stromqvistl
Medlem
Påsk 2025, våga boka?
Vågar man boka en tur till svenska fjällen i påsk? Tänker det ligger så sent, mitten på april i år?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänker du på Idre, Åre, Tärnaby, Riksgränsen?Vågar man boka en tur till svenska fjällen i påsk? Tänker det ligger så sent, mitten på april i år?
Åre har väl öppet hela vägen in i maj?Tänker du på Idre, Åre, Tärnaby, Riksgränsen?
Är ca 120 mil mellan södra och norra fjällen.
Dalafjällen och Härjedalen hade jag aldrig bokat. Jämtland högst tveksamt. Lappland, absolut! Björkis och gränsen håller öppet över påsk.
Det tror jag det är men med tanke på snömängden och när påsken ligger i år så kan förhållandena vara hur illa som helst. Givetvis kan det vara bra också men jag hade siktat längre norrut för kommande påsk.Åre har väl öppet hela vägen in i maj?
Åre har öppet till 4 Maj i år. I dagsläget lite dåligt med snö i terräng, men bra med snö i pisterna. Det har satsats mycket på snökanoner i Åre de senaste åren så pisterna kommer nog fortfarande va som vanligt i April d v s återfruset stenhårt på morgonen, helt fantastiskt mitt på dagen o megaslusch på eftermiddagen. De pister som bara har natursnö brukar vara sådär, och ibland stängda. Under alla år vi har tillbringat i Åre under de sista öppet veckorna har det hitintills alltid varit fint. Vemdalen/Björnrike brukar också va bra till mitten av April, men inte så säkert som Åre. Dala fjällen känns tveksamt, och även vissa andra destinationer med dålig snökanon kapacitet är nog tveksamma.Vågar man boka en tur till svenska fjällen i påsk? Tänker det ligger så sent, mitten på april i år?
Dalafjällen har senaste 10 åren haft mellan 50-100cm i april så visst finns det snö.Absolut. Hela fjällkedjan går bra. Om folk visste hur mycket snö det ligger april ut..
Slask kan vara kul men hade jag haft prio på åkning på snö hade jag rest längre norrut.
Slask är absolut snö men jag är övertygad om att du och 95% av medlemmarna har förstår skillnaden när man skriver slask eller snö.Slask är väl snö?
Sällan det är nyfallen snö om man inte tar sig högst upp i landet. Varmt puder kan komma. Men det är nästan som slask.. blir ofta slask![]()
Vill jag gå i T-shirt över påsk åker jag söderutGrejen är väl att man kanske åker över påsk för lite annat än bara skidåkningen, har man tur så är det soligt väder och då kan det bli rätt varmt, jag var I sälen över påsk för ett antal år sedan då påsken låg sent i april och man kunde då åka skidor i T-shirt....
Kom från Åre i lördags, det var kanonsnö. Dock var det sjukt blåsigt i början av veckan, men fre-lördag var superfint med uppkörda slushhögar på em vilket bara är kul. Förövrigt ska det ska dra in en kallfront i dagarna och med snöläget som råder borde det hålla till v16.Vad tror ni om Åre till påsk (v16)?
Exakt, ett av mina bästa skidminnen är från Åre en Valborgshelg på 1980-talet. Skutan var nästan helt snötäckt men den "snö" som låg längst ner i Gästrappet minns jag ungefär som socker upplöst i vatten...Grejen är väl att man kanske åker över påsk för lite annat än bara skidåkningen, har man tur så är det soligt väder och då kan det bli rätt varmt, jag var I sälen över påsk för ett antal år sedan då påsken låg sent i april och man kunde då åka skidor i T-shirt....
Prova ItalienÅre har öppet till 4 Maj i år. I dagsläget lite dåligt med snö i terräng, men bra med snö i pisterna. Det har satsats mycket på snökanoner i Åre de senaste åren så pisterna kommer nog fortfarande va som vanligt i April d v s återfruset stenhårt på morgonen, helt fantastiskt mitt på dagen o megaslusch på eftermiddagen. De pister som bara har natursnö brukar vara sådär, och ibland stängda. Under alla år vi har tillbringat i Åre under de sista öppet veckorna har det hitintills alltid varit fint. Vemdalen/Björnrike brukar också va bra till mitten av April, men inte så säkert som Åre. Dala fjällen känns tveksamt, och även vissa andra destinationer med dålig snökanon kapacitet är nog tveksamma.
Kvitfjell skulle jag skippa direkt, ligger lågt och har dåligt med snö nu. För sent på säsongen för att byggas på nu också, och det snöar inte så mycket i den inre norska fjällkedjan.Hallå, hoppar in i tråden så här helt abrupt!
Överväger att tillbringa påskhelgen i antingen Kvitfjell, Hemsedal eller Oppdal. Vill kombinera piståkning med någon enklare topptur (nybörjare). Vilken av dessa bedömer ni kunniga kommer att ha minst dåliga förhållanden denna snöfattiga vinter och sena påsk? Och hur mycket norrmän kommer man behöva trängas med?
Tallyhoo!
Verkar ha snöat en hel del i Åre så där är det nog bra med snö i påsk.Vågar man boka en tur till svenska fjällen i påsk? Tänker det ligger så sent, mitten på april i år?
Kvitfjell går bort - får ta det ett annat år. Har varit i Myrkdalen några vändor runt påsk och då haft fin åkning. Problemet är att det är så förbaskat långt att köra (minimum 13 timmar från utgångspunkten i Stockholm) och att vi är sugna på att se något nytt.Kvitfjell skulle jag skippa direkt, ligger lågt och har dåligt med snö nu. För sent på säsongen för att byggas på nu också, och det snöar inte så mycket i den inre norska fjällkedjan.
Av de tre ser Oppdal bäst ut just nu när det gäller snöläge.
Om du fortfarande vill satsa på nysnö till Påsk bör du kolla på orterna på Vestlandet, där kommer det nederbörd regelbundet. Men det förutsätter ju att temperaturen håller sig tillräckligt låg.
Jag åker ofta till Norge vid Påsk, men låter snö- och väderprognoser avgöra varthän det bär och bokar i sista stund.
Du får hålla kolla på webcams, och bestämma dig sent.Kvitfjell går bort - får ta det ett annat år. Har varit i Myrkdalen några vändor runt påsk och då haft fin åkning. Problemet är att det är så förbaskat långt att köra (minimum 13 timmar från utgångspunkten i Stockholm) och att vi är sugna på att se något nytt.
Men Oppdal kan alltså tänkas ha acceptabla förhållanden så pass sent som 17-21 april?
Tack för tips, kollade med SJ. 17900:- ToR för två pers i sovkupé och ett tågbyte var nog i saftigaste laget.om du utgår från Sthm så är det enkelt att hoppa på nattåget till Riksgränsen.
garanterat bäst snöläge i Skandinavien den här sena påsken.
tågbyte??Tack för tips, kollade med SJ. 17900:- ToR för två pers i sovkupé och ett tågbyte var nog i saftigaste laget.
Var hittar du de priserna?tågbyte??
Nattåget går ju direkt till Narvik.
Själv så hittade jag sovvagn för 395kr Sundsvall-Riksgränsen. 1000kr för liggvagn på hemvägen. (men det var nästa vecka, så klart dyrare på påsken)
Nä, en sovvagn för 395kr kändes som en bugg i SJs system. Bara tacka å ta emot! (kanske som den där röda hjälmen som såldes på Atomics hemsida för 200kr istället för 2000kr?)Var hittar du de priserna?
Jag letade tåg från Stockholm nästa vecka. Därifrån var det billigaste 595 kr för sittplats. Liggvagn kostar 1425 kr.
När jag såg ditt inlägg kollade jag på resa från Sundsvall istället, men hittar inget billigare än 543 kr för sittplats. Liggvagn har påslag på 759 kr och sovvagn 2307 kr.
Liggvagn - nej tack![]()
Nej, absolut inte. Men billigare är ju alltid trevligtNä, en sovvagn för 395kr kändes som en bugg i SJs system. Bara tacka å ta emot! (kanske som den där röda hjälmen som såldes på Atomics hemsida för 200kr istället för 2000kr?)
Men 1400 spänn för liggvagn Sthlm- Riksgränsen är väl inget att bråka om?
Vilka datum kollade du då? Polaren kollade igår och hittade för runt 4k 18-25 april i delad sovkupé för en person.Tack för tips, kollade med SJ. 17900:- ToR för två pers i sovkupé och ett tågbyte var nog i saftigaste laget.
Har nog inte varit så mycket vinter i Oppdal de senaste veckorna men möjligt att det snöar lite idag. Utan att ha sätt väderprognoser så tror jag det är bättre längre norrut.Blir inget tåg, tar min gamla SAAB. Frågan är vart - för nu har Hemavan/Tärnaby seglat upp som alternativ. Var blir skidpåsken bäst enligt expertisen: Oppdal eller Hemavan?
Handlar väl bara om backar och spår med natursnö? De gick för två dagar ut med att de har producerat extra snö under nätter för att säkra påsken.Stöten stänger inför påsk pga dåligt med snö....
Vemdalen 60 cm så jag hoppas att det räcker för att åka. Kan fortfarande snöa i april?
Synd att man har typ 120 mil dit .. norr har varit det som gällt i år.Inte ont om snö i Hemavan.