Pettitor, Opus eller R2 122?

Valmgren

Aktiv medlem
Tänkte försöka hitta mig ett klipp nu när de stora skidbutikerna börjar rea ut säsongens puderlagg.
Har ett nästintill komplett quiver men saknar en lekfull puder skida för dagarna då man bara vill leka runt.
Huvudmålet med skidan är att köra skogsskidåkning och BC-jibb (pillows, dropp etcetera.)
Äger ett par CD3 som jag är grymt nöjd med, men känner att jag behöver komplettera med något "livligare"

Ägde en kort tid ett par Bent chetler 11/12 men gillade varken formen eller känslan i skidan. Blev för mycket blades över det hela så dem såldes snabbt. Den skidan jag har kollat mest på är Pettitor, den ger en bra påbyggnad i bredd gentemot CD3 utan att bli överdrivet feta (gillar inte skidor över 125 i midja.) Det jag är rädd för är att dem ska vara alldeles för direktionella, med andra ord väldigt lika CD3orna.

Gillar lite stabilare skidor som klarar en landning, men det jag söker i denna skida är lekfullheten man får ut av lite mjukare tip och tail. Den känslan jag får utav Opusen är en väldigt lekfull skida, men snäppet för mjuk. R2 känns mer som en storaberget-skida men ändock lekfull i pudret och Pettitoren känns all-round (typ Obsethed med mer lek i sig.)

Kanske så galet att man ska köra Pettitorn som en allround-lek skida och fortsätta köra CD3 som en storaberg-allround och välja efter humöret. Ta lite av CD3 ans stabilitet/direktionalitet och göra om den till lekfullheten och svängförmågan man får ut av Pettitorn.

Hur ser det ut längdmässigt? Väger in på 78kg och är 179cm lång. Kollade på 189 versionen, men då jag redan äger CD3 i 190 så känns 179 som ett klokare val. MEN jag vill inte förlora stabiliteten samtidigt som jag vill få ut en lekfullhet som inte finns i CD3 (tvångströja?)
Och den eviga frågan angående montering, kollat runt lite och finner att många som kör skidan ligger på en +3/+4. Hur mycket längre kan man flytta fram utan att skidan blir orolig och alldeles för lyhörd?

Mycket tankar och funderingar. Men gillar man prylar så gör man.
Tacksam för svar!

//

Puderslaktarn sa:
vilket längd hade du bent chetlern i? 192:an är bra mycket hårdare än 183.
Rossignol s7?
moment bibby pro?
Blizzard gunsmoke?
Hade BC i 183 då det var 11/12 versionen och det endast fanns en begränsad upplaga av 192an. Körde den knappt något, men tillräckligt för att det inte var min typ av skida.
S7an känns lite för directionell och dem två andra du nämnde är svåra att hitta till ett bra pris. Bibbyn är slut i stort sett överallt.
Vill även ha en skida som ligger i 120-125 segmentet. Skidan kommer användas när det finns lite puder. För uppkört har jag min CD3 som tar sig igenom allting med bravur.

Någon erfarenhet av de skidor jag nämnde? Vad tror du om 179 modellen i Pettitor för att få en lekfull skida, eller är 189 lätthanterlig och fortsatt lekfull? (pettit kör på 179, men han är en kort och lätt skidåkare.)

resqual sa:
Puderslaktarn sa:
vilket längd hade du bent chetlern i? 192:an är bra mycket hårdare än 183.
Rossignol s7?
moment bibby pro?
Blizzard gunsmoke?
Hade BC i 183 då det var 11/12 versionen och det endast fanns en begränsad upplaga av 192an. Körde den knappt något, men tillräckligt för att det inte var min typ av skida.
S7an känns lite för directionell och dem två andra du nämnde är svåra att hitta till ett bra pris. Bibbyn är slut i stort sett överallt.
Vill även ha en skida som ligger i 120-125 segmentet. Skidan kommer användas när det finns lite puder. För uppkört har jag min CD3 som tar sig igenom allting med bravur.

Någon erfarenhet av de skidor jag nämnde? Vad tror du om 179 modellen i Pettitor för att få en lekfull skida, eller är 189 lätthanterlig och fortsatt lekfull? (pettit kör på 179, men han är en kort och lätt skidåkare.)
Svårt för mig att säga något om Pettitor 189, men 179an var riktigt rolig att åka på iaf. Den bör dock monteras på -2 till -3 från true-center (+4 till +5 på K2 skalan??) då den har ett sjukt agressivt spann under foten som man vill just ha...under foten. Just den här attributen gör att den känns väldigt stabil och styvare än vad den egentligen är. MEN(!), den är fortfarande väldigt lekfull för det då tip och tail är bland det mjukaste som någonsin har producerats. Med tanke på de faktorerna som du värderar i detta köp så hade jag rekommenderat 189an och monterat den en bit fram (-3 till -2 från TC) for sure!

Vill även slänga in en utmanare som jag gillade skarpt (Bibby är ju redan nämnd..såattehhh) Icelantic Gypsy 190. Otroligt skön skida som andas hopp och lek.

PNyberg sa:
Vill även slänga in en utmanare som jag gillade skarpt (Bibby är ju redan nämnd..såattehhh) Icelantic Gypsy 190. Otroligt skön skida som andas hopp och lek.
Hur ser flexet ut på Gypsyn (ex. med pettitorn i jämförelse)?
Vart är den rekommenderade monteringspunkten? Enligt dem själva ska den monteras nära TC, så hur reagerar den på en -2cm montering (eller i området)?
Aldrig hört talats om Icelantic, har dem en återförsäljare i Sverige eller ska man köpa direkt från den brittiska generalagenten? (sale på 11/12 som är samma konstruktion.)

Har aldrig kört en fullrockerskida. Hur är dem på lite större dropp? inget mer än 5-6m då dem inte ska chargas med, men typ pillows. Är det större risk för bakvikt när man inte har något stabiliserande spann? (eller platt område åtminstonde.)

resqual sa:
PNyberg sa:
Hur ser flexet ut på Gypsyn (ex. med pettitorn i jämförelse)?
Vart är den rekommenderade monteringspunkten? Enligt dem själva ska den monteras nära TC, så hur reagerar den på en -2cm montering (eller i området)?
Aldrig hört talats om Icelantic, har dem en återförsäljare i Sverige eller ska man köpa direkt från den brittiska generalagenten? (sale på 11/12 som är samma konstruktion.)

Har aldrig kört en fullrockerskida. Hur är dem på lite större dropp? inget mer än 5-6m då dem inte ska chargas med, men typ pillows. Är det större risk för bakvikt när man inte har något stabiliserande spann? (eller platt område åtminstonde.)
Kan tyvärr inte svara på alla av dina frågor men några.

Flexet skulle jag beskriva som medelstyvt och runt. Det vill säga att den inte har någon punkt som är väsentligt styvare än resten av skidan. Detta tillsammans med en poppelkärna som ger den snärtighet och låg vikt gör att den känns väldigt livfull. Jag har bara testat den i isiga och totalt uppkörda årepister, men tyckte inte att den var för klen där. Jag blev positivt överraskad över stabiliteten (klart att det är ju ingen charger men...) trots att den både är bred fullrocker och har inget direkt indrag ( inte så mycket iaf).

En montering på -2cm till -4cm är nog vad jag skulle tycka vore bra som monteringspunkt på den skidan. -2 för mer jibby flippy och -4cm för osänkbar puderleksak.

De har återfösäljare i Sverige i form av Skidad.com.

Fullrocker (antar att du menar en skida med rocker i tip och tail och utan spann eller väldigt lågt spann?) skidor tycker jag funkar som bara den vid drop och jag har sällan känt att det har blivit svårare att åka pga "bristande" spann.

PNyberg sa:
Kan tyvärr inte svara på alla av dina frågor men några.

Flexet skulle jag beskriva som medelstyvt och runt. Det vill säga att den inte har någon punkt som är väsentligt styvare än resten av skidan. Detta tillsammans med en poppelkärna som ger den snärtighet och låg vikt gör att den känns väldigt livfull. Jag har bara testat den i isiga och totalt uppkörda årepister, men tyckte inte att den var för klen där. Jag blev positivt överraskad över stabiliteten (klart att det är ju ingen charger men...) trots att den både är bred fullrocker och har inget direkt indrag ( inte så mycket iaf).

En montering på -2cm till -4cm är nog vad jag skulle tycka vore bra som monteringspunkt på den skidan. -2 för mer jibby flippy och -4cm för osänkbar puderleksak.

De har återfösäljare i Sverige i form av Skidad.com.

Fullrocker (antar att du menar en skida med rocker i tip och tail och utan spann eller väldigt lågt spann?) skidor tycker jag funkar som bara den vid drop och jag har sällan känt att det har blivit svårare att åka pga "bristande" spann.
Fick svar på alla frågorna.
Gypsyn är en stark kandidat för tillfället. Verkar vara en grym skida för dem djupare dagarna, men som ändå håller ihop i pisten till liften. Med fullrocker menade jag, som du lyckades tolka rätt, noll spann eller ett litet platt segment.
Tack för grymma svar. Nu handlar väll allt egentligen om att välja rätt skida och boka in den där perfekta skidsemestern till nästa år.
Gypsy 190 eller pettitor 189... vad krångligt det kan bli ibland :)
(-2 blir nog monteringen.)

Jag hade tittat en extra gång på Opusen som otroligt lekfull. Tror inte att du kommer uppleva den som för mjuk. Risken med mjukare rockerskidor (enligt mig) är att vid en landning med bakvikt kan det vara svårt att "trycka" sig upp då tailen viker sig. Det löser du enkelt genom att landa mitt på skidan hela tiden ;). Fördel opus är ju att den svänger myckett och är ruggigt kul i pisten också. Isgrepp kanske inte är starkaste sidan men ärligt talat så är det oftast inte så mycket is de dagarna man kör puder.
För en mer stabil rocker som ändå är lekfull ska du kolla Völk Shiro som är ruggigt het enligt mig. Lite längre radie så inte lika lekfullt i pisten men kul som attan när du bränner som ett as :D

Hoppas jag inte rör till det! Lycka till!

// Johan

Tillbaka
Topp