Pieps freeride - är den så dålig?

• Trådstartare Trådstartare Legend1
  • Start datum Start datum
L

Legend1

Guest
Har sökt lite info om hur ägare till denna transciever upplever att den funkar. De trådar jag hittat är ganska gamla. Min fråga är- är det en dålig transciever eller hänger det på den som handhar den? Visst kan man köpa en för 4k som är topptestad men budgeten stramar för många med mig och det är väl bättre med en freeride än ingen alls?

Hej, det är nog inget fel på en pieps freeride så länge du tränar ordentligt på att söka med den. Men på det hela taget är det ungefär så här jag resonerar: De pengar du lägger på en bra och lätthanterlig transa som du lär dig fort och är exakt i sin pin-point är inte något du gör för dig själv utan för dina vänner. Sedan ska det ju inte stickas under stol med att du inte tjänar något på att köpa en dyr transciver om du inte lägger ner tid på att träna med den. Har du en transciver men inte vet hur du ska använda den i skarpt läge så spelar prislappen mindre roll.

Freeriden kan aldrig mäta sig med de digitala transceivers som har tre antenner och avflaggningsfunktion. Punkt! Om ni har några frågor eller kommentarer till detta så ber jag er att läsa de övriga trådar som finns i det ämnet.

Sen har ju tyvärr Freeriden visat sig vara rent fysiskt dålig, den går sönder. I båda de test som jag gjort, ett för tidning Vertikal och ett för Åka Skidor så gick testexemplaren sönder i våra händer. Det är ett problem som flera råkat ut för, vi hade alltså inte otur att få två måndagsexemplar.

http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=127

Ett annat fel jag råkade utför var när jag testade den under en längre tid, då visade sig att den kunde stänga av sig själv. Ett fel som man knappast kan acceptera. Tänk att du blir begravd och sedan kan inte dina kompisar hitta dig för att din transceiver slagit av sig.

Satsa på en digital transceiver med tre antenner och avflaggningsfunktion. Då har du följande att välja på:

Barryvox Pulse
Pieps DSP
Ortovox S1
Arva Evo3
Arva 3-axes

Har du möjlighet är du välkommen in på Åre Lavincenter för att testa vilken modell som just tycker fungerar för dig.

Jag äger själv denna Pieps Freeride och den har bra funktion men byggkvalitén är under all kritik på bild ser den bra ut men så fort man tar i den och använder den har höljet/chassit en förmåga att öppna sig.
Mitt råd: Köp INTE, lägg lite mer pengar på exempelvis Barryvox Pulse.

Pulsen verkar vara en populär modell. Hur står sig pieps dsp gentemot den. Får ett fördelaktigt pris på just pieps så därför undrar jag.

DTS var den bästa transceivern för 10 år sedan och det har hänt mycket sedan dess.

När det gäller Tracker 2 så har BCA missat sin hemläxa och släpper en ny digital transceiver utan avflaggningsfunktionen. Det vill säga den ligger långt efter de som jag listat tidigare i tråden redan innan den kommit ut i butikerna.

Och innan någon hinner skriva att den har ju sitt Special Mode för att hitta flera begravda. Läs tidigare trådar i ämnet så förstår ni varför inte SP kan jämnföras med en riktigt avflaggningsfunktion.

Jag har en Freeride och en Puls. Freeriden är naturligtvis bättre än ingen transceiver alls och fungerar utmärkt som sändare. När det gäller sök är den inte i närheten av vad Pulsen presterar. Köp en Mammut/Barryvox Pulse!

/MM

bjanne sa:
Hej, det är nog inget fel på en pieps freeride så länge du tränar ordentligt på att söka med den. Men på det hela taget är det ungefär så här jag resonerar: De pengar du lägger på en bra och lätthanterlig transa som du lär dig fort och är exakt i sin pin-point är inte något du gör för dig själv utan för dina vänner.
Hur kom vi in på transor? :P

Ser i pryldatabasen att Freeriden har tillägget (2010). Är det en ny version där barnsjukdomarna är bortarbetade? Nån som vet?

Sannolikt är barnsjukdomar typ spontan avstängning och liknande buggar borta i årets version. Kvarstår gör dock att Freeriden har en mycket enkel konstruktion och inte är i närheten av vad tex. Baryvox Pulse presterar i sökläge avseende snabbhet och precision.

Freeride är bättre än ingen transciever alls men kan inte rekommenderas som ett seriöst säkerhetsverktyg vid offpiståkning ... tyvär.

/MM

Tillbaka
Topp