Pin bindning vs.Frame bindning

termons

Aktiv medlem
Tycker att det är rimligt att reflektera över vad som är bättre för var och en. Då man läser på forum och recensioner får man lätt en bild av att pin bindning är det man skall ha om man skall gå.

Har nu erfarenhet av frame bindning(Baron,F12) och pin bindning (Kingpin).
Vet att det finns pin bindningar med bättre elasticitet än Kingpin men Kingpin borde vara bland de bästa i kraftöverföring.

Tycker att frame bindningen är betydligt skönare om man inte skall gå över typ 200-300 höjdmeter.
Alltså det mesta som utgår från den högsta liften i systemet. (Högst ovetenskapligt, men vill att alla skall fundera på hur de använder skidorna mest..) Någon med bättre kondition än mig skulle säkert kunna sätt gränsen mycket högre.

Det finns som jag nu ser det ingen fördel med pin bindning om man inte skall gå långa turer. Är det någon som är av annan åsikt ?

Shift blir hög intressant. Om den inte levererar.... long live the frame binding

Senast ändrad:
Jag åker bara på pinbindningar och ärligt talat ser jag inga nackdelar. Så som du skriver, personligt och gäller att hitta det man gillar och som passar ens åkning. Håller med om att Shift ser bra ut, om än på tunga sidan.
Själv skulle jag hata vikten av rambindningar redan på parkeringen... ;) Sen verkar det ju vara en erkänd sanning att rambindningar påverkar skidans naturliga flex, oklart om majoriteten av åkare märker dock.

Jag har tidigare haft Baron EPF och nu beast14/16 samt G3 ION 12, skulle alla dar i veckan ta tech över frame även om jag ska åka en hel dag enbart liftburet. Flexmässigt och viktmässigt vinner tech så mycket att jag bara kan sörja att jag inte bytte tidigare. Även G3n som är klenast av mina bindningar håller fast mig bra i relativt stökig pist i hög hastighet.

Kalle_Luzern sa:
Jag åker bara på pinbindningar och ärligt talat ser jag inga nackdelar. Så som du skriver, personligt och gäller att hitta det man gillar och som passar ens åkning. Håller med om att Shift ser bra ut, om än på tunga sidan.
Själv skulle jag hata vikten av rambindningar redan på parkeringen... ;) Sen verkar det ju vara en erkänd sanning att rambindningar påverkar skidans naturliga flex, oklart om majoriteten av åkare märker dock.
Det där med naturlig flex kommer ju fram nu och då... jag märker ingen skillnad, de flesta skidor är ju trots allt väldigt styva just under bindningen med metal plattor och grejor... En annan sak som dyker upp är ståhöjden.. där kan jag inte heller känna någon nackdel fast man skulle stå litet högre upp...bättre hävstång...? :-) Framen måste förstås vara tillräckligt hållfast..

Senast ändrad:
Jag har nog personligen aldrig kunnat känna nån direkt skillnad i åkning mellan olika bindningar så jag är nog fel person att fråga. Så länge en pinbindning inte tjuvlöser så är det ju helt överlägset för mig att slippa släpa på vikt, både på parkeringen eller uppför när man turar. Sen om de väger 1 kilo eller 500gram gör inte jättestor skillnad. När det gäller viktfrågan uppför är ju den avgörande frågan att man slipper lyfta på bindningen.

Pillard sa:
Jag har nog personligen aldrig kunnat känna nån direkt skillnad i åkning mellan olika bindningar så jag är nog fel person att fråga. Så länge en pinbindning inte tjuvlöser så är det ju helt överlägset för mig att slippa släpa på vikt, både på parkeringen eller uppför när man turar. Sen om de väger 1 kilo eller 500gram gör inte jättestor skillnad. När det gäller viktfrågan uppför är ju den avgörande frågan att man slipper lyfta på bindningen.
Alla dagar i veckan pinbindning om du skall tura mycket. Det går ju faktiskt hyfsat att åka på pinbindning
även om jag tycker att jag känner av dålig elasticitet speciellt i hårda förhållanden. Finns säker bättre alternativ men också sämre än Kingpin...

Det är alltså främst pinbindning kombinerat med åkning som includerar mycket lifttransport som jag ifrågesätter.

Frame bindningen är lättare att kliva i och ur. Pang.klick 100% . Behöver inte testa om bindningen sitter eller inte.
Skönt speciellt om åkningen includerar många cabin,gondol liftar... afterski mm.
Tappar du en skida i offpisten är det lättare att kliva i på ett svårt ställe.
Du behöver inte oroa dig för tjuvlösning pga is vilket ju verkar vara relativt vanligt. En enda gång kan förstöra din säsong...
Du kan lita på att bindningen löser när den skall i alla lägen. Också när du går och hamnar i en lavin kan du få loss skidan relativt lätt. (Finns väl kanske pinbindningar som klarar det också..?)

Tänker att i en liten skid quiver behöver bara ett skidpar ha pinbindning....?
Men det tycks ju finnas många som förespråkar pinbindning i olika situationer. Var och en använder
det man är nöjd med. Hoppas att denna tråd kan hjälpa andra att göra bra bindningsval.

Senast ändrad:
Den enda nackdelen av dessa, som jag upplever, är att det är lite svårt att få av sig om man skulle hamna i en lavin.

En klar fördel med beast har jag upptäckt är att tån sitter som berget så man behöver inte hålla på och pendla eller så. Bara att kliva i och banka ner hälen. Elasticiteten är ju enorm dessutom. De nackdel som oroar mig, men som jag ej upplevt är om den inte skulle släppa när den ska. Där kunde Shift ordna de två sista problemen...

Tobias är av en annan åsikt..;-) Det var han som inspirerade mig att start tråden:-)

Pillard sa:
Den enda nackdelen av dessa, som jag upplever, är att det är lite svårt att få av sig om man skulle hamna i en lavin.

En klar fördel med beast har jag upptäckt är att tån sitter som berget så man behöver inte hålla på och pendla eller så. Bara att kliva i och banka ner hälen. Elasticiteten är ju enorm dessutom. De nackdel som oroar mig, men som jag ej upplevt är om den inte skulle släppa när den ska. Där kunde Shift ordna de två sista problemen...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp