Pistörer

camaro

Ny medlem
Pistörer
Har just fått senaste nytt från isiga Åre.

Över hela världen finns dom. I La Grave, Jackson och på Elbrus.
Pistörer vars uppgift är att säkra berget för de skidåkande.

I Åre är befattningen ändrad. Istället har Nalle anställt ett antal i
pisterna ambulerande Konduktörer vars uppgift är att kontrollera
giltigt färdbevis.

Nya uniformer (och skotrar) är på väg.

Pistörer
Det finns inga pistörer i La Grave. Vad gäller de övriga orterna har jag ingen aning. Verkar schysst med nya uniformer, ingår k-pist/annat vapen mot friåkare?

Pistörer
Det finns väl ändå inga pistörer på Elbrus heller? Däremot har jag sett bilder och läst reportage från Courmayeur där italienska pistpoliser, inklusive handeldvapen, jagade fortåkare i pisten.

Huruvida de hade k-pist för att jaga friåkare i outpisten förtäljde inte historien vad jag minns.

Pistörer
Jorå serrö.

det finns visst pistörer på Elbrus. Det säger i alla fall mr Sjöblom
som var där i våras. En vodkamarinerad ryss förstås men dock.
Men vad gäller La Grave så får jag nog erkänna att det gick lite fort
över tangenterna. Svårt att kalla killen med uppblåsbara-Barbara
på mellanstationen för pistör.

Konduktörerna i Åre behöver dock inga vapen, det räcker med
skotrarna som dom framför i kastigheter nära ljudets, gärna mitt i
backen, gärna bakom krön.

Pistörer
Källkritik min gode bilvän! Inte kan vi gå på hörsägen i dessa viktiga frågor. Menar du att sjuhäradsbygdens svar på Chris Davenport åkte pist och därmed sprang på pistörer? Låter ju som ett uttalande som faller på sin egen orimlighet i mina djupblå ögon. Jag trodde meningen med att åka till Elbrus var för att åka MI-8 http://www.ewpnet.com/heliski.jpg - eller vad de heter - för en extremt billig penning? Men om nu så var fallet eller ej får jag hursom ge mig vad gäller pistörers förmodade närvaro eftersom där faktiskt finns pist:

"The ski lifts are situated above the Bacsan valley, where Prielbrusye is one of the largest holiday centres in southern Russia. The ski area itself is so high that skiing continues year round with the upper slopes reached by snowcat. Low cost heli-skiing is also available and is another draw for international clients. The fixed lifts serve 35 km (22 miles) of marked and groomed trails. The "Elbrus" cable car ascends in stages. The first from the "Azau" station to the station "Stary Krugozor" rises 650 m over its 2500 m length. The 2nd section from the station "Stary Krugozor" to the station "Mir" rises a further 500 m and is another 2000 m in length. The third and final section rises from the "Mir" station to the top "Gara Bashi" station, a further 250 m altitude rise. The length of the ski run back down is 2 km."
Vertical Drop: 2,000m/6,560" (lift served)
Top Elevation: 3,800m/12,500" (lift served)
Lifts: 3
Marked Runs: 35 km (22 miles)
http://www.ewpnet.com/elbruss.jpg

Det kanske kan vara bra att utrusta konduktörerna i Årefjällen med någon typ av handeldvapen inför en eventuell brantåkarkongress på ort och ställe framåt vårkanten. Kan ju bli en trevlig Gunfight at OK Corrall av det hela. Och då vill jag va Doc Holliday - eller möjligtvis Jonny Ringo om jag skall vara skurk.

Pistörer
Här kommer man inte undan så lätt alltså?

Okej, jag har dubbelkollat. Pistörchefen, tillika Rysk mästare i
brantåkning på snowboardbräda, heter Sasha och är enligt uppgift
typen som skulle perforera alla revolvermän väster om Pecos utan
att ens dra pickan. Hans tjej är från tyskland och är den enda
engelsktalande i hela Kaukasus. En tjej med råg i brallan eftersom
hon har flyttat från härliga Bayern till det alkoholskadade Moder
Ryssland. Och inte flyger dom MI-24 HIND heller, nej det knallas
upp på 5000-meters topparna. I shorts. Och utan mössa. Och med
småsten i snowboarddojjorna.

Och det finns inte bara pister och pistörer. Det finns dessutom en
skidlärare. Vad han heter tycks ingen veta, men han har passerat
de sextio, bär helskägg och lär ut fransk utjämningsteknik.

Konduktörerna i Åre kanske skulle ta en vänortsresa till Europas
högsta berg. Dom borde kunna lära sig ett och annat om såväl
service som pistning.

"Elbrus tycker om dig"

Pistörer
Nu tror jag allt du är ute å cyklar med Camaron - oavsett V8:a å allt.

Sasha (Bajdaev i efternamn för er som inte är bekanta med mannen) blev visserligen Rysk Freeride-Extreme Snowboard Champion år 2000 och 2001, men han jobbar i räddningstjänsten (Mt. Elbrus Rescue Team) på Elbrus sen 17 år tebax. Att han är chef där har han aldrig sagt till mig - han är ju knappast chef i sitt eget hem den soffpotatisen. Det är ju hans åka: Elisabeth Pahl som styr över barskåpet hemmavid och som, by the way, också är Rysk Freeride-Extreme Snowboard Champion år 2000 och 2001. Hon är en jevvel på japanska också, men det visste du antagligen redan.

Och inte har vi blandat ihop räddningstjänsten med pistörer par definition? I så fall borde de finnas i La Grave också, det är i alla fall nån som släpar ner liken från bergen där. Men speciellt stor likhet med de hörnklippande konduktörerna i Sur-Jämtland finns inte.

Pistörer
Bah.

Detaljer, detaljer.

Konduktörerna räknar sig iskallt till de hårdbarkade män som
kategoriseras som räddningstjänst i övriga skidvärlden. Och min
egen avsky för auktoriteter och uniformer gör att jag tar mig
friheten att urskiljningslöst dra alla över en kam.

Sasha kanske inte har titeln chef, men han röker dom tjockaste
fetingarna och skickar, bokstavligen, ut alla de andra ryssarna i
snålblåsten när det är dags för lite hångel med tyskan på
mellanstationen.

Pistörer
Inga större likheter men desto mer att lära ut.
Deras föredömliga inställning till brantåkning är en sak men än mer tydlig är faiblessen för en stadig konjak och allehanda rökverk.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp