pistpjäxa: för lite frammåtlutning i off-pisten?

Erik76

Medlem
Hej!

Efter en vecka med mina nya Nordica Speedmachine 130 är jag splittrad.

Upplevelsen i pisten kan inte bli bättre, men i off-pisten känns det som om jag kommer för långt bak. Speciellt om jag spänner åt de de två översta spännena. Så det jag gjort är att jag dragit åt de nedersta två spännena väldigt hårt, och sen i princip bara "hängt på" de övre två spännena när jag åker utanför pisten.

Guiden menade på att en anledning till att jag inte var nöjd var att det var flex 130 på pjäxorna, och att jag skulle haft något mjukare. Hur vida flex 130 är lagom för min åkstil och fysiska förutsättningar (190CM / 95KG) vet jag inte. Han nämnde också något om att han tyckte att bindningarna var monterade långt bak på skidorna. Kanske också kan bidra till känslan av att vara för långt lutad bakåt vid åkning...?

Kan det vara så att problemet inte har med styvheten i pjäxan att göra, utan snarare att modellen inte är tillräckligt frammåtlutad från början. Eller var skidorna för korta? Körde på ett UCPA´s offpistmodell Rossignol Bandit 180 CM..?

Så, vilken väg borde jag ta?
- Andra pjäxor?
- Andra skidor?
- Eller bara ny åkteknik? =)

Om någon föreslår nya pjäxor så behöver ni känna till att jag har breda fötter och vill just nu bli bra på att åka off-pist. Mina Nordica SM 130 är 27.5 CM långa.

/Erik

Senast ändrad:
Mycket intressant fråga!

Min personliga uppfattning är att du inte behöver ett par mer vinklade skor i offpisten däremot blir ett par racingskor (flex 130) i hårdaste laget för de flesta. När du kör i pisten nyttjar du hårdheten i skon för att få exakt kontroll och kraftöverföring till skidan, så att säga direktstyrning. I offpisten där underlaget varierar och i allmänhet är betydligt mjukare vill du ha lite mer förlåtande styrning och kraftöverföring till skidan, jmfr. servostyrning. Men även med en hård pjäxa som dina får du ju ett visst flex framåt i pisten och därmed större vinkel när du trycker på. I lössnön är underlaget inte tillräckligt hårt för att ge detta motstånd och du lyckas så att säga inte nyttja flexet i pjäxan.

Mitt förslag är att du hyr ett par mjukare pjäxor en dag och känner efter hur de påverar din åkning ... då vet du!

/MM

EDIT:
Ett par Bandit (oavsett modell) i 180 cm är för kort för att ge dig flyt i lössnön. Fungerar OK så länge du har någon decimeter på en fast bas, men håller dig inte flytande i det "bottenlösa". En längre skida, +190 cm, ger dig flyt och stabilitet på ett helt annat sätt!

Senast ändrad:
sen har bredden på skidan mer att göra med flytet än längden men tycker 180cm e på tok för kort hur som...

Mountain_Man sa:
Mitt förslag är att du hyr ett par mjukare pjäxor en dag och känner efter hur de påverar din åkning ... då vet du!
Bra förslag! Det finns egentligen bara ett sätt att få reda på vad som passar dig och det är att prova!

Ang. hårdheten på pjäxorna tycker jag att 130 låter bra för någon är så pass tung, allt är så klart beroende på hur du åker. Har själv ett par dalbellopjäxor som det följde med 2 par tungor till, en var flex 110 och den andra flex 140 har jag för mig. Har provat båda men jag kom inte alls överens med den mjukare tungan, kändes bara allmänt seg och det kändes som att pjäxan inte gav någonting tillbaka. Hade samma känsla i offpist och pist.

Så det som gäller för dig är att prova, pjäxor måste man trivas med annars blir skidåkning snabbt jobbigt och tråkigt.

Tack för all feedback! Är "nygammal" på skidor så utrustningen har jag inte hunnit få så bra koll på. Ni kan tro killen vid skidutlämningstället på UCPA såg förvånad ut när jag ville ha offpist-skidor vilket implicerade att jag kunde åka skidor,, men inte hade en aning om hur långa dom skulle vara =) Om skidorna skulle varit iaf. 190CM så antar jag att han gjorde ett mindre bra jobb. Hur som helst, nästa gång kan jag vara lite mer bestämd.

Tack än en gång

/Erik

Tillbaka
Topp