Pistracer

cohibaman

Medlem
Pistracer
Letar friåkningscarver med kort svängradie (11-14) som går som ett lok på is, nypitsat, uppsladdat och som också kan funkai lätt nysnö utanför pisten någon gång då och då. 98% pist 2% off pist.

Finns någon sådan skida?

Pistracer
Letar friåkningscarver med kort svängradie (11-14) som går som ett lok på is, nypitsat, uppsladdat och som också kan funkai lätt nysnö utanför pisten någon gång då och då. 98% pist 2% off pist.

Finns någon sådan skida?
I min bok så är en så kort radie som 11-14m en slalomskida och kanske inte så mycket friåkningscarver. En så pass kort radie kommer vilja köra rejält tajta svängar och det kräver att man klarar av att både driva på och hålla emot för att nyttja skidans potential, så om du inte är en gammal race-räv hade jag siktat på något med lite mer radie typ 14-17m.

Men med det sagt så finns det finns det många spännande skidor i kortradie-genren, Völkl Racetiger SL/RC, Head Supershape i.magnum/i.rally.i.speed, Head Worldcup Rebels i.SLR, Atomic Redster S9,Blizzard Firebird WRC/HRC/SRC osv.

Bon Ski
/C

Pistracer
Testa Fischer Progressor 9+, själv har jag en äldre version. 172 cm ger 13m radie
Annars Elan Amphibio 18 TI, grym grym skida som jag testade tidigare i år.

Pistracer
I min bok så är en så kort radie som 11-14m en slalomskida och kanske inte så mycket friåkningscarver. En så pass kort radie kommer vilja köra rejält tajta svängar och det kräver att man klarar av att både driva på och hålla emot för att nyttja skidans potential, så om du inte är en gammal race-räv hade jag siktat på något med lite mer radie typ 14-17m.

Men med det sagt så finns det finns det många spännande skidor i kortradie-genren, Völkl Racetiger SL/RC, Head Supershape i.magnum/i.rally.i.speed, Head Worldcup Rebels i.SLR, Atomic Redster S9,Blizzard Firebird WRC/HRC/SRC osv.

Bon Ski
/C

Tack för tips! Jag har kört breda puderlagg a la Völkl Katana V-Werks (Bästa jag haft någonsin). Dom funkar överallt - tom i pist men har lång svängradie.

Detta är min målbild:

Pistracer
F.n vet om inte målbilden kör på ett par GS-lagg iallafall? men härligt gött ser det ut.
@carl_couloir gav bra tips men det beror lite på din längd? en SL-skida kanske maxar 170-175cm pga radien och ligger du över 180 cm hade jag gått på GS lagg alla dar i veckan.Ett utav skidorna som köptes i sommar blev AK ski 184 cm med radien 12,8 m,begriper inte hur dom får fram den radien.F.n vad det är bra att köpa skidor på sommaren,oftast har dom tid att diskutera, ge tips och bra priser.Ingen som har testat Heads v8 ?

Pistracer
Köp begagnade raceskidor då får du både GS och SL till priset av en ny ”butikskida” kanske inte super skoj offpist men åker du som du skriver nästan bara pist är det ett grymt köp. Ingrepp så det räcker😎

Pistracer
Tack för tips! Jag har kört breda puderlagg a la Völkl Katana V-Werks (Bästa jag haft någonsin). Dom funkar överallt - tom i pist men har lång svängradie.

Detta är min målbild:

ser ut Verbiers bästa pist ner mot Nendaz det där.... är det målbilden??? ;-)

F.n vet om inte målbilden kör på ett par GS-lagg iallafall? men härligt gött ser det ut.
@carl_couloir gav bra tips men det beror lite på din längd? en SL-skida kanske maxar 170-175cm pga radien och ligger du över 180 cm hade jag gått på GS lagg alla dar i veckan.Ett utav skidorna som köptes i sommar blev AK ski 184 cm med radien 12,8 m,begriper inte hur dom får fram den radien.F.n vad det är bra att köpa skidor på sommaren,oftast har dom tid att diskutera, ge tips och bra priser.Ingen som har testat Heads v8 ?

Jag tror dock inte att det är ett par GS skidor under fötterna där utan snarare ett par skidor med bra mer kortare radie.....
Däremot så håller jag med om att om du är på jakt efter en längre skida 170/175cm och uppåt så blir det svårt att få till kort radie, då är det bättre med ett par GS-skidor istället. Sedan är frågan hur mycket du vill kämpa (läs driva på och kanta) för att få till korta tajta svängar eller om du vill ha lite mer gratis... för isf så är det bättre med en lite mjukare skida med nackdelen att den inte blir lika stabil och ger vika vid större krafter......

Katana i pist är en dröm om man har någorlunda vassa kanter, starka ben och modet samt förmågan att driva på..... det tar sin lilla stund från kant till kant men kul är det!! :)

Bon Ski
/C

Tillbaka
Topp