Pistskidor till säsong i st.Anton

Ess3t

Ny medlem
Tänkte köpa utrustning från SC innan det bär av till st.Anton för en helsäsong. Funderar i nuläget på att köpa både pistlagg och ett par feta offpist skidor samt en gemensam pjäxa till dessa. Är det kanske bättre att satsa på en allmountain skida? Ett alternativ är att köpa pistskidor nu och testa fetingar i st.Anton om/när det snöar, går det att köpa beggade eller nya där till ok pris? Min budget är begränsad, runt 4k/skida.

Trots begränsad erfarenhet vill jag hävda att jag är ganska duktig, med förmåga att trycka på bra även i dem brantaste backarna.

Nuvarande skidor: Inga
- Vikt: 72kg
- Längd: 180cm
- Åkstil: varierande, ibland går det snabbt & ibland gillar jag att svänga mycket
- Erfarenhet: Ingen gedigen sådan, åkt sen jag varit liten men detta är min första säsong

Dessa kanske är något för mig?
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/20073/2/1/5/446/8/123/6/4/i/

Mvh
Johan

Personligen tycker jag att dina slantar är bäst investerade i ett par skidor runt 100mm (ge/ta ett gäng mm hit eller dit beroende på dina preferenser, 90-110mm kan vi säga) i midjan som klarar det mesta bra samt ett par större skidor.

Dagarna jag själv haft på skidor under ca 100mm de senste säsongerna kan jag nog räkna på en hand. Tar vi bort de dagar jag provat olika parkskidor vet jag inte ens om vi behöver börja räkna.

Bredare skidor idag är såpass bra i pist att jag inte ser någon anledning till att skaffa ett par smala pistsmiskare. Det är egentligen bara på ren is jag tycker att smala (läs race) skidor är roligare än bredare. Min favoritskida för pist är 97mm under foten.

Själv kommer jag åka på ett par med 110mm och ett par med 117mm midja. Båda paren skulle jag kunna tänka mig att ha som endaskida även om de har väldigt olika egenskaper.

För 4k/skida hade jag nog kikat på beggat här på FR. Finns mycket bra grejer med bindning för 4k :)

Jag skulle kikat på en allroundskida som ligger på runt 100-110mm-ish, och en fet skida för episka dagar.
för 4k / skida hade jag köpt en 179cm hellbent + griffon scizo på SC för 399€, vilket är sjukt billigt, då har du den feta skidan klar för fjäderlätt 2dm+, och sedan köper du en allroundskida med turbindningar begagnat på FR. Något lite styvare än den episka skidan, lite mer allround. Något i stil med en lätt fullrockad 100-110mm i längden 180cm+ upp till 190cm för dig. Minst tiprocker, kanske lite tailrocker också. Inte för mycket spann men några mm. En turbindning om du tror att du ska tura något, samt hudar. Det kommer du klara dig hela säsongen på. Kanske köper du på dig ett par parkskidor för 100€ begagnade väl nere på plats, men det tror jag inte du kommer att göra.

men att köpa ett par pistskidor kommer sätta dig i skiten mer än en gång när du tar med dig dem ut till berget för att sedan upptäcka PUDER och sedan kommer du vara dina polars bly-ankare resten av dagen med dina små pistmissiler.

Antingen;
Fet skida / episk skida / lekskida 120mm+ med fullrocker
+
Allroundskida 100mm+ med minst tiprocker och inte för högt spann

Eller
+
parkskida / lekskida / slit&slängskida

Eller; Lyxvarianten;
+
+

Allroundskidan är alltså för essentiell i alla bummares quiver för att inte ha. Pistskidan är inte essentiell någonstans, såvida du inte verkligen tänker NÖTA pist. Annars gör sig allroundskidan bra som just pistskida förutsatt att du köper något som funkar för dig i pisten, för det gör många allroundskidor - tro det eller ej.

assr sa:
Jag skulle kikat på en allroundskida som ligger på runt 100-110mm-ish, och en fet skida för episka dagar.
för 4k / skida hade jag köpt en 179cm hellbent + griffon scizo på SC för 399€, vilket är sjukt billigt, då har du den feta skidan klar för fjäderlätt 2dm+, och sedan köper du en allroundskida med turbindningar begagnat på FR. Något lite styvare än den episka skidan, lite mer allround. Något i stil med en lätt fullrockad 100-110mm i längden 180cm+ upp till 190cm för dig. Minst tiprocker, kanske lite tailrocker också. Inte för mycket spann men några mm. En turbindning om du tror att du ska tura något, samt hudar. Det kommer du klara dig hela säsongen på. Kanske köper du på dig ett par parkskidor för 100€ begagnade väl nere på plats, men det tror jag inte du kommer att göra.

men att köpa ett par pistskidor kommer sätta dig i skiten mer än en gång när du tar med dig dem ut till berget för att sedan upptäcka PUDER och sedan kommer du vara dina polars bly-ankare resten av dagen med dina små pistmissiler.

Antingen;
+

Eller
+

Eller; Lyxvarianten;
+
+

Allroundskidan är alltså för essentiell i alla bummares quiver för att inte ha. Pistskidan är inte essentiell någonstans, såvida du inte verkligen tänker NÖTA pist. Annars gör sig allroundskidan bra som just pistskida förutsatt att du köper något som funkar för dig i pisten, för det gör många allroundskidor - tro det eller ej.
Blir en K2 Hardside 11/12 + Marker Griffon 13 White/Black 11/12. Riktigt sugen på hellbenten också:
:D
Men suger på det tills imorn...

Inte för att vara tråkig men varför inte ett par bredare skidor? minst 115 i midjan är mycket roligare i puder än 100. om du ska åka pist dra till Sälen!

@Ess3t
Hardside fungerar över hela berget och är ett utmärkt val om man bara ska ha EN skida. Men det finns betydligt roligare skidor att köra med i pisten och skidor med bättre flyt de dagar det dumpat. Jag tycker din inledande tanke att köpa en mer pistorienterad skida och en mer lössnöorienterad är klockren! :-)

Personligen gillar jag en lite smalare skida i pisten. Gillar det exakta greppet och den snabba kantväxlingen. Och ska det köras lite puckel, aktivt eller bara för att de är i vägen (du vet den där transporten ner till byn) ... är en fetare skida mindre kul.

Mitt förslag är att du tittar på en modern lite bredare pistskida som Völkl RTM 84 eller Rossignol Experience 88, skidor som går som på räls i pisten men ändå ger hyggligt flyt utanför. Komplettera sedan (eller nu) med en ren offpistskida med midjemått kring 115 mm eller mer så är du hemma även när det är dags att spåra seriöst. Förslagsvis förser du denna skida med en bindning med turfunktion.

/MM

Jaha, då blev beslutet helt plötsligt svårare igen... Var förövrigt och testade ett par Lange Rx 110 som jag tyckte var sköna. Är dom något att ha? Och funkar dom till Race, Allmountain samt rena offpistskidor?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Ess3t
Hardside fungerar över hela berget och är ett utmärkt val om man bara ska ha EN skida. Men det finns betydligt roligare skidor att köra med i pisten och skidor med bättre flyt de dagar det dumpat. Jag tycker din inledande tanke att köpa en mer pistorienterad skida och en mer lössnöorienterad är klockren! :-)

Personligen gillar jag en lite smalare skida i pisten. Gillar det exakta greppet och den snabba kantväxlingen. Och ska det köras lite puckel, aktivt eller bara för att de är i vägen (du vet den där transporten ner till byn) ... är en fetare skida mindre kul.

Mitt förslag är att du tittar på en modern lite bredare pistskida som Völkl RTM 84 eller Rossignol Experience 88, skidor som går som på räls i pisten men ändå ger hyggligt flyt utanför. Komplettera sedan (eller nu) med en ren offpistskida med midjemått kring 115 mm eller mer så är du hemma även när det är dags att spåra seriöst. Förslagsvis förser du denna skida med en bindning med turfunktion.

/MM
"men att köpa ett par pistskidor kommer sätta dig i skiten mer än en gång när du tar med dig dem ut till berget för att sedan upptäcka PUDER och sedan kommer du vara dina polars bly-ankare resten av dagen med dina små pistmissiler."

Stämmer inte detta då?

Om jag går på min ursprungliga ide med ett rent pistpar och ett för offpisten. Vad tror du då om K2 Hellbenten + Griffon schizon? Är den för fet kanske?

Senast ändrad:
Tror att ett par RTM 84 eller Experience 88 är helt OK för den lössnö du eventuellt "hittar" en dag du är inställd på att skära pist. Det är ju sällan man bara sådär ramlar över djup lätt fluffig snö ... speciellt om det inte snöat på två veckor och underlaget är seriöst hårt. Det du dock kan vara helt säker på är att du kommer ha grymt mycket roligare på dina frotsidecarvers än dina vänner med mjuka fullrockade lössnölagg som "letar" lössnö, åtminstone just den här dagen.

Men å andra sidan kan du ju ha sån otur att det snöar mest hela tiden och du varje morgon möts av ett par decimeter ny fluffig snö. Då kanske dina pistlagg blir stående i garderoben hela säsongen, hemsk tanke.

/MM

Edit: Yes jag tror ett par kompetenta Frontsidecarvers i kombination med ett par Hellbent kan vara riktigt lycket och mycket användbart. Men sätt gärna ett par Baron/Duke/Guardian/Tracker på Hellbentsen så du kan ta vara på de riktigt fina sluttningarna. DS.

Edit 2: Hellbent är kanske lite overkill de flesta dagar ... finns många fina skidor omkring 120 mm som är mer allround utan att för den skull tappa i den djupaste spårsnö! DS.

Senast ändrad:
Om jag skulle åka till alperna och göra säsong igen så skulle jag ha ett par med 110-120 mm plus ett par pistracer... That´s the shit!

Säsong i Sverige: Pistracer + en skida med 100-110 mm

Åker ni verkligen heldagar i pist? Oftast finner jag mig utanför preparerad terräng oavsett hur snöfattigt/hårt/stenigt det än är. Givetvis blir det pist/parkåk här och där men det var länge sedan jag hade en hel dag med bara piståkning (kan inte ens komma på en enda), således trivs jag bättre med skidor som klarar av allt. Jag hade en förmiddag med piståkning härom året men då var det hoppochsnurrlek säkert 50% av tiden. Pistskidor till lek är tråkigare än vettiga friåkningsskidor i pist imho.

Dyra pistskidor gör ont i hjärtat att åka utanför med när snötillgången är diskutabel.

Nu är OP inte heller jag så tror du att du kommer ha heldagar med endast pist på schemat så kör på ett par schyssta pistskidor. Ska du ha en pistskida och en puderskida hade jag nog gått på något smalare än hellbenten.

@Jarle
Tror inte riktigt du hänger med ... det är stivoting som gäller i vinter! De hårigaste grabbarna kommer inte att köra en mikrometer över 68 mm i midja!

/MM

Ja Jarle det har jag gjort. Både i Sverige (ofta flera dagar i veckan) och i Alperna. Var till och med några säsongare som köpte pistskidor i Andermatt en säsong.

Det är sjukt bra för din teknik att köra pistskidor. Köpte Racestock SL i vintras och de ger sjukt bra teknik träning. Fast max två timmar på dessa räcker sen går jag gärna över till GS (gamla med 21 m)

Experience 88 åkte jag på förra vintern en dag, föredrar nog mina feta skidor i pisten i princip. De kändes tunga och lite klumpiga jfr med mina Bibby, visst pucklar blir mkt lättare dock. Skulle nog hellre gå på något lekfullare och kanske också smalare som komplement än 80-90mm allmountain modellerna som finns.
Kästle mx88 är iofs fin, skulle inte vara dum men nog utanför budget för många bummare.

Då sammanfattar jag åsikterna.

Antingen ett par 78-88mm midja plus ett par 115 +/- några mm eller ett par 95-105 plus ett par 120+ mm. Vad du väljer beror helt enkelt på dina prioriteringar..

Alla nöjda? :)

Edit: du kan alltid köpa flera skidor om du bara vill...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp