Pjäxhjälp!

Slimfit

Ny medlem
Pjäxhjälp!
Jag har ett par gamla stroltz pjäxor som jag åker i och vill helst inte köpa nya i ren skräck av att jag ska tappa massor i känsla och få ont i fötterna.
Min stek och kompisar tycker jag är knäpp och menar att de hänt så pass mycket även på pjäxfronten de senaste åren så att mina pjäxor motvarar läderpjuck numera.
Jag förstår va de menar, men vill inte lägga ner en massa pengar på något jag ändå kommer vägra åka i och jag åker inte tillräckligt mycket för att köra nya stroltz.

Jag vill ha lite råd.
Ska jag skita i vad andra säger och köra vidare
eller,
ska ja bita i det sura och kapa mig ett par nya och i så fall vad är det som gäller?
Jag kör FORT, skulle vilja säga fortast av alla, väger ca 78, kör inget park,men pist, offpist och ibland puckel och vad jag än åker så går det undan!

I min åkstil nyttjar jag kontakt mellan skenben och skida och vill att pjäxan skall fungera som en hävsång därmellan. Den ska kännas som en toffel och vara kraftfull som en bisonoxe.
Finns det såna pjäxor numera och isåfall vad ska jag köpa?

Pjäxhjälp!
"I min åkstil nyttjar jag kontakt mellan skenben och skida och vill att pjäxan skall fungera som en hävsång därmellan. Den ska kännas som en toffel och vara kraftfull som en bisonoxe. "

Just sånna pjäxor finns det rätt ont om nuförtiden. Racepjäxorna kommer ju självklart alltid vara hårda för att fylla sin funktion, men freeridepjäxor går mot mjukare framflex för just carving. Man måste ju kunna trycka fram en del för att komma bra in i en carvingsväng. Viktigare bland dagens pjäxor är istället vridstyvheten, dvs. när du står på kant och trycker till ska all kraft gå rakt ned mot skidan och inte böja pjäxan i sidled, bara fram och bak.

Men som du beskriver din åkstil så vill du ju ha en hård flex framåt också.

Sen angående hur de kommer sitta på foten. Ska du köpa nya formsprutade rekommenderar jag Conformable (Conform'able http://www.sidas.com/index.adml?id=30513598241064218332512&r=776&l=183&p=0&f=0 ). Det är inge större fel på Stroltz inneskor, problemet ligger i att deras skal inte håller samma mått som dagens andra märken. Fördelen med Conformable är att man nästan uteslutande kan spruta precis i vilket skal man vill, på så sätt får man även mer att säga till om i fråga om flex. Går du till en bra butik så kan de även, vid behov, customtrycka skalen efter just din fot (om du skulle ha någon oturlig knöl eller dyligt). Conformables inneskor kommer dessutom med en riktigt bra formgjuten sula som man gjuter efter din fots pronation osv. ökar avsevärt helhetskänslan.

Mitt tips är att gå in till någon välsorterad skidbutik som säljer just Conformable och beskriv just det du skrev här, så får de plocka fram de hårdaste i freerideväg de har så får du själv känna vad du tycker om flexet och höra lite mer om formsprutningsmöjligheterna. Har du tur kanske den vanliga inneskon sitter bra från början och sprutning kan vara overflödigt (Sprutning av ett skal ökar dock generellt sett flexet lite till det hårdare då skalet fylls ut mera). Som butikspersonal brukar processen även gå snabbare om du orkar ta med dina gamla pjäxor, gör det även enklare för dig att jämnföra.

Jobbar själv extra på alpint, www.alpint.com ... hör gärna av dig till info@alpint.com om du har mera frågor.

//Elias

Pjäxhjälp!
Har du en gång kört med formsprutade innerskor tror jag det är lite lurigt att gå tillbaka till standard. Jag har också Strolzskor, eller Strolz-innersko i ett Tecnicaskal rättare sagt. Jag har testat att åka med orginalinnerskon igen och det är verkligen en omställning. Trots att jag tidigare tyckte att dom satt helt perfekt känns det konstigt att man har så "dålig" kontakt med skidorna. Man vänjer sig säkert efter ett tag, men de första åken är smått chockerande när man känner hur foten åker omkring i pjäxan. Iofs har jag ju åkt flertalet av mina skiddagar i livet utan formsprutade innerskor utan problem, men det är som vanligt med prylar. Har man en gång känt skillnaden till det bättre är det svårt att gå tillbaka igen.

Om du ska bli nöjd med dina nya pjuck tror jag Elias är inne på rätt spår. Det enda alternativet är egentligen att välja ut ett bra skal och sen spruta en innersko till det. Välj skal med omsorg, för det finns många varianter som, i mitt tycke, är alldeles för mjuka på marknaden idag. Jag bytte tex från Technica Diablo Magnesium till gamla hederliga Icon Carbon efter några veckors test av den nya modellen. Jag kunde helt enkelt inte driva på som jag ville med stora skidor med så mjuka pjuck som Diablo. Många nya skor är gjorda för att gå optimalt med ett par 165-170 kraftiskt skurna pistskidor. Det är klart att det inte blir bra om man istället skickar på ett par 195:or med 30 meters radie och 100mm midja istället.

Som jag ser det är det mycket enklare att vänja sig att åka smålagg med stumma racepjuck än att åka bredlagg med mjuka skor.

Välj ett par skal med flex runt 120-130 och spruta en Conformable innersko. Det kostar lite, ja, men å andra sidan ska man inte snåla på pjuck. Nästa gång du tänker byta skidor, lämna då in dom på slip och kör ett tag till. Då tjänar du in dom pengar som du har lagt på pjäxorna.

Några förslag på skal är Tecnica Racepro 130, Salomon Falcon Race, Lange FR 120, Rossignol Radical Race, Lange WC 120, Atomic Racetec CS130 mfl. Det är ungefär i det segmentet du bör hamna. Hårdare är förmodligen överladd och mjukare vill du säkert inte heller ha med tanke på din beskrivning.

Känns det omotiverat att lägga ut så pass mycket guld på ett par pjuck är det en lösning att leta reda på ett par raceskal i reahyllan. Ofta blir den här typen av pjäxor stående ett tag, eftersom målgruppen alltid vill ha det senaste när dom väl köper nya pjäxor. Ett par fjolårs Tecnica Racepro tex borde väl gå att få ganska billigt.

Se till att teståka pjäxorna i orginalutförande innan du sprutar innerskon. Har du tur är du redan nöjd med hur dom presterar och framförallt märker du om du är nöjd med skalet om du ska spruta. Det är ju störigt att lägga upp 3k på ett par sprutskor bara för att komma på att man inte är nöjd med skalen senare.

Pjäxhjälp!
Tackar för svaren, jag ska lyda era råd!
Jag köper ett par nya hårda och kör med original innersko:
funkar det bra -KANON!
om inte - går att lösa med Conformable.

Ett problem med Strolzen (om man bortser från det ekonomiska) var att det gjorde förb...
ont i fötterna när jag körde in dom, är det samma sak med Conformable eller
har det mer med skalet att göra?

Väl inkörda så är dom dessutom overkligt svåra att ta sig i, framförallt om skalet är kallt.
Dom luktar apa och är fula.
Beslutet är härmed fattat, nya pjuck till nyår-basta!

Jag har ett ångestminne från min ungdom.
Jag hade ett par racelange som var helt slutkörda och hittade en replacement i ett par rea Lange som dessutom hade inbyggda värmare dock var de aningen för stora.
Jag greppade inte att det var skillnad på själva pjäxans performance och firade sportlov i alperna med pjäxan från HELL! Hade skral budget på den tiden så att köpa nya på plats var uteslutet.

Den upplevensen har gjort mig lite skraj för pjäxbyten.

Pjäxhjälp!
Hur det är att komma i skom beror mera på vilket skal du väljer skulle jag säga... har dock inga som helst problem med att komma i mina Conformable med salomon skal, kan inte heller komma ihåg någon vi gjutit åt i butiken som haft några större probs.

Ibland kan dock den formgjutna Conformablesulan skapa lite friktion när du ska köra ner foten, den blir dock glattare efter ngn veckas användning. Skulle det vara ett direkt problem brukar vi köra på en tunn självhäftande film (av samma typ man kör med när man installerar värmeelement i pjäxor) som inte märks av men har mindre friktion än orginalytan, då brukar man glida ner bra enkelt.

Generellt är pjäxor mkt enklare att komma i idag.

Sen angående Mno:s förslag att teståka pjäxan först är det ju helt klart optimalt... men de flesta butiker som formgjuter brukar köpa in lösa skal (eller låta dig slippa betala orginalinneskon) och på så sätt kan man tjäna ngn krona. Men som sagt, optimalt är ju att teståka skalen.

//Elias

Pjäxhjälp!
Jag kan rekommendera Conform'able starkt, gjorde själv mina i ett par Salomon X-wave 10 på Alpint, tack Henke. Kompletterade senare med ett par Booster straps (Expert) här i USA. De sitter så jävla bra, hälgreppet är helt sjukt bra, som i ett skruvstäd, sköna som få är de också, mina toe bangs vid landningar med lätt bakåtvikt är ett minne blott tack vara hälgreppet. De är visserligen rätt så kalla men det neutraliserade jag med ett par värmare.

Boostern gör också underverk, den har eliminerat all smärta som jag tidigare haft i smalbenen pga den tighta fiten vid pjäxans överkant. Borde nästan vara standard på alla pjäxor i övre prisskiktet och på hoppjäxor tycker jag. De gör sådan enorm skillnad, det trodde jag inte alls innan jag prövat. Att spänna strapsen innanför plasten gör också skillnad, oavsett om man har Boosters eller vanliga.

/Andreas

Senast ändrad:
Pjäxhjälp!
Jag är ingen expert på pjäxor. Därför tycker jag det smartaste är att gå till en riktig bootfitter. Dvs en butik du blir guidad genom hela köpet rakt igenom av ett proffs. Jag vet inte om det finns riktiga bootfitters i sverige dock? I Chamonix tex finns det två. Var inne hos den ena och det var helt otroligt vad kunniga dom var.

Alla skal har ju olika utformning och passar olika fötter olika bra. En bootfitter behöver du bara visa fötterna för och efter en dialog där han ställer de rätta frågorna ger han dig den bästa lösningen. Jag vet inte riktigt, men det känns som det är lite fel sätt att köpa pjäxor på, att gå in i en butik och leta efter ett par specifika modeller. Utan att veta ifall de passar ens fötter?

Sen angående fabriksinnerskor vs sprutskor, är ju även hållbarheten en faktor att beakta. En vanlig innersko håller formen ca 70-100 dagar och en sprutsko ca 300 dagar. Så köper man en helt ny pjäxa är det smart att satsa på sprutsko. Och som elias säger är det kanske lite overkill att köpa fabriksskon först, bara för att provåka skalet.

Pjäxhjälp!
Kan lägga en åsikt här känner jag. Jag har avancerat från mina gamla pjux och letat i över ett år innan jag köpte nya pjäxor i februari och det blev värsta följetongen men slutade med bästa köpet!
Var på ett riktigt bra pjäxhak i Chamonix (Foot Works tror jag det heter) i februari, o testade en massa pjux. Jag är väldigt tunn runt hälsenorna och har grymt svårt med hälgreppet på pjäxor, varför jag inte köpt några innan trots att jag testat allt som kommit i min väg och likadant var det här; på varenda en av de jag testade kunde jag - trots stenhård spänning - lyfta på hälen i pjäxan. Illa. Så vi började med att formgöra (inte spruta) en hel innersko av nåt grått tjockt material, snordyrt men verkade bra o så var det varmt sa de. Provåkte men fick idiotkramp i fötterna och redan i början av första dagen kunde jag lyfta hälen och kände mig inte alls så fast som jag borde. Detta trots att jag har en hård sula uppbyggd för mina höga hålfötter så foten ligger ju alltid bra o stilla.... nä, det blev att lämna tillbaks hela innerskon, och efter massa olika försök så slutade det med en hård pjäxa (tror det var en Salomon X-wave 10 men är bara 90% säker, testade många!) med en annan pjäxas originalinnersko med bra uppbyggnad runt hälsenepartiet i grunden. Sen byggde de upp en ny hälkappa utanpå innerskon av hårdplast med fastsatta hårda skumgummikuddar ovan fotknölen. Sitter som i ett skruvstäd i pjäxorna nu och skillnaden på åkningen var enorm, och även om det tog flera dar att fixa så ska jag nog vara nöjd med mina skor i många år! Kan tillägga att jag aldrig fryser om fötterna.

Mitt bästa tips är i slutändan att lägga lite tid och pengar på att testa ut ett par bra pjäxor för dina fötter och din åkning. Tror inte du kommer ångra dig. Nu hade jag tur som gjorde det på plats i alperna och kunde lämna tillbaks de hårdformade innerskorna som inte var bra (fick t o m tillbaks 1600:- när jag bytte till en standardinnersko!), men även svenska återförsäljare borde väl ha nån typ av garanti?
Lycka till. Eller du kanske redan lyckats med din shopping? =)

Senast ändrad:
Pjäxhjälp!
Ett alternativ kan helt klart vara att handla ett par fräscha begagnade pjux och ta skalen därifrån. Det känns som om många pjäxor som säljs begagnat är mycket sparsamt använda.

Själv kittade jag på detta vis. Köpte ett par sjukt fräscha Technica Icon Carbon för 200 CHF (1200 spänn). Drog ur innerskon ur dem och tryckte ner min gamla vanliga inkörda. Väldigt bra prestanda för väldigt lite pengar. Även om man sprutar nya innerskor blir det ju billigt med sådana pengar för skalen. Sen slipper man ju nytt mjukt och lågt skit på samma gång, inte fel det heller.

Tillbaka
Topp