Pjäxjustering

abacabus

Ny medlem
Pjäxjustering
Jag undrar om nån känner till nån bra "pjäxdoktor" i Sverige (eller Norge). En som kan tillverka "custom" innersula på ett proffsigt sätt, justera vinklar och liknande. Se http://www.howtoski.net/sub_boots3.htm för bättre förklaring vad jag är ute efter. Amerikanarna kallar det visst "boot alignment".

mvh
Pär

Pjäxjustering
Eller så reser du väster ut och fixar det... menar då självklart till Göteborg, närmare bestämt Udéns sport, Åke har sysslat med sånt i 30 år så lite kan han nog.

Pjäxjustering
Håller med Joye har bra erfarenhet från Udéns, hade lite problem med kramkänning i vader samt kalla fötter men med dom nya sulorna har båda problemen försvunnit !

Lycka tilL!

Pjäxjustering
Att justera cantingen kan du göra själv om du har nyckeln (IKEA nyckel) som du fick när du köpte pjäxorna, kolla även "om" du kan justera cantingen. Vissa modeller har inte den möjligheten.
Om du vill ha gjuten sula så får du ta med dina fötter samt pjäxor till butiken.

Cantingen fixar man på 5 min, sulor tar ungefär 20-30 min. Rekomenderar Alpint på Torsgatan i Sthlm.

Lycka till.

Pjäxjustering
Tack för era svar. Det får bli ett besök på Udéns tror jag.
Nån som vet om det finns liknande vid någon skidort? Då har man ju möjlighet att prova skidan under själva inställningen så att säga...

Angående att justera cantingen på pjäxan, så har jag förstått av att läsa på amerikanska skidforum att cantingskruven som finns på många pjäxor endast är till för att ställa vinkeln vid ankeln (mellan foten och smalbenet), och inte pjäxans vinkel mot skidan. Enligt samma källor så justeras denna vinkel genom att limma på lite nytt plastmaterial på pjäxans botten och sedan fräsa ny vinkel för bindningen.

Jag har annars provat att ändra cantinginställningen och känner direkt skillnad i greppet, men det är inte helt lätt att få det perfekt... och det vill man ju :-)

/Pär

Tillbaka
Topp