Pjäxor till en 12 åring?

enslow

Ny medlem
Pjäxor till en 12 åring?
Jag har en 12 årig grabb hemma som behöver större pjäxor.
Han är 155cm lång och väger 55kg.
Ifjol åkte han på en Lange dampjäxa str 25.
Han åker nästan enbart park lite offpist och enbart pist för att komma dit han vill.
Skall jag fortsätta med dampjäxor eller kan man gå på någon freeride pjäxa?
Vilken flex tycker ni han skall ha?
Kom gärna med förslag så han kan testa vilka som passar.
Tar jag med honom till el skidshop så gillar han alla passar och han tycker är snygg.
Han vill gärna ha vita pjäxor men jag har sagt att färgen spelar mindre roll och pjäxan sitter bra.

Enslow

Pjäxor till en 12 åring?
Jag tror att han kan gå på ett par freeridepjäxor, då dom oftast är ganska mjuka.

Pjäxor till en 12 åring?
Så du menar att han skulle kunna ha såna här.
Nya! Fischer Soma X-Onetwenty (2010) 26,5
med flex 120.
Eller ska vi leta efter flex under 100?

Enslow

Pjäxor till en 12 åring?
enslow sa:
Så du menar att han skulle kunna ha såna här.
Nya! Fischer Soma X-Onetwenty (2010) 26,5
med flex 120.
Eller ska vi leta efter flex under 100?

Enslow
jag väger runt 90 pannor och har flex 110, tror han ska ha mjukare. Kolla på mjukaste spk pjäxan kanske. Spk Kreation

Viktigt att han provar dock och inte går efter utseende på pjäxan. Pjäxan är enligt mig viktigast på hela utrustningen, och det skiljer väldigt mkt på olika pjäxor.

Senast ändrad:
Pjäxor till en 12 åring?
Pjäxor är svårt av den enkla anledning att det skiljer sig lika mycket mellan olika fötter som det gör mellan lästen i olika pjäxmodeller. Speciellt svårt är det med barnpjäxor eftersom dels det är oerhört svårt för många barn att känna om pjäxan sitter bra eller inte och få har tålamod att prova sig igenom ett större antal pjäxor och storlekar. Dessutom kan ju fötterna på en tolvåring växa en storlek eller mer under vintersäsongen.

Åker grabben mest park är det ju definitivt ett par mjuka pjäxor som gäller. Det här med flexmärkning på pjäxorna är ju lång ifrån en exakt vetenskap och det kan skilja stort mellan olika modeller. Men normalt får man nog säga att 100 eller mer i flex är på tok för hårt för en parkåkande 12-åring.

Sammanfattningsvis är det avgörande att pjäxorna passar foten, pjäxan håller godtagbar hög kvalitet och att den inte är för hård. Detta innebär att man bör akta sig för pjäxor i prisklassen under 2 000 kr. De har oftast mycket enkla innerskor vilket gör att de inte är speciellt sköna ... I prisklassen över 2 500 kr är de flesta skor kvalitetsmässigt bra!

Eftersom en tolvåring sannolikt bara kan ha skorna en säsong eller maximalt två är en god idé att köpa begagnat. En del anläggningar brukar sälja ut begagnade hyrskor till ¨lågt pris. Man kan göra riktiga fynd i mindre storlekar. Vi köpte ett par Salomon "dampjäxor" till min 12 åring förra säsongen för en tusenlapp, i stort sett oanvända!

/MM

Pjäxor till en 12 åring?
Bra skrivet MM!

Börjar man gå upp på storlek 26, 26,5, så är det ju inte problem att kika på herrskor. Dampjäxor är byggda för damers vader och anklar etc, så det är nog en bra idé att börja kika på freeride/jibbpjäxor, och gå över på dampjäxor om det inte funkar.

Är lurigt att fixa pjäxor till kids/tonåringar. Enorm utseendefixering på prylarna. Det enda som är värre på den fronten är vissa kärrin... eeehum, kvinnor. (har flera gånger varit med om kunder som vägrat prova pjäxmodeller eftersom färgen inte passade) Ögonbindel vid utprovningen hade kanske varit något?

Jag har förresten också en 12-åring. Ganska stor och tung dock. Gnäller lite ibland men är generellt sett ganska medgörlig. Vi tänkte åka och prova ut nya torkarblad denna helg ;)

Senast ändrad:
Pjäxor till en 12 åring?
Grabbarna ovan har redan sagt det som behövs tycker jag! Lycka till!

Pjäxor till en 12 åring?
Det svårast är inte att kunna prova pjäxor det är snarare att veta vilka som passar bäst.
Jag själv åker på Tecnica rival rx med en hot form innersko.
När jag provade pjäxor var det den som passade mina fötter bäst.
Efter första värmningen så tyckte jag att dom var underbara.
Men helt plötsligt var dom inte sköna längre.
Så nu har jag värmt om innerskorna samt värmt om ytterdelen helt.
Och vipps så blev dom underbara igen.

Enslow

Pjäxor till en 12 åring?
Att köpa pjäxor är ett hårt arbete ... för en fullvuxen är det enklare än för en ungdom vars fötter sannolikt kommer att förändras.

I butiken ska ett par "perfekta" pjäxor sitta snortajt utan att klämmas. Är de "bekväma" i butiken är de troligtvis för stora. Innerskon formar sig efter foten efter några timmar i skorna och kan många fall töja sig upp till en storlek. De flesta köper sannolikt allt för stora pjäxor.

När det gäller barn som växer kan man vara tvungen att köpa lite mer "bekväma" pjäxor så att de åtminstone håller säsongen ut!

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp