Pjäxor till Marker Jester 16

samjaffa

Medlem
För ett år sedan fick jag goda tips här och då blev det ett par Nordica Enforcer och Marker Jester 16 bindningar. Har varit supernöjd!
Hoppas nu på samma expertis då jag skall byta pjäxor!
Vad skulle ni rekommendera??
Håller mest till i pistens närhet men drar ibland längre ut från systemet.

Tack på förhand

Jag antar att ingen här i forumet vet hur dina fötter ser ut, och då blir det sjukt svårt att veta vilka pjäxor som skulle passa just din fot.

Att be om pjäxhjälp för att få få pjäxor som passar med dina skidor är typ som att köpa pjäxor baserat på pjäxans design istället för hur den faktiskt sitter på foten. Det kommer aldrig att bli bra och du kommer behöva krångla massor för att rätta till eventuella problem så som att pjäxan är för smal, eller för bred.

Gå till en kvalificerad skidbutik och få hjälp att hitta den pjäxan som passar din fot bäst, det är det enda som gäller om du ska bli riktigt nöjd och få något som du kommer kunna få ut full användning av direkt från början :)

Det är iallafall min åsikt efter att ha köpt många par pjxäor och krånglat som fan innan jag fick bra hjälp i butik av kunnig personal och aldrig haft problem sedan dess.

/Jesper

Tack för ditt svar.
Självklart kan ingen här veta hur min fot ser ut. Formulerade mig kanske dåligt men det jag menade var hurudana erfarenheter skidåkare här har av olika modeller som jag kan testa vidare och som kunde passa min nivå som åkare.
Vad roligt att du har bra erfarenheter av butiker. Min erfarenhet är att ju bättre påläst du är så desto bättre.
Då vet du lite mer vad du ska tänka på än att den passar på foten i butiken.

Senast ändrad:
120-130 flex, detta är sjukt varierande mellan märken dock. kanske ett gåläge om du gillar och knata iväg en sväng.

Det är väl ungefär det man kan säga med den info du ger. Resten får du pröva dig fram till.

Gå till en vettig butik, testa runt, gå på din känsla.

Kraften är stark i dig min unge jedi!

Kolla på tå-delen på bindningen, om det står SOLE ID längst fram så att säga under bindningen mot plattan som fäster på skiden, Det är en liten metallplatta, om bindningen har en sådan märkning, kolla även på andra ställen om det står så förresten, kan vara en design ändring, eller om det skulle stå Grip Walk, på tå-delen.

Om det gör det, så är det en så pass ny bindning så kan du ha istortsätt vilken alpinpjäxa du vill, de extremaste toppturspjäxorna brukar tyvärr kunna vara lite för "tjocka" vid tå-infästningen. Men annars skall både vanliga med typ racing underdel eller nyare med techinserts funka.

Men men men, se till att gå till en bra butik som kan hjälpa dig med ett par bra pjäxor, då måste du ta med dina skidor så de kan se att de nya pjäxorna passar med den gamla inställningen, där har det garanterat koll på det här...

Lycka till

Tillbaka
Topp