Pjäxor till tjej i nedre tonåren?

psortti

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall köpa ett par nya slalompjäxor till min dotter som är 13år (14 i år). Hon är relativt fullvuxen för sin ålder, knappt 170 cm, ~60-65 kilo (tror jag). Ganska duktig på att åka har åkt varje år 1-2 veckor sedan barnsben. Jag vet att hon skall ha storlek 24,5 (foten är drygt 24 cm) men frågan är om jag skall köpa henne en juniorpjäxa eller om det är bättre att köpa en dampjäxa. Juniorer har ju lite smalare läst och bör väl ha något mjukare flex (inte stenhård i alla fall). Hon har en ganska normal fot vad gäller fotvalv, bredd etc.

Vad anser forumet?
Skall man satsa på en juniorpjäxa eller är det bättre att köpa en vuxenmodell/dampjäxa på en gång?
Även tacksam för tips på lämpliga pjäxor :)

Tack på förhand!
Patrik

Ta med henne till en duktig bootfitter som får titta på hennes fötter och sedan testa, testa, testa.

En annan faktor är att juniorpjäxorna generellt verkar vara något lägre i skaften. Min fru åker t.ex. på juniorpjäxor och för henne var det en ren aha-upplevelse när hon gick från vanliga dampjäxor till junior-race. Det ska dock tilläggas att hon är drygt 15cm kortare än din dotter men helt plötsligt fick hon en helt annan dynamik i åkningen eftersom de tidigare höga skaften blev för styva i relation till den hävstång hon producerar. Eftersom juniorpjäxan har lägre skaft har hon lättare att få tryck i pjäxan nu. Så det är inte bara passform som skiljer...

Tillbaka
Topp