Pjäxor

Smurfen

Medlem
Pjäxor
Pjäxor är alltid ett projekt! Det optimala är kanske en mjuk innersko med ett tvåkomp. skal som inte är fullt så mjukt.
Svårt att säga men det verkar vara det som funkar. Själv kör jag med Atomics Betaride. De e sköna pjäxor och om man spänner dem rejält så kan man få ett stabilt blodstopp som hårdare pjäxor ger när de är uppknäppta.

En mjuk pjäxa blir ju aldrig en racepjäxa. Å andra sidan så är racepjucks kanske byggda för att man ska köra skiten ur sig i några min för att sen knäppa upp dem. En hel dag i såndana pjucks är dock ingen rolig upplevelse! Smalbenen påminner att de finns...

Mitt råd är nog att testa så många man bara kan, till slut hittar man ett par som känns rätt. Fråga runt, testa!

Lycka till alla sökare!

Pjäxor
En väldigt bra fråga!
Det snackas mycket om skidor och dess egenskaper i form av flex, längd o.s.v men det är sällan man pratar om pjäxorna, som borde vara klart viktigast!

Jag åker själv runt på Technica Icon Carbon med hårdaste skalen med "flexplutten" i skalet borttaget. Provade även mjukaste varianten (båda oranga) men fick svårt att få rätt respons på skidorna. Undrar bara om man vänjer sig med en mjukare inställning om man nu vill skona benen?
I övrigt tror jag vikten och åkstil spelar stor roll för optimalt flex.
Jag väger 87kg och ligger på hyfsat aggresivt.

Är det några fler som testat kombinationerna på Carbon modellen?

Fri grappa och bredare skidor..

Pjäxor
Ska pjäxor vara stenhårda eller lite softare?
I stenhård pist känns det rätt med styva doningar, men vad är att föredra när man åker offpist?

Själv har jag svårt att få rätt känsla om pjäxan är för mjuk, men och andra sidan dödar man smalbenet ganska rejält om man kör svår åkning under längre tid.

Vad har ni för erfarenheter att dela med er? Jag tror det är många som har svårt att veta vad som är optimalt.

En eloge till Freeride som är ett levande och proffsigt mekka för skidåkare!

Mer grappa åt folket.

Pjäxor
Hårda pjäxor ger en direkt och distinkt styrning av skidorna med effektivast möjliga kraftöverföring. Kräver sin åkare och ger i kombination med ett par hårda racingskidor en "Formel 1" upplevelse där god teknik belönas och misstag bestraffas hårt!

Mjuka pjäxor ger en mjukare och mindre distinkt styrning av skidorna. Är förlåtande och tillåter misstag men minskar också känslan och möjligheten att åka riktigt hårigt!

För de allra flesta friåkare som inte har tävlingsbakgrund eller en perfekt teknik ställer en stenhård pjäxa till mer problem än den gör nytta. Och eftersom du ställer frågan tror jag inte du hör till denna kategori.

Välj istället en "halvhård" pjäxa. Dvs. en pjäxa som kategoriseras som friåkningssko i den högre prisklassen. Den ger tillräckligt stöd för de flesta situationer och blir inte en pest när du sent på eftermiddagen skall klippa den isiga puckeln ner till lokalen.

That´s all kids! / MM

PS! Personligen föredrar jag franska serpentinvägar före tyska autobahn. DS.

Pjäxor
Jag fattar inte riktigt varför man skulle få mer ont i benen av hårda pjäxor. Hårda skal med mjuka innerskor är definitivt inte att rekomendera. Har ni problem med att ni får ont i smalbenen rekomenderas lite träning och för dem som tycker sig ha råd, ett par riktigt bra innerskor, typ Strolz. För den delen av skidåkarsamhället som gillar baklängsåkning kan jag möjligen fatta att det finns ett visst berättigande för lite mjukare pjäxor. Personligen kör jag mest framåt tycker i princip att pjäxorna funkar bättre ju hårdare de är. Enligt min mening går hårda pjäxor, stenhårt spända, hand i hand med rejäla skidor. Kör man på någon mjäkig fransk mjukisskida kanske mjuka pjäxor känns bäst och omvänt, kör man med mjuka pjuck får man svårt att få kontroll på riktiga lagg.

Nu för tiden är ju dessutom även riktigt hårda racingpjuck lätta att komma i och ur. Själv kör jag Lange Tii R från 80-talet, med et par hekto extra skruv och nit i för extra styvhet, och dessa kommer man garanterat inte ur förrän de tinat upp lite. I mina Lange sitter dessutom ett par mycket hårt prutade Strolzinnerskor som inte gör på och avklädningsproblematiken direkt enklare. För KHE-utövare är den här typen av fotbeklädnader rekomenderade av statens byrå för offentligt visande av könsliga kroppsdelar i offentliga lokaler. Det beror på att KHE nära nog andantagsvis försigår med bar underkropp. När den presumtiv KHEaren kommer in på after skin framåt eftermiddagen är ofta etablissemanget befolkat delvis av minderåriga. Endast de tuffaste minderåriga klarar av en fullfjädrat KHE-show utan att äventyre den mentala hälsan. Om den presumtiva KHEaren kommer in från kylan tar det, bedömmer statens byrå för offentligt visande av könsliga kroppsdelar i offentliga lokaler, tillräckligt lång tid inna pjäxorna kan tas av och därmed innan bar underkropp kan fullbordas och alltså innan KHE kan starta, för att de mindreåriga skall hinna gå och lägga sig.
Jag ifrågasätter lite de beräkningar som ligger till grund för statens byrå för offentligt visande av könsliga kroppsdelar i offentliga lokalers uppskattningar, men har dom räknat så har dom.

HitMe

Pjäxor
Ja kan hålla med om att pjäxorna gör en hel del. Om man får ont i fötter och dyligt kvittar det om man har superduper skidan nr 1. Men ja ska bara citera ett svar som ja fick när jag fråga lite krig utrustningen jag tänkt köpa.

"I slut ändan hänger ju faktiskt det mesta på åkaren. De flesta klassiska extremåk runt Chamonix gjordes på 70-talet med skruvade stålkanter och mjuka läderpjäxor! Jag tror inte att man ska hänga upp sig för mycket på utrustningen utan koncentrera sig på aktiviteten. //Mårten Johansson"

//Erik

Pjäxor
Kroppsvikt, teknik och åksätt, kontra grejornas hårdhet.

Hårda lagg, hårda pister, racingteknik kräver hårda pjuck, generellt. För Off-pist åkning borde man rimligen kunna ha något mjukare utrustning (har liten erfarenhet här), men för vilda korridoråkare och dylika krävs nog även här maximal kontroll, dvs hårda pjuck.

Beståndsdelarna måste dock kombineras med sunt förnuft. Jag har sett otaliga medelmåttiga åkare "stolpa omkring" i backarna, oförmögna att få fram knät i sina stenhårda racingpjuck, och som en följd av det få en totalt felaktig position på skidan. Har även sett många tävlingsungdomar göra samma sak (farsan har köpt det dyraste, bästa!). Ungarna har helt enkelt inte kroppskrafterna att pressa fram knät. I klubbarna finns tack och lov människor som kan något och som kan korrigera ev utrustningsmissar.

För hårda pjuck, kombinerat med för hårda lagg, för medelmåttigt tränade ben, och svag grundteknik, och man har bara ett elände (fast DET kan man ju inte erkänna!).

Jag anser ändå att man kan köpa LITE för hårda skor. Dels för ens teknik hela tiden utvecklas (eller hur?), dels för att det alltid finns en viss justeringmöjlighet. Du kan låta bli att knäppa stenhårt ända upp, och bara lite försiktigt dra åt toppbandet, vips har man en NÅGOT "mjukare" sko, faktiskt. Viktigt är då också att man inte åker omkring i skon, trots att man "släpper upp" lite.

När man provar pjuck kan det vara lämpligt att sätta fast skon i en bindning (vits: hälen går inte att lyfta) och sen pressa knät framåt. Notera hur mycket kraft det går åt att pressa knät till ett läge ungefär ovanför tårna. Längre fram än så skall man inte kunna komma, anser jag. Här skall det vara stopp. Sen är det bara att välja.

Någon nämnde Strolz, och faktum är att det namnet nästan har en magisk klang. Det är inte utan orsak att racingåkare och andra proffs kör med sina sponsrade skal med innerskor från Strolz. Det blir helt enkelt väldigt bra, finns otaliga vittnesmål på det. Själv har jag inte riktigt lyckats motivera mig till att köpa innerskor för 4 papp, fast ibland har det känts nära.

Just nu har jag ett par Salomon Racing(?) 1997, den första med termoformning. Dom börjar slappa till sig lite, så det är dags att börja nita igen. Plösarna kunde också vara bättre. En veckas hård åkning, och man är rätt öm på skenbenen (händer enl uppgift aldrig med Strolz-plös, tro det).

Nu lär jag få på käften, men jag anser fortfarande att plösarna på bakistegsskorna var helt överläsna traditionella plösar. Hade ett par Nordica en gång...ack...osv osv

Med tajtade toppband
Eder Ace D G

Pjäxor
Så hårda man klarar av utan att det gör så ont i smalbenen så att åkningen blir lidande. Men lite mjukare innersko kanske man kan ha en hårdare sko.

Pjäxor
va?? vad säger mannen som skriver ovanför mig.. för mycket bly i hatten?? mjuka och hårda.. varför inte köpa gamla inneskor=mjuka och svampiga allt i ett??

Pjäxor
Summa summarum så verkar många gilla hårda skor men man kan få ont i benhinnorna av dessa. Själv kör jag i ett par Salomon Racing och har upptäckt vad en veckas hård åkning kan göra för benhinnorna. Samma sak om man landar med bakvikt så att tår + smalben pressas med X antal kilo mot pjäxans stenhårda skal.

Som jag har upplevt det så slår ömma benhinnor till när man minst anar det, ibland efter 2 dagars åkning, ibland kan man inte känna av något på en hel säsong. Beror detta på hur tränad man är verkligen? Det är inga muskler som man får ont i.

Jag själv tycker att mina Salomon Racing är riktigt riktigt sköna, men ibland får man pausa en dag eller så när vaderna skriker om nåd.

Är det någon som har ett tips på hur ömma benhinnor snabbast kureras? Tigerbalsam kanske? Har fått tipset att raka av håret på framsidan av smalbenet så ska man inte få ont. Låter lite tveksamt, kanske värt ett försök.

Må väl.

>> RR <<

Pjäxor
Nej du RR. Tigerbalsam är nog inte rätt lösning. Antar att vi pratar blåmärken och eftersom tigerbalsam hjälper till med bland annat blodcirkulation (och ska dessutom maseras in), så borde effekten bli ett ännu större blåmärke (har jag fel?).
Att raka smalbenen är inte speciellt manligt. Därför bör det också undvikas (tanken är väl att håret ligger och skaver, men det ger inga blåmärken). Detta gäller naturligtvis inte kvinnor. Heja "Ladyshave"...

Dr. Snö; din smärtlindring i såpabråket.

Pjäxor
...har varit ett sorgebarn för mig i hela mitt skidåkarliv faktiskt. Har alltid haft mer eller mindre ont. En bekant påstår att man kan faktiskt få sina gamla innerskor utrustade med individuellt formade Strolz-plösar som är helt kanon. Kan kanske vara ett ekonomiskt alternativ (mot att köpa kompletta Strolz-innerskor). Måste kolla.

Hävdar fortfarande att en plös med stor yta, som på många dom gamla bakistegsskorna (mina gamla Nordica, hette dom 975?) har varit bäst hittills.

Mjuka innerskor anser jag vara helt förkastligt. Har gjort den tabben en gång. Bytte pjuck raskt!. Hårda, individuellt formade innerskor är vad som gäller.

Pjäxor
Ett bra sätt att bota benhinneinflamation är att spola iskallt vatten i två till tre minuter per smalben tre gånger om dan. När Benen blir kalla så kompenserar dom det med att öppna upp blodkärlen på max, och man får spolat bort gamla slaggprodukter. Har själv kört med denna metod när jag har fått ont i smalbena efter några löp pass. Kan ju kanske funka när man har fått ont av skidåkning också.

/jonny

Pjäxor
Jag tänkte säga att det faktiskt är en fråga om träning, dvs att man både härdas och att musklerna på underbenets framsida hjälper, men Aces inlägg får mig att lägga in en brasklapp om att även den ack så vältränade (antar jag, Ace) kan ha problem om det genetiska materialet är svagt (endast m.a.p. benhinnorna, Ace).

När det gäller rakning är det inte bara rent skav man kan slippa. Den stora fördelen är att man slipper irriterade hårsäckar. Jag ser för övrigt inget omanligt i att raka benen, det är väl bara att fortsätta nedåt när man rakar pungen. Det är också en bra skyddsåtgärd för KHE-nybörjare eftersom det så att säga skapar en slags brandgata. Utan denna brandgata är det lätt hänt att elden sprider sig ned för benen och att gammal utspilld grön sprit med hög alkoholhalt på golvet tar eld och att senare hela etablissemanget i fråga brinner ned.

HitMe

Pjäxor
Som ytterligare hjälp till onda benhinnor och vader så skulle jag vilja rekomendera stretching. Vaderna är ju inte så svåra att stretcha och det ger faktiskt resultat. När det gäller benhinnorna så blir det lite lurigare. Lättast är om man är två där den ena sitter på golvet med raka ben och den andra trycker på fötterna så att framsida underben sträcks ut. Kombinera den senare stretchen med fot- och framsida underben muskelträning. Sträva helt enkelt efter att få tårna och peka rakt upp medan din kompis trycker neråt. Kör några reps och ta sen några staplande steg och se ut som Bambi. Varför du ser ut som Bambi förstår du om du provar övningen.

Pjäxor
Hej! det har snackats lite ben här. Deltar gärna i diskussionen då jag känner mig ha lite erfarenhet inom området (undertecknad brukade tidigare få huden ordentligt avskrapad efter rejäl åkning -dock inte mera!)

Det finns egentligen tre sätt att kurera sjuka ben, här i billighetsordning:

1. Tid. Ta mellandagar och låt benen vila. Nackdelar är dock att det givetvis kommer en massa puder då och man måste åka, samt att det tar verkligen länge för huden att repa sig.

2. Skaffa dig Spenco"s 2ND SKIN. Fås på apoteken åtm. i Österrike och Frankrike. Kostar skjortan men fungerar prima. Det är fråga om "gelpåsar" som sätts på de sjuka ställena under limtyg. Tillåter åkning trots söndriga vader och benhinnor. De facto tillfrisknar huden snabbare än normalt om 2nd skinen används rätt.

3. Marschera till Strolz och låt dem laga dig ett par nya innerskor. Överväg dock innan du gör det, vissa krav ställs nämligen även på dina ytterskal. Innerskorna lagas med passform till dina ytterskal så gör det inte om du ämnar byta pjäxor snart.

Baspriset är 3480 + 980 ATS för att de ens tar sig an jobbet! Vill du dock ha skorna, boka på förhand tid hos Strolz i Lech (där skoguden Dietmar jobbar) och stick dit. Ta en tid till tidig eftermiddag så att du åkt lite och dina fötter är lagom "svällda".

De scannar dina fötter och kartlägger problem, blåser ut ytterskalen genom upphettning och lagar foaminnerskon. Alla tilläggsingrepp kostar, var beredd på att slutligen pröjsa dubbelt upp. Vad du får: en skräddarsydd innersko. Observera dock att även om skon är bra är den kanske inte väsentligen bättre än en vilken annan korrekt gjord foaminnersko som helst.

Noteras kan även att ifall man har ett par bra ytterskal så lönar det sig inte att köpa en hel Strolzpjäxa emedan Strolz-magin närmast sitter i innerskon. Själva skalet är inte underligare än de andra tillverkarnas.

Strolzinnerskorna har åtminstone för undertecknads del klart hjälpt, dock inte helt löst problemen. Kombinationen Strolz+2nd Skin är bra.

Hang loose!
-P

Tillbaka
Topp