Pjäxor

MrTvrT350C

Ny medlem
Pjäxor
Var precis 1v i sälen, har inte åkt så mkt, har varit i åre innan bla. men har lätt för lära mig och körde först på ett par völkl racetiger men tyckte de var stiffa o bytte till radical 9,5 oversize vilket jag gillade, oerhört lättåka och stabila, men man kunde köra sig trött om man röjde ner hela vägen i backen i hög fart, men de var framförallt pjäxorna som verkligen sög, alldeles för breda, bytte 5 gånger! en 1v åt skogen, hade kanske knappt 10 åk som man verkligen kunde trycka på utan vara rädd att pjäxorna skulle orsaka en skada. Var aldrig mer än ok.

Nu fundera jag på köpa ett par Fischer RC4 120 flex för 249 euro alt så såg jag Dolomite Cobra 130 fr 3700. Gillar köra i pisten aggresivt med båda långa o korta svängar, fundera på ett par Fischer rc4 skidor också, men tyckte man racetiger var spårig kanske inte det är nån bra ide? iofs var de i början av veckan och man var lite ringrostig, men pjäxorna gjorde nog sitt, ibland så kunde man knappt åka ner i backen tackvare pjäxorna, hyrde på alpinbutiken, skulle tagit dalskidan då jag tror de hade bättre pjäxor, men som sagt foten är väll 92mm bred ungefär så en 95mm pjäxa borde passa perfekt, foten är cirka 44=285a..

Men vilken ska man välja av Dolomite cobra och RC4 120 pjäxan?

Pjäxor
MrTvrT350C sa:
...foten är väll 92mm bred ungefär så en 95mm pjäxa borde passa perfekt, foten är cirka 44=285a..

Men vilken ska man välja av Dolomite cobra och RC4 120 pjäxan?
okej, ärligt talat... det framstår inte som att du har nån våldsam koll på pjäxköp. och hyr man pjäxor får man vad man förtjänar vad jag erfarit. vad jag tycker du ska göra är att (som alla andra) gå till en välsorterad skidbutik (dvs inte sportkedja) få dina fötter mätta av nån som kan grejerna och prova igenom ett antal pjäxor. därefter kan du också behöva anpassa dem efter dina fötter. en formgjuten sula borde t.ex. vara standard i varje skidåkares utrustning.

gör för guds skull inte misstaget att köpa pjäxor som du inte har ett dugg koll på på internet. det finns mer än lästvidd, vet du.

Senast ändrad:
Pjäxor
Jo ja tänkte mest kolla om nån hade erfarenhet av de två pjäxorna, jag tror jag har relativt smala fötter därav satsa på ett race modell men med inte för hög flex, gilla nog inte för låg flex. Och fischers är ju även bra om du har ankungs modellen på fötter som jag har.

Ja hyra är det sista gången jag gör, jag hade kunnat hoppa den här resan i efterhand.

Dolomite modellen såg snygg ut plus att de reade den modellen, därav lite intressant, men på deras sida står den under freeride, så undra om den inte är tillräckligt smal för passa foten.

Pjäxor
Du tror att du har relativt smala fötter?
Ta reda på det istället, gör som Linus säger och gå till välrenommerad skidbutik och prata och pröva pjuk där istället.

Pjäxor
Angående skidor, såg en som sålde ett par stöckli laser sc 177 cm, tror ni jag kan åka bra på dom med tanke på att jag är 178cm, men gillar långa snabba svängar, och de ska väll vara medium flex på dom skidorna.

Tillbaka
Topp