Mina tips:
15,5 cm brukar funka till 3 år (jag jobbar skidhyra/ skidskola). Foten är så liten, mjuk, att det är svårt att mäta exakt på en treåring. Om det finns lös innersula, mät på den. Plus: Ta ur innerskon, måtta med foten på undersidan innerskon (utsidan). Då får du en hum. Inte lönt att fråga en treåring om det passar. Om det inte gör det, säger hen till.
Skidor. Så kort som möjligt. Fram till att man kan göra de första svängarna själv. Med kontroll. Då märker man att de överstyr, svänger för mycket. Hamnar med spetsarna uppåt i backen. Då är det dags att byta till längre.
Om man äger skidorna själv, verkligen vill att de ska lära sig är mitt tips att gå på rätt långa skidor då, som skida nr 2. Mina barn fick 100 cm (de första var 67 cm). Rådet fick jag av en polare som var skidlärar/ tränarlegend. Funkade bra med hans barn (den äldre är i juniorlandslaget alpint nu). Anledningen är att skidorna från 100 cm och uppåt blir mjukare än de kortare. Går att böja. För att kompensera längden hänger man dem mer än 5 grader fram och bak, så de går att sladda.
Men det är en specialare. Det normala är att när hen börjar översvänga gå upp till 80, sedan 90, sedan 100. Håll koll om skidorna är konkava (tyvärr det normala).
Tipset för att lära sig svänga.
- Undvik sele (om det inte är barn 2 som måste hänga med storasyskon i tempo för att få ihop familjens skiddag). Barnet kanske vill svänga höger, du drar till vänster i selen. Barnet svänger vänster. Inte lätt för hjärnan att fatta hur man ska göra?
- Undvik helst att hålla dem mellan benen. De står som en hössäck.
- Istället, låt dem åka själv. Börja med att ha en hockeyklubba, seniormodell, som de kan hålla i, du åker på sidan om med klubban över knäna. När de vågar släpper de. Går det för fort, är en klubba perfekt att fånga upp dem. En käpp, stör, funkar också, men svårare att hooka upp skenande 3-åringar med.