Pjäxval?

Alfredsson

Ny medlem
Pjäxval?
tjena! säsongen närmar sig och nu e d snart dags att köpa nya pjäxor. frågan e vilka man ska välja? jag kommer spendera hela vintern i chamonix, vilket innebär att d blir mycket offpist. pjäxorna måste ju tillräckligt styva men får inte göra ont efter en dags åkning eller när man hoppar osv. jag väger 82-84kg och åker på ett par monster 85or.

har hört av en del att x-wave 10.0 är en bra freeridepjäxa, hur funkar den?
kom gärna med förslag, synpunkter och tips!

tack på förhand! /andreas

Pjäxval?
köp inga här hemma!!! stick in till footworks i chamonix-sud det första du gör när du stiger av bussen istället.
de är otroligt duktiga på att forma/gjuta pjäxor och sulor. allt ingår om du köper pjäxan där, en mkt bra investering om du ska åka mycket i vinter.
ha en underbar vinter, fast det blir svårt att slå den förra!

Pjäxval?
Lyssna på Carlmart, ska du till Cham så kan du inte få det bättre än på footworks.

Jag har annars kört med X-wave 10.0 två säsonger. Men den höll inte för mer. Ganska taskig finnish på den och flera av spännena samt plasten har gett mid sig.

Har precis inhandlat ett par Atomic freeride pjuck som är formgjutna... hoppas på att dom klarar iallfall tre säsonger... Salomon får stå i skamvrån.

Första säsongen var dom bra. Men den andra var dom kalla, gjorde ont och gick sönder mest hela tiden.

TNT är annars ett säkert kort. Går att gå med, köra brant och ha som skidlärarstövel en hel dag utan att få ont i fötterna.
Jag har kört på dom både med och utan formgjutet och dom är ruggigt bra... Dock något dyra... Men som sagt ska du ändå till Cham så kör på footworks! Om dom inte är bäst i världen så är dom säkerligen näst bäst ;-)

Pjäxval?
Tjena!
Ett tips kan vara att bara köpa ett skal av någon pjäxa, inte så ruskigt svårt att få tag på som det låter. Sedan åker du till ex. Tandådalens skidshop eller Alpingaraget och fixar dig en formsprutad innersko från ex. Strolz eller Comfortable. Då finns det helt plötsligt oändligt många varianter som kan passa dig beroende på vilket skal du väljer. Struntar du i formskon så se i alla fall till o greja en formgjuten sula. Klockren passform för just dig massproduseras inte i fabrik...
Lycka Till!
// Danne

Pjäxval?
LYSSNA PÅ MIG, JAG ÄR BÄST!.. osv :)

Ross BAndit XX = 90 i flex (tror jag). Stabil å fin,d en ska jag köpa. snygg dessutom.

Har kört på en salo. course race pjäxa i 2 år. den håller den funkar i alla lägen förutom i hårda landingarn ;D

Rac-pjäxor är alltid bäst om man ser till åkningen, söker du mer komfort, sök dig lägre ner i flex-indexen...

Om du vill forma innerskorna skalen eller skaffa stroltz, hör med bjröns skidshop i Gesunda. Han kan allting! Det lovar jag på allas gravar...

HARE! haru?

Tillbaka
Topp