Plana skidor själv

Plana skidor själv
Vad är problemet? Är belagen konkava (kanterna ligger högre än belaget)? Förekommer sällan på dagens lagg, rätt vanligt förr i tiden. Är belagen repiga och slitna?
Det klassiska sättet var att planslipa med en s k pansarfil (mkt grov fil med bågformade kraftiga tänder). Om man gör det förstör man allt vad belagstruktur heter. Vi snackar grovavverkning! Lätt att ta för mycket!
Mitt bästa tips är att lämna in laggen till en bra skidverkstad och planslipa. Dagens planslipmaskiner ger perfekt resultat förutsatt att operatören är kompetent, vissa maskiner gör tammetusan jobbet helt automatiskt!

/Ace DG

Senast ändrad:
Plana skidor själv
Förutom det klassiska sättet med pansarfil som beskrivs av Ace DG ovan så finns det speciella verktyg att köpa för den som verkligen vill göra det själv:
http://www.tognar.com/ski-visions-ski-base-flattener-structure-tool/

Genom åren har jag sett tyska, eller kanske österrikiska?, varianter av den där konstruktionen men jag vet inte om dom går att få tag på. Jag har aldrig använt någon.

Struktur kan man göra själv med sandpapper/slippapper/tvärställd pansarfil eller varför inte stålborste om man inte vill ge sig på en sån där kuzmin-"kamm" som en del längdåkare.
Förutsäga och replikera resultat brukar vara omöjligt. :)

Jag har faktiskt "planslipat" ett par skidor meddelst en gammal putshyvel [https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyvel#Typer_av_hyvlar] och fått ett åkbart resultat men det är inget jag skulle rekommendera.
250px-Blokschaaf_staal.jpg

En modern planslipmaskin i händerna på en kompetent skidbutiksanställd gör ett så bra jobb att inga gör-det-självare kommer i närheten, möjligen med undantag för dom killar som står och handfixar lagg åt WC-eliten men jag misstänker att dom helst slipper även om dom teoretiskt skulle kunna.

Men det är ju kul att göra själv och jag måste erkänna att jag varit rätt sugen på den där skivisions grejen de senaste åren.
Till och från... ;)

-snö
/r

Senast ändrad:
Plana skidor själv
Hej Rabbit!
Jag är jätte tacksamt för svaret! Jag har suttit och tittat på ski visions I hella dan. Det ser ut jätte övertygande. Jag håller med dig. Att fixa själv är en specielt känsla.
MVH/Anatoli

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp