Plats kvar vid tårna - sämre kontroll?

Josefin_N

Medlem
Jag måste skaffa nya pjäxor för mina gamla håller på att falla i bitar. Problemet är att jag både har väldigt hög hålfot och bred framfot, så att hitta pjäxor som passar är inte lätt... De jag hittat måste jag gå upp i storlek något jämfört med vad jag vanligen har i skor för att överhuvudtaget få i foten (dvs höjden på hålfoten begränsar). Det betyder att pjäxan är lite för lång (?), eller i alla fall längre än mina gamla pjäxor som sitter som gjutna och där tån nästan går hela vägen fram.
Är detta ett problem? Dvs får man sämre kontroll om man har pjäxor med lite mer rum framme vid tån när man åker telisar?
En försäljare försökte få det till en fördel: det blir varmare med mer rum och tårna blir inte så vikta... Jag undrade om han nånsin hade åkt telisar och det svarade han ärligt nej på.

Jag tror inte att det behöver vara ett problem om de sitter bra för övrigt. Hur känns hälgreppet? Att stoppa foten från att glida framåt genom att stortån slår i framtill är nog ändå ingen bra idé.

Mina pjäxor är rejält rymliga framtill men jag tycker ändå att jag har bra kontroll så länge de är ordentligt spända. Personligen tycker jag att det är lättare att få pjäxan att sitta ordentligt om det finns ett spänne över vristen som drar diagonal nedåt bakåt mot hälen.

Håller med jwunche! Jag tycker jag får bättre kontroll om foten sitter tajt över och runt om, med ett bra hälgrepp dock så har jag gärna några mm över på längden framme vid tårna för att få det skönare på tur.

Jag har samma typ av "problemfot" och vill tipsa om Scarpa TX Comp (eller Pro, samma form). De sitter fint på mina breda fötter med höga fotvalv och jag slipper gå upp i storlek. Dock så är tåboxen rätt hög för min "låga" framfot, men det fixas lätt med att limma lite padding ovanpå främsta delen av innerskon. Är nu inne på mina andra sådana skal och är mycket nöjd. De är relativt lika i bredd som Garmont EnerG som jag körde tidigare med 75mm.

Här finns en lite sammanställning över NTN pjäxor

Lycka till!

Senast ändrad:
Är det NTN eller 75 mm du ska ha? Har hört att Scott (Garmont) kommer med en ny bred 75 mm pjäxa "Synergy", inte att förväxla med den gamla Syner-G. http://www.telemark-pyrenees.com/en/scottsynergytelemarkskiboot-p-232657.html

För NTN är det väl Scarpa som är bredast, för bred för många. Testa skalet utan innersko, du ska ha ca 15-30 mm rum bakom hälen när du kör fram tån i plasten. Lite rum framför är inget som stör mig, enda faran är väl om du köper så stora skal att själva böj-bälgen hamnar för långt fram på foten och klämmer tårna.

Jag har just nu 75 mm, men kan tänka mig att byta bindning/skidor också inom inte alltför länge.
Nya Synergy såg ju fina ut, problemet är bara att jag har 24.0 eller 24.5 i pjäxor och dessa börjar på 25.5...

Körde idag på ett par beggade pjäxor med plats kvar vid tårna, kände faktiskt ingen skillnad alls, så det verkar inte vara nåt stort problem.

Jag har samma typ av fot som du har. Bred, högt fotvalv,och hög fot. Du kan tänka dig en klöv.jag kan inte ha några pjäxor alls. Provat cripsi går ej att knäppa. Garmontscott, går ej sätt flexa. Blackdimond värdelösa. Det Slutade med att jag kör på marknadens trängsta pjäxa scarpa t1 race, OBS!! Utan innersula måste jag tillägga. Sitter grymt bra men det får inte bli för många minus då är det kört. Jag förstår ditt problem.

Tillbaka
Topp