Plattor !!

Plattor !!
Hej !

Jag söker efter någon butik helst i stockholm som säljer dom där plattorna som man kan motera på skidorna och som man sedan lätt kan byta från alpint till telemark....

Tack på förhand
/Per

Plattor !!
Hej !

Tackar för info. Jag ringde Alpingaraget men dom tog inte in bindningarna.
"Dom funkade inte bra" sa dom bindningarna glappade och var av tveksam kvalite´
var vad dom sa till mig
/Per

Plattor !!
/Jonas

Du säger att dom funkar, jag antar att du har sånna hur hög är dom !? försvinner flexet märkbart från skidan...och är det mycket extra vikt för toppturen !?
Det är bra att höra från någon som verkligen har åkt på dom och inte en som jobbar i kassan...

/Per

Plattor !!
Jagar man gram under knäna på topptur så är det klart att skidans vikt ökas. Plattan har tre fästpunkter i skidan, dvs den är fixerad i framkant och glider fritt på de andra fästpunkterna. Jag har inte upplevt att skidans egenskaper försämrats. Jag köra ett par R EX, men det är förståss möjligt att en mjukare skida kommer att kännas styvare. Plattan kommer dock att med tiden förmodligen få en permanent deformation, det hade i alla fall en platta jag lånade som gått en säsong. Den funkade dock bra ändå.

Plattor !!
Jag har inte åkt på dom och jobbar inte heller i kassan :o) Snacka med killarna på Alpint, dom kan sin sakt ill skillnad fårn många andra. Plattorna bygger runt 20 mm skulle jag tro, flexet i skidan tappar du inte för plattan glider i infästningen om jag fattade demonstrationen rätt. Killen på Alpint sa att dom inte hde haft några problem med glapp i plattan, glappet i slitna slalombindningar var större. Tycker dom såg fina ut, enda minuset är väl vikten om man har topptursamnbitioner med telisarna, den väger ju en del. Men som sagt, snacka med Alpint, dom känns grymt seriösa tills skillnad fårn många andra skidnasare.

/Freddelito

Plattor !!
Angående dessa plattor.

Till denna säsong har en ny variant kommit från samma tillverkare, den är uppbyggd lite annorlunda men det är ingen större skillnad. Fördelen med den nya är att hållbarheten ökats så att den ska fungera även för tunga och aggressiva åkare. Dessutom går bindningen flytta mellan tre lägen, +1, 0, -1 cm i längsled.

Plattor !!
Även en glidupphängd platta påverkar skidans flex. Om du inte tror mig, sätt på en Deflex på, säg, en X-Scream och känn efter.

Ola H.

Tillbaka
Topp