plugga i St Anton

plugga i St Anton
jag är sugen att dra dit, men inte förrän nästa år.
är det någon som pluggat tyska där som vet hur upplägget ser ut?
jag har hört att det ska vara ca 4 timmar undervisning per dag. stämmer det? blir ju rätt lite tid att åka om man ska plugga 4 timmar om dan...

plugga i St Anton
...jo man kan plugga tyska där. Altitude studies har
språkkurser för alla nivåer.... verkar som ovan nämnts rätt bra med bara två heldagar och en halvdags plugg i veckan!

plugga i St Anton
är ett grymt bra alternativ till att jobba om man vill få mycket åkning, var nere förra året med altitude o hade det skitbra. I år kommer jag dock att jobba i st anton för annars blir csn lånet för stort.

plugga i St Anton
kursavgiften låg förra året på ca 2500€,

käk kostar som i sverige= 2kg pasta i veckan o ketshup=3€/vecka, säg 10€ så kan du äta normal mat (ej resturang). Öl tillkommer så klart.

jag bodde i oberdorf, det är onödigt dyrt men praktiskt o hög standard, jag betalade 22€/natt där, i petneu kan man få boende för halva priset om man är ute i tid.

ska man bo billigt vid st anton så är det pettneu som gäller, hörde folk som bodde för 8€ natten där (kommer inte ihåg om de var studenter).

liftkortet går väll lös på 650€ eller nått.

+utrustning så stannade min kostnad på 8000€ tror jag, men det var mer än de flest andras. 6000€ bör man nog kunna klara det med om man itne ska ha allt för mycket utrustning o väljer billigare boende.

plugga i St Anton
Vad snackar du för skit Weppa? Liftkortet kostade 645 Euro och det var väl bara 10% tillbaks för dem som klarade kursen? Inklusive Knacker hamnade väl matkostnaden en bit över 1 Euro per dag... Och så vill man ju gärna ha kaga till kaffet :-)

/O*

plugga i St Anton
kanske inte ska skriva inlägg så tidigt på morgonen, sorry har updaterat det lite men är trött igen så det kan vara fel ännu.

japp kaffe o kaga e ett måste så där tillkommer ju en hel del, slutsumman var iaf rätt.

plugga i St Anton
Va fan
Jag fick ett inbetalningskort på 13 små laxar och 30 dar på mig att betala.
Det gick ju att avbetala men jag va lite skraj innan jag fått reda på det.

plugga i St Anton
...csn är väldigt bra så länge man inte behöver betala tillbaka en massa pengar och så länge man är kompis med dem=)

plugga i St Anton
Jag skrev ett brev till CSN så la dom ner.

Tyvärr är ju inte CSN så fördelaktigt längre. Nu är det i princip som ett bostadslån. Så helt ärligt tycker jag ni ska tänka till en extra gång om ni funderar på att låna för att plugga i St Anton.

plugga i St Anton
CSN lånen skrivs väll av om man dör, det är en fördel, så det är bara att dö så slipper man lånen, annars är ju personlig konkurs ett höjdar alternativ.

plugga i St Anton
Plugga inte barn.... åk dit o jobba.... då sparar ni kanske 4000 euro istället........ som ni kan ta med er hem....eller resa nån annanstans för.... :)
man tjänar BRA i Aton.....jag vet efter 13 säsonger....: ;)
Hoppas vi ses i vinter....jag finns på Funk som vanligt.....ha det!

plugga i St Anton
till er som tydligen ogillar idén om att plugga i alperna:

Jag ska själv plugga i alperna, dock i chamonix, och jag finner ytterligare en aspekt som ni tydligen missat i ert resonemang. Tänk om det är så att man faktiskt vill plugga det språket å inte bara ser kursen som en ursäkt för att ta sig ner å åka. Har en mängd polare som gjort likvärdiga språkkurser i frankrike, dock inte i skidorter, å de har varit väldigt nöjda(kostar bara marginellt mindre, typ - skidutrustning). Vill läsa franska på universitetet men känner att efter bara steg 1 och 2 på gymnasiet så vill ja ha en lite bättre grund att stå på innan ja börjar me de. Jag personligen tycker att de e klockrent att få studera franska och kunna klämma in ganska så mkt skidåkning iaf. Skulle ja istället plugga franska här hemma i södra sverige så blev de nog desto mindre skidåkning eller?

Tror du kommer få de skitbra annsy126 såvida det inte är så att du bara tar kursen som en ursäkt för åkande. Om det är så, ja då tycker ja också att du ska tänka om.

plugga i St Anton
Tack Tallhage!
Det är ju faktiskt så att jag råkar vilja läsa just tyska! och det är ju ganska bra med tanke på att jag läser ett affärsjuridiskt prog med europainriktning! Så när jag läst 3 år av mina 4,5 år här i Sverige tyckte jag att det var läge att bli grym på tyska samt få åka skidor!!!/anna

plugga i St Anton
Du kommer inte lär dig inte tyska i Anton gumman! Du kommer lära dig massa dumheter som tex röka, supa och kn...a. Men gör ett försök, det kommer bli det roligaste du nånsin gjort!

plugga i St Anton
Jo, skulle bara säga att Anna och Johan som tar hand om er alla studenter är fantastiska, bara det gör det värt att åka!

plugga i St Anton
annsy126:
Bo hos Jochums, aka Family Adams, i Pettneu (6km fr St A) så kan du ivf prata precis hur mycket tyska du vill. Förmodligen lite mer än du vill...

Hyfsat prisvärt för €13,5 förra säsongen.

Tillbaka
Topp