Det är inte så dyrt att flyga med skidor med lufthansa. Jag har oftast kommit undan gratis både till och från, men har ett fåtal gånger varit tvungen att betala. Till Kanada har jag betalat 400kr och på vägen hem har det kostat ca 600kr.
Generellt sett är det rätt bra priser i Kanada och speciellt om du köper paket så kan man komma undan ganska billigt.
Finns ingen superbillig affär i Ka. som i USA (backcountry.com) utan det handlar oftast om att gå in i butik och förhandla om priset. Värt att tänka på är att de lägger på momsen i efterhand vilket ibland kan bli lite missvisande. 0,99 CAD för en cola och så ska man betala och så kostar det egentligen 1,12...tex.
Fresh sports i Calgary har ett bra utbud och grymt bra personal och är ett ställe jag varmt rekommenderar (Hoji, Rubens och lite andra MSP folk brukar ha med fresh sports att göra...antagligen pga RMF (Rocky Mountains Freeriders) och Lake Louise). Ska man ha turgrejer så är MEC ett bättre val.
Även värt att märka är att många märken sänker sina priser i svenska markbutiker (kanske rent av alla markbutiker?) i år för att det inte näthandeln ska ta över helt....så kolla även in dem innan du väljer vad/vart du ska köpa