Problem med fulltilt pjäxor, behöver råd!

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Hej!
Köpte ett par fulltilt i år. Åkte på dem för första gången i helgen, höll bokstavligen på att dö i fötterna! Har varit och lästat dem innan, samt formgjutit innerskon. "Pjäxexperten" sa att de skulle bli super, tyckte att pjäxorna kändes lite för små, tårna tog i litegrann när jag stod rakt men inte när ja lutade mig framåt.
Blir bra det tänkte jag, fick ont som anus redan efter 3e åket då tårna tog i, spände pjäxan hårdare så att inte tårna skulle glida fram i framkant, domna foten bort efter några minuter, drog lös den lite så att tårna tog i lite, efter några åk gjorde de så fruktansvärt ont så jag tog av mig pjäxorna, vissa tår hade ja fått blånagel på! (övriga foten va väldigt missfärgad den också) Så vad ska man göra?
"Pjäxexperten" sa att ja absolut att ja inte skulle ha en mindre storlek (han mätte foten).
Har storlek 43 och pjäxorna är 27.0, åker bara puder så de blir en hel del bakåtvikt (tårna pressas mot framkant)

Såg att de fanns några liknande trådar, men ingen som jag fick svar på mitt problem så jag var tvungen att skapa en ny, är oerhört tacksam för svar!

//Almroth

Hur mycket åker du, vad har du kört med för pjuk och storlek innan? Strävar du efter att åka med bakåtvikt eller vad menar du med den meningen? Vilken tåhätta hade du på när du bakade? Hur sitter de i övrigt, finns det utrymme på höjden? Har du pratat med pjäxexperten?

Mina fötter är 27,1 respektive 27,2 cm och jag kör både Full Tilt Bumble Bee Pro i och K2 T1 i 26,5, båda sitter som ett smäck när jag åker.

Problem mot bakåtvikt borde du döpa om tråden till tycker jag :rolleyes:

Testa att ha tryck mot plösen med skenbenet när du åker, då brukar man hamna ganska så rätt och mitt på skidan oavsett om det är brant eller inte. Vilket för rädda dina stackars tår från smärta. Upplever du att skidorna dyker eller varför lutar du dig så mycket bakåt att tårna pressas framåt?

Prova med att trycka ner hälarna mot snön, (utan att tappa position på skidan) det brukar i de allra flesta fall räcka ifall skidorna är på väg ner under snön. Bakåtvikt blir i princip alltid fel, du åker ju med skidorna, inte på dom..

Pjäxexperter i all ära, men dom kan inte lära dig att åka skidor.

Jag kör på årets hot dogger. har åkt två dagar och dom passar perfekt. jag har stl 42 och har pjäxor i stl 27.5 så måste jag säga att jag blir förvånad att de sa att du ej behöver en större storlek.
27.5 är perfekt för mig och jag skulle absolut inte välja en mindre storlek.
spänn mittenspännet mest så passar foten som bäst. iallafall enligh min erfarenhet.
också även fast du kör mycket big mountain så ska inte det betyda att du pga det står i en mer bakåtlutad position.

ErikBoden sa:
Jag kör på årets hot dogger. har åkt två dagar och dom passar perfekt. jag har stl 42 och har pjäxor i stl 27.5 så måste jag säga att jag blir förvånad att de sa att du ej behöver en större storlek.
27.5 är perfekt för mig och jag skulle absolut inte välja en mindre storlek.
spänn mittenspännet mest så passar foten som bäst. iallafall enligh min erfarenhet.
också även fast du kör mycket big mountain så ska inte det betyda att du pga det står i en mer bakåtlutad position.
Har du storlek 42 på skor och pjäxor i 27.5 så har du garanterat förstora pjäxor ... Jag har 42-42.5 på skor och mina fötter är 26.5cm ...

klipp naglarna och ta mindre sockar ;)

Jag har storlek 42.5 och mina fötter är 27.2cm, har 27.5 i pjäxstorlek och dom sitter prima (Spk pro)

Jag åker aldrig med bakåt vikt, men eftersom man åker mest skogsåkning så måste man luta sig lite bakåt innan varje pillow/stubbe för att få upp skidorna mer (ni vet vad jag pratar om) det är vid dessa tillfällen mina tår avlider, och även de tar ständigt i lite i framkant även när jag står vanligt, försöker hela tiden att pressa bak hälen längst bak i pjäxan men den verkar kanske för smal vid hälsenan så foten vill inte ligga längst bak i pjuckan.
Ska lästa om pjäxorna igen nu imorn, hoppas det blir bättre! Har för övrigt en onormalt bred fot sa han (109mm)

Lima-ko: Jag åker mellan 60-70 dagar per år, har åkt sen jag va 5år. Har haft en vanlig Nordica pjäxa innan i storlek 28.5 som är lite för stor vet jag, men har aldrig haft nå problem med fötterna där, bytte till fulltilt eftersom jag har haft problem med benhinnorna i alla år.

Ok, hur många dagar har du åkt i pjäxorna? Jag räknar kallt med att ni kollade att det fanns utrymme i pjäxan, provade bara skalet osv. innan så min hypotes är att eftersom du gott från 28,5 (vilket måste vart så stort att du kunde ha sneakers på dig i pjäxorna) är att du helt enkelt är lite eller väldigt ovan vid lite tightare pjäxor som FT är.

När jag var och testade ett par FT pjäxor fick jag inte ens igen dem, även om jag hade gott utrymme runt tårna osv.

Har åkt iof bara 2 dagar, men tål inte mer, mina fötter blev helt missfärgade och hade ont länge efteråt. Har bra utrymme på sidorna nu eftersom han lästade dem ganska mkt på sidorna. Men tårna och under hålfoten är de stora problemen.
Hoppas de blir bättre nu imorn när vi ska lästa dom igen.

Det är Bumble bee pro. (Fulaste FT pjäxan)

Det är ju många andra saker än bara lästbredden som spelar in, höjden från vristen och framåt är högst väsentligt och det utrymmet påverkas när man lästar tåboxen, a material has to have a place to move to.

Skulle nog gissa på att den blivit lite "lägre" ifall den är lästad så pass mkt! Och att det är det som klämmer!
Är den bakad efter eller innan lästningen?

Analkrut sa:
Skulle nog gissa på att den blivit lite "lägre" ifall den är lästad så pass mkt! Och att det är det som klämmer!
Den blir helt klart lägre när den lästas rejält på bredden eftersom materialet måste ha någonstans att ta vägen.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Analkrut sa:
Den blir helt klart lägre när den lästas rejält på bredden eftersom materialet måste ha någonstans att ta vägen.
Jo det va precis det jag menad men såg nu att det blev lite dumt haha..men att ta 10 mm i runda slängar är ganska hårt då den inte är super rymlig i tårna. Har ni provat lästa med träfot det kan funka om du inte fått det fixat redan! Lycka till

Det blev inte dumt, jag höll bara med i vad du sa, och förtydligade det möjligen en aning ;).

xcxllxcx sa:
När jag var och testade ett par FT pjäxor fick jag inte ens igen dem, även om jag hade gott utrymme runt tårna osv.
Då antar jag att du har för breda fötter för de. Man brukar säga att FT är för de med lite smalare fötter/normala och om man har lite bredare fot så borde man köra på SPK =)

xcxllxcx sa:
Då antar jag att du har för breda fötter för de. Man brukar säga att FT är för de med lite smalare fötter/normala och om man har lite bredare fot så borde man köra på SPK =)

Tillbaka
Topp