Problem med marker the jester bindningar!

PHansson

Ny medlem
Tja, leta lite men hitta inget om detta problem!

Jag köpte för ett år sedan nya skidor av en kompis, detta året körde jag ganska hårt och skidorna tog en del smällar! När jag landar switch så lossnar bakre delen av bindningen, inte från skidan utan från plattan och bara på ena skidan. Det går att skruva tillbaka men är ju riktigt läbbigt och farligt att den lossnar när man kör på, någon som har tips på vad jag skall göra? Känner ju inte för att köpa en helt ny bindning:s

MVH Hansson

Jag har sett liknande hända, hur är häldelen placerad på plattan? Har du den längst ut åt något håll? För isf. är det inte konstigt att den lossnar. Mao., har du och din polare exakt samma sullängd, eller skiljer det mycket mellan er?

Ne, Det är varken skruvarna eller att jag har den långt ut eller långt in, kan det bli så att skruvens gängor slits med åren?

Kan säga att vi har inte samma sullängd jag och min polare, Jag 25.5 han 27.5 bör ju inte skilja så mkt?

MVh Hansson

Då ska du garanterat montera om bindningen för att det ska passa bra... 2 storlekar är mycket :S

(det fick iaf jag göra när jag gick ner 2 pjäxstorlekar...)

Senast ändrad:
2cm är väldigt mycket! Om han hade bindningarna optimerade för honom borde du sitta väldigt löst... Montera om!

@mistersedin: Vi snackar Jester nu, Griffon är den plastiga 12-varianten. Och de går sönder...

Det är alltså som ni ser på bilden bakre delen (se ringarna) som lossnar från plattan(se pilarna). Inte går av eller liknande utan lossnar. Förstår inte varför jag måste montera om bindningarna?

ps ja, jag vet att det är griffon på bilden men jag HAR The jester!:D ds

MVH Hansson

Ok, jag ändrar mitt första svar... Jag har inte bara sett det, jag har varit med om det personligen. Visst, det finns kanske en stor del plastplatta kvar framför häldelen, men notera hur stor del av den gängade delen i bottenplattan som syns. Och det är den som måste ha full kontakt med häldelen för att fungera optimalt. Att det är bara ena som lossnar beror ju på att de inte är exakt perfekt monterade, det skiljer väl 1-2mm mellan skidorna, och det är det som gör att ena bindningen lossnar lite lättare.

Det du kan göra för att testa om det är som jag tror är följande: Klicka i en pjäxa och ställ in häldelen så att pjäxan sitter bra. Ta sedan ut häldelen och börja skruva fram bindningen (som om du hade haft ännu mindre pjäxa). Jag kommer inte riktigt ihåg vad som händer, men antingen kommer det ta stopp direkt eller så kommer du skjuta av häldelen direkt... Detta testet förutsätter givetvis att du vet hur du fixar förspänningen...

Återigen, 2cm är megamycket. Den justeringsplatta som man kan köpa till Jester används ju som demo-platta, och det är den som gäller om man vill ha så pass mycket variation.

Jag har mycket svårt för att tro att det skall vara fel på bindningen, speciellt när det är en sådan enorm skillnad mellan förra och nuvarande pjäxorna...

Tillbaka
Topp