problem med vegas

rickart

Ny medlem
problem med vegas
Tjena, när jag ska rendera *stavning* mina filmer så laggar datorn sönder för att sedan stängas av, nån som vet vad detta kan bero på ?

problem med vegas
Det beror väl antagligen på din dator, vad har du för dator?

problem med vegas
Knapphänt med info.. Rendering är krävande av datorn och det låter som att din dator blir för varm när den arbetar hårt. (Programmen börjar "lagga" och sen stängs den av som en drastisk åtgärd för att rädda hårdvaran.)

Händer det när du kör andra krävande program, när du packar upp arkiv eller när du spelar spel? Om ja är det läge att skruva upp datorn och känna med handen om det känns onormalt varm, samt att installera ett program att mäta temperatur med. Leta vidare på ett datorforum (t ex http://www.sweclockers.com) efter ovan givna problem.

Senast ändrad:
problem med vegas
nja den laggar sönder när jag kör vissa programm. Men jag har en ganska bra dator,

2 gig ram 3,23 ghz. blabla.

och den blir inte heller varm :S

problem med vegas
hmm! testa med att stänga av msn:D Alla datorer hatar msn:D
Nej men det kan du faktiskt testa. Alla onödiga program ska du stänga av.
Har aldrig varigt med eller hört om problemet tidigare.
Kan ha något med hårddisken att göra att den lägger av för att den blir varm eller liknande.
Har varigt med om krånglande hårddiskar många gånger. Du får väl lämna in datorn så får dom kolla hårddisken och är den paj får du nog en ny.

problem med vegas
jo men kan det vara att jag har för lite ledigt hårdiskutrymme ? har bara 4 gig, men filmen som jag ska spara är typ bara en min lång så den ska ju få plats :o

problem med vegas
OK om du har 2 gig ram 2.23ghz processor borde de funka utan problem aldrig laggat för mej skulle också tro att det är dtaorn som övehettas och stängs av!

problem med vegas
Start-> Alla program -> tillbehör-> systemverktyg-> diskrensaren. Sen när du har kört den och rensat disken så kan du defragmentera om hårddiskarna genom att högerklicka på nån hårddisk sen trycka egenskaper->verktyg->defragmentera

du kan även ta bort filer och program du inte använder..

Det kan funka, dock tveksamt

problem med vegas
rickart sa:
nja den laggar sönder när jag kör vissa programm. Men jag har en ganska bra dator,

2 gig ram 3,23 ghz. blabla.

och den blir inte heller varm :S
Hur vet du att den inte blir för varm?

problem med vegas
prova att dra ut nätverkskabeln, datorn blir så sjukt mycket snabbare utan internetuppkoppling, men när du renderar så kör inga program över huvud taget!

problem med vegas
Hmm kör med mer fläktar typ köp en större fläkt. men är det en hemma byggd dator eller äre en fabriksdator?

problem med vegas
Filleforfan sa:
Hmm kör med mer fläktar typ köp en större fläkt. men är det en hemma byggd dator eller äre en fabriksdator?
tja från början var det fabriks dator men har bytt det mesta, hm kan vell bero på att det är en shuttle
, dom brukar bli varmare. men i värsta fall får jag såga håll i sidan i chassit och sätta in en fläkt där :/

problem med vegas
rickart sa:
Filleforfan sa:
tja från början var det fabriks dator men har bytt det mesta, hm kan vell bero på att det är en shuttle
, dom brukar bli varmare. men i värsta fall får jag såga håll i sidan i chassit och sätta in en fläkt där :/
Sant men kan du inte bara ta bort sidan? vore ju bäst...

problem med vegas
En shuttle? Då kan det bli kneppigt, de är små och blir jättevarma. Jag gissar på att du har en kylfläns på "nordbryggan", den måste nog bytas till en fläkt. Nordbryggan är spindeln i nätet i en dator och blir väldigt varm utan rätt kylning. Kylningen på den är anpassad till standardkomponenter, om du bytt delar så kan den ha blivit underdimensionerad.

//Dr. Snow - I know IT.

Tillbaka
Topp