Progressive radie

Nordgren

Ny medlem
Progressive radie
Hallå, jag funderar lite på vad folk upplever skillnaden mellan progressive (det är två olika svängradier inbakade i skäret) svängradie och vanlig (enkel svängradie).
Hur känns skillnaden i åkningen? Blir det lite olik åkstil? Bättre/sämmre skär i höga/låga farter?

Hoppas att någon kan ge ett givande svar. Står nämligen just nu och funderar på vilken bräda jag ska köpa och har tyvärr inte lyckats prova någon bräda med progressiv svängradie.

PS. Vill främst ha svar från freeriders som kör snabbt och på skär, jibbers och railare har jag inte så mycket gemensamt med...

Progressive radie
Det är en myckt bra fråga du ställer. Jag har personligen bara ägt brädor men enkel svängradie de senaste tio åren (Train, Gnu, Lib-Tech, Glissade, Trilogy Arts) och har bara sporadiskt testat brädor med progressiv radie. Jag har aldrig upplevt någon skillnad. Många av de mindre "core"-märkena använder enkel radie på sina friåkningsbrädor. Jag tänker på Glissade, Never Summer och Unity som alla gör kvalitetsbrädor för friåkning med enkel radie. Även många av Lib-Techs allroundbrädor har enkel radie.

Det är en svår fråga eftersom man aldrig åker på två brädor med exakt samma konstruktion och mått där det enda som skiljer är typen av svängradie. Det finns så många andra variabler som spelar in för hur en bräda uppför sig.

Jag tror inte att det spelar någon större roll faktiskt. Om du har en bräda som du verkligen gillar som har enkel svängradie så skulle du säkert gilla den även radien var progressiv och skillnaden skulle vara minimal.

Progressive radie
Hej Nordgren,

Jag såg din fråga för ett par dagar sedan och jag håller med Doughboy om att det är en bra fråga, och jag har gått och sugit på den ett par dagar. Jag tror (tror alltså) att konstruktionen av brädan är viktigare än typ av svängradie. Kärna, träslag, glasfiber, kolfiber och andra "ämnen" de blandar i brädan för att ge den "unika" egenskaper, tror jag är mer avgörande för om du gillar en bräda.

Jag har funderat speciellt på direktionella konstruktioner (exempelvis freeride-brädor) där bla framänden kan ha ett visst flex och bakändan vanligtvis lite styvare. Vad händer om man svänger med jämnt fördelat tryck med en sådan bräda som har enkel centrerad radie? Blir det en optimal och jämn sväng, eller blir det bättre om man har en progressiv radie om bakdelen är styvare och svårare att "böja", just för att få en jämn fin sväng när man kantställer brädan?

Jag har inga direkt svar, men du har dragit upp en intressant tråd.

Ride on,

Progressive radie
Skoj att ni tyckte det var en intressant fråga.
Steam: Ditt resonemang är klart tänkvärt och är nog träffande.

Egentligen tycker jag att det är väldigt synd att testdagar är mycket ovanligare för snowboards, jämfört med skidor, då man kan känna sig för vilken modell som man själv gillar.

Men som sagt så är det troligen andra parametrar som avgör till en större grad.

Står just nu och funderar på att köpa en Sims Caos wide 167. Ser ut att vara en schysst bräda (jag åker freeride, snabbt och skärande i pist, samt lössnö) men den har pre-preg gladfiber istället för kolfiberlaminat. Och jah gunderar även där var det blir för skillnad. Pre-preg tekniken gör ju att fibrerna blir styvare så det kanske motsvarar kolfiber? Hum, ivlken djungel det är när man ska köpa bräda och inte har chans att prova den först...

Progressive radie
Nordgren,
Prepreg blir inte styvare än motsvarande våta laminat. Det är bara olika sätt att bygga själva brädan.

Jag kanske sparkar in helt öppna dörrar nu, men prepreg är ju glasfiberlaminat som är förindränkta med epoxy och sedan nedkylda/frusna. När man sedan pressar brädan har man en uppvärmd press som mjukar upp epoxyn och laminaten limmas ihop. Använder man samma vikt på glasfiberväven och samma epoxy får man samma styvhet om man våtlaminerar brädan.

Progressive radie
Hum, jag vindsurfar även och kollar man på tex fenor som är konstruerade i pre-preg så blir dessa betydligt styvare för en viss tjocklek. Alltså man får ett mycket tunnare gods av samma mängd kolfiberväv (som det är fråga om i vindsurfing).
Så grejen jag menar är att om man har 1mm pre-preg så är den styvare än 1mm vanlig väv, sen är pre-preg laminatet nog tyngre eftersom det är kompaktare.
Hum, jag hoppas att jag förstått det rätt iaf. :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp