Projektarbete

perhv

Medlem
Projektarbete
Hej!

Nu börjar det vara dags att ta tag i sitt projektarbete.
Jag och två vänner har nu tänkt att fara till fjällen och göra en slags reseguide. Vi har tänkt att jämnföra Abisko, Björkliden och Gränsen och se vilket ställe som passar vilken typ av åka m.m.

Men utöver att bara kolla backarna så tänkte vi ta en titt på boenden och andra saker (afterski m.m.) och göra en helhets bedömmning.

För att inte få en så ensidig guide så skulle vi vilja ha några andra röster, kort sagt:
Vilken av dessa platser tycker ni passar vem, vilken har bäst backar, boende, uteliv och allt annat som ni kan komma på och tycker är vesentligt.

Skriv så utförligt ni kan och orkar.

tack på förhand!

Projektarbete
Abisko är ju bara offpist så det riktar väl sig inte till nybörjarna direkt.
Bra stämmning och riktigt trevlig personal, att få en filt i liften är ju inte helt fel och är det riktigt kallt så händer det ibland att dom bjuder på varm saft åxå.
Åkningen är grym och man kan hitta riktiga guldställen inte allt för långt från liften.

Någonting som känns extra tryggt är ju att det alltid finns gott om pistörer runt om backen och att det varje dag görs nya bedömningar gällande lavin faran och resultaten från kompressions tester etc sätts upp vid liften och nere på turiststationen.

Bor gör man ju lämpligen på turiststationen där det även finsn en liten bar. Det är väl inget ställe med massa drag utan snarare mysigt att hänga på.

Abisko brukar även ha betydligt bättre väder än gränsen så man slipper flatljuset.

Ett litet minus är att liften inte direkt är någon expresslift utan den tar sin tid på sig för att transportera en upp till toppen.

Det finsn ju ganske mycket sånt här under recentioner för övrigt

Projektarbete
Riksgränsen är stället för dom som vill åka bra pist och offpist men dess värre har dom inte lagt ner så mycket arbete på en bra park men dom har en i alla fall med ett par hopp i. vill man ha backar med kvalitet så ksa man åka till gränsen garanterat nysnö på morgonen varje dag och alltid kallt(därmed ingen is i backarna). ett bra ställe som rekomenderas varmt!

Projektarbete
btw: jag funderar på något liknande när det är dags för projektarbete för mig.., och jag undrar om ni får stå för alla kostnader själva eller om skolan betalar något?

Projektarbete
Var i Björkliden för 2 år. Grymt fina pister, inget folk, ingen is, lång as härlig röd pist, sjukt vacker utsickt, super trevliga liftsnubbar, off-pisten var just för tillfället inget att hurra för, då det var skare så jag kan egentligen inte uttrycka mig om den av det lilla jag åkte. Men snacka med nån local som sa att det fanns fina möjligheter. Utelivet var väll inget röj dirket. En öl på hotellets bar spela lite billjard, annars chilla i stugan.

Lite coolt att käka frulle & se solen gå upp genom världens mest kända half-pipe/lappporten! Det var sinnsykt fint!!!

Lite märkligt att de hade big-jumpet i "barnbacken" & parken längre bort med några rails, box & små hopp.

Matbutiken sög, fanns typ inget & när det kom en levernas fick man se till att vara där samtidigt.

Detta var i och för sig i februari, så det var nästan för kallt. Borde åkt senare på våren.

Men absolut ett superfint ställe!

Projektarbete
tack så mycket för alla svar!
ska kolla lite mer på reccensioner och se om jag hittar nått fint.

Monoski_kicks_ass: Tyvär så måste vi stå för kostnaderna själv, men har skickat några mail och bett om att få lite rabatt på liftkorten eftersom att vi ska göra reklam för det olika backarna senare. vet inte om det kommer att gå igenom, men man kan ju hoppas.

Tillbaka
Topp