Prylar för alperna

Signelinho

Ny medlem
Prylar för alperna
Om du bara hade tänkt att åka pist så behöver du inte bry dig om de nämnda prylarna. Antar att så är fallet med tanke på att du inte har ngn aning om vad det är. Då ska man inte ge sig ut utanför backarna.

Prylar för alperna
Sond, tranciever och spade är de prylar du behöver för att rädda livet på din kompis som fastnat i en lavin (eller din kompis räddar dig). Inte helt billiga prylar men en billig livförsäkring om du inte tänker stanna i pisten hela säsongen.

Trancievern är en sändrare/sökare som gör att du kan hitta var kompisen är begraven.
Sonden är en lång pinne som du använder för att mer exakt hitta kompisen så att du gräver på rätt ställe.
Spaden måste du ha för att kunna gräva upp din polare.

Stighudar är långa remsor som du sätter under skidorna så det inte blir bakhalt när du ska gå på tur upp för ett berg.
Dessa behöver du bara om du har randonee-bindningar (bindningar där du kan ha hälen lös), telisar eller ett tillbehör
(kommer inte ihåg vad de heter) till bindningen som ger dig möjligheten att ha lös häl med vanliga bindningar.

Prylar för alperna
Åker nästan aldrig offpist o ser inte glädjen i att klättra upp för ett berg o sen åka ner så jag kanske inte behöver sånt isf...
Är recco-sändare (eller vad de heter) något att satsa på? Har hört att de skulle va smart att ha..
Åker bräda så stighudar är ju inget för mig isf..
tack för tipsen..

Prylar för alperna
Ja att ha recco på sig är ju ingen dum idé, även en transceiver i alpmiljö, en lavin stannar inte för ngt framför allt inte för en pist. det har ju hänt och kommer säkert hända igen, det finns personer som blivit begravda när dom carvat manschestersnö. better safe then sorry liksom, men visst chansen/risken är ju ganska liten, men den finns dock.. och är man i alperna en hel säsong så skulle jag tro att det blir åtminståde ett åk utanför den markerade pisten, ooch då menar jag precis på andra sidan av den där pistmaskinshögen som blir i ytterkant på pisterna. finns även där exempel på att folk blivit begravda bra ngn meter från pisten.

Prylar för alperna
man behöver inte klättra för att finna offpist i valdisere... trångsynt låter det som att du är dessutom. köp det för att man bör ha det. bara för att du inte tycker att du behöver det så uppskattas de väl av kompisar i närheten om du har det.

tänkte mest på trancievers å det

Prylar för alperna
1. Efter ett par veckor i alperna kommer du att leta efter offpist-åkning, garanterat.
2. Recco, hm, ja. De flesta delar min åsikt att Recco är bra om dina anhöriga vill ha något att begrava...
3. f98majo sammanfattade termerna ypperligt.
4. Om du investerar i dessa prylar (exkl. stighudar), se till att skaffa SAMTLIGA. De är värdelösa en och en.
5. Istället för stighudar kanske det blir intressant med snöskor? Kolla upp det.

Prylar för alperna
Tack Dr_Snow..
värst vad vissa var aggresiva här.
Jo det är klart jag kommer åka offpiste, men då kan man ju köpa sånt där nere.. tänkte bara på något som var väsentligt innan jag åker ner.
Har recco-sändare iaf, ska kolla vidare om tranceiver osv. Då får man väl köra med ryggsäck för att få plats med allt.. men de e ju fräckt :)

Jahapps, tack iaf..

Prylar för alperna
Jag och min kompis köpte barryvox-sändare, black diamond telelynx-spade och black diamonds super tour 265cm sond i ett paket på www.sport-conrad.de betalade lite drygt 3000kr för rubbet, vilket motsvarar bara sändaren i Sverige.. Lätt värt!

Tillbaka
Topp