Ja skidan är breddad upptill och nertill också. Detta gör att skidan beter sig som fjolåretsskida i svängarna men aningen mer stabilt pga mer material i skidan. Kan vara lite mer trögsvängd, det har jag dock inte fått bekräftat.
ABS sidewalls betyder att eftersom skidan har sandwichkonstruktion så måste man ha något skyddande på sidorna. ABS-plast är en välkänd slagtilg plast som funkar mycket bra till ändamålet. NAturligtvis klarar den inte hårda smällar från stålkanter, men det gör ingen skida.
Belag på ovansidan fyller ingen större funktion. Det är mest för syns skull (läs: vara ensam). Detta ska man inte valla. Vallar gör man för glid. Torkar ovansidan (vilket det kommer göra) tar man mässingborsten och borstar bort det värsta och sedan värmer med varmluftpistol lite försiktigt så lägger det vita sig. Man får inte bort stora repor. Värm inte mycket! Gillar man inte idén med att ovandelen torkar så bör man kika på någon annan skida då detta kommer torka hur man än gör.
Man har även skippat die-cuten på belaget eftersom detta tenderade till små glipor. JAg upplevde även att dessa rörde lite på sig. Därför har man nu en enfärgad undersida och har lagt den coola die-cuten på ovansidan.
Men jag saknar ett riktigt belag på en skida som ska användas på det här sättet (allmountain)! Hade gärna sett samma belag på public enemyn som finns på seth vicious. Men det handlar ju trots allt om en hel del om ekonomi och även det faktum att det fortfarande finns folk som sliter belag som en annan sliter skor. Det är för jävla tråkigt att valla dessa belag...