Puder repor i Badgastein?

Olish

Medlem
Hej hej hallå, åker till Bad gastein v.12 tänkte kolla lite om någon har koll på offpistrepor? Vi är inte blyga för att traska en bit.. någon som har koll?

vi pröjsa 6900kr med frukost, middag, flyg/transfer, liftkort och ett trestjärnigt hotel mitt i centrum 300m från lift. då är flyg skatter och sådant piss med =)

ta liften Så högt du kan komma i Sclossalmsystemet. Du kan se på pistkartan att det finns en pist som går i en böj långt till höger (sett nerifrån), skråa eller hika ut ännu mer höger precis i början av den pisten. Offpisten blir bättre ju längre och högre du knallar. För att komma tillbaka (utan att pulsa en bra bit) så bör man följa den lilla transportleden som man hittar om man håller höger när man kommer ner till trädgränsen. Det går att fortsätta åka, vilket är ett grymt skogsåk, men då får man det lite knöligt att komma tillbaka :D

Graukogel
Tar liftarna upp till toppstationen (Berggasthaus). Åk lifters right så långt du kan, ända till transportsträckan avslutas med en 90graders högersväng. Vänd dig upp mot berget så ser du klart och tydligt var åkningen finns. Tipset är att gå på kammen längst till höger. Du missar inte den väl på plats. Åkningen är överlag enkel och sällan uppkörd. Du får räkna med iallafall tre timmar hike för att komma upp till bra åkning. Till toppen får du räkna med runt 4-5 timmar.
7411758.jpg

Bilden: Kammen till höger går du på för att sedan vika av när du vill. Riktigt fin åkning.

Skogsåkningen i Graukogel är också finemang på sina ställen. Akta bara så att du inte kommer out of lift och får hika - på asfalt med all utrustning.
Bilden: Visar skogsåkningen i Graukogel
7425275.jpg

Sportgastein
Toppen ligger som en gryta och du märker väl där var det finns åkning. Allt från lättåtkomliga fält till brant hike.
7425270.jpg

Baksidan nedför toppen av Kreuzkogel (Sportgasteins topp) har fin åkning från 2686 m ner till cirka 1200 m där en buss går var tjugonde minut, redo att ta dig tillbaka till Sportgastein.

Schlossalm, Hohe Scharte
Fina fält, öppna ytor och härliga rännor. Blir snabbt uppåkt efter snöfall

Angertal
Fin och bitvis svår skogsåkning mellan Badgastein och Badhofgastein. Hittar man kan man få riktigt härlig åkning. Se upp med träd och stubbar.
7412952.jpg

Bilden ovan: Foto taget från andra sidan berget (Badhofgastein) på en härligt farlig brant.
Bilderna nedan: Två foto som visar hur branten är.
7425272.jpg

7412954.jpg

Japp branten är åkt!

Som ni kanske räknat ut så bygger alla ovannämnda repor på bristvaran snö. Hur aktuella de är i dagsläget vågar jag därför inte svara på.
Hur som helst så finns där massvis av bra åkning, bara man orkar gå.
Några fler frågor så hojta bara till.

Senast ändrad:
Förra året va jag upp och fick riktig riktig mycket dump hela veckan! vi åkte orört i två dagar under Stubnerkogel liftarna, även branten baksidan Stubnerkogel liften på toppen va nice.. sporten va stängd alla dagar utom den sista och då körde vi baksidan! skall ner i år igen men misstänker inte samma tur med snön.. folk pratade mycke om Schlossalm åkningnen.. vi testade en dag men fatta inte riktigt va vi skulle ta vägen.. någon som kan rita ut några repor på pistkartan och skicka! även på dom andra systemen.. mvh Olish

Bucheben e för brant och svår åtkommlig för mig... finns det ingen lättare åkning i bg? fan att årka använda mina touring skidor de e ju bara till för aprés ski ju...

Graukogel mitten och ner e ju grym alltså( det blåser ju inget där) Men i själva verket är det ju mitten stationen i Dorfen och ner som e det shit alltså... bästa skogs åkningen i dalen!! na du kan nog se mig som en schlosalm snubbe hur e det sj? e det bara stubner kogel el årkar du åka 35 min till Sporten??

Tillbaka
Topp