Puder v.14 - v.15

Lustigcurry

Medlem
Puder v.14 - v.15
Hej!

Jag är fri vecka 14 och 15 och undrar var snön kan tänkas vara bra under de veckorna. Är det nån här som har koll på vart säsongen brukar kunna hålla i sig? Tar tacksamt emot tips som jag kan hålla koll på fram till att det börjar närma sig.

Jag minns att det var riktigt bra snö ändå mot slutet av april när jag var på Hintertux glaciären för ett gäng år sedan. Tror ni att det endast är glaciäråkning som gäller under de veckorna?

Allt gott
/Anton

Puder v.14 - v.15
Ja, snön har legat djup i Myrkdalen v 14-15. Har varit i området under flera år...efter påskhelgen. Det brukar vara varierat väder och före.
Undviker Norges påsklov som brukar ligga före påskhelgen.

Puder v.14 - v.15
Högt upp eller långt norrut är väl de säkraste korten. Det är ju smått omöjligt att sia om var det kommer att vara bra men runt Riksgränsen t.ex. borde ju inte våren ha kommit så särskilt långt de veckorna.

Puder v.14 - v.15
Tack för Myrkis!

Japp norra norden har jag lite koll på men skulle gärna åka söderut om det går.
Det är ju som sagt omöjligt att sia om vart det kommer vara bra före, men jag tänker mig att vissa orter borde ha bättre förutsättningar för sen åkning. Så vet nån med sig att den haft bra åkning sent på säsongen så får ni gärna droppa de orterna så ska jag hålla koll när det drar ihop sig.

Jag kan ta bilen från Malmö så det går att vara flexibel ända in i sista minut.

Allt gott!

Puder v.14 - v.15
Engelberg brukar vara bra in i maj på glaciären. Till mitten av april garanterat bra bas ner till 1800m och många stora åk möjliga.
Andermatt möjligt alternativ också på övre delen av Gemsstock men osäker på hur länge de har öppet efter påsk.
Sen Saas-Fee, Zermatt, Engadin osv med nordsidor, hög höjd och glaciärer. Måste finnas en hel del alternativ i Frankrike också tänker jag.
Glöm allt som inte har mycket åkning ovanför 1500m och/eller sydläge...

Puder v.14 - v.15
Var i Val d’Isere vecka 15 för ett par år sedan och det var väldigt bra. Slush i de lägre delarna men fin kallsnö högre upp i systemet. Gott om högt belägen terräng. Kan dock inte svara på om det var typiskt för årstiden eller om jag bara hade flax.

Puder v.14 - v.15
Det där är väl tiotusenkronorsfrågan.
Åkte till Trysil i fjol, sista helgen i april v17 vill jag tro det var. Magiskt bra och 20cm ny kallsnö på høyfjellssenter. Så rekommenderar att se på väderprognoserna för det finns ingen som vet. Men på Antarktis är det troligen mycket snö och kallt.

Puder v.14 - v.15
Hintertux, billigt och enkelt! Mötte i höstas lokala killar och pratade med dom i liften. Dom undrade, varför alla turister är där mellan oktober och mars, ty de bästa månaderna är april och maj, och just för off pist åkning.

Puder v.14 - v.15
Pirmin79 sa:
Var i Val d’Isere vecka 15 för ett par år sedan och det var väldigt bra. Slush i de lägre delarna men fin kallsnö högre upp i systemet. Gott om högt belägen terräng. Kan dock inte svara på om det var typiskt för årstiden eller om jag bara hade flax.
Dumpade 40 cm där typ 28e April förra vintern och det har varit så flera vintrar.

Puder v.14 - v.15
April brukar alltid vara bra i alperna. Om det inte dumpar som det ofta gör på våren så är det fin slushåkning. Om du kör bil är det ju bara åka dit prognosen ser bra ut. boende brukar inte vara problem efter påsk. snö kommer finnas gott om med den vinter det är i år.

Puder v.14 - v.15
Kul med april i Alperna!

Chamonix om du har koll/ åker med guide. Grands Monters ligger i norr (kan ha ok åkning utan guide) och Midi är högt så det räcker. Verbier kan funka, självklart Zermatt och Saas Fee. Andermatt (bra norrsida) kan funka, likaså Engelberg.

I Frankrike finns det ett gäng orter i trakten av Val d’Isere. Riktigt högt.

Det måste ligga högt, nordsida, gärna glaciär (bra tecken på att de är snösäkert, plus att glaciären kyler snön om solen ligger på). Det mesta av Österrike och Italien går bort, men det finns undantag som delvis redan är nämnda. Hintertux, Sölden, Passa Tonale och några till. Men på de orterna är det ofta ganska små ytor som kan erbjuda kall snö (om det inte drar in ett riktigt snöväder). Bäst att satsa på hög höjd. Tyvärr är det ganska långt från Malmö med bil till de bästa orterna.

Senast ändrad:
Puder v.14 - v.15
Tack för superba svar!

När det kommer till Val d’Isere så är det Glacier de Pissallas som är den enda glaciären va? Jag har för mig jag tyckte den var lite väl flack när jag var där, dock så är minnet inte helt färskt.

Är det så att snön i regel kan vara bättre i colourer där snön är mer skyddad? Är colour-åkning t.o.m en vårgrej?

O.T.
Det verkar ju finnas många orter på hög höjd där Frankrike, Italien och Schweiz möts så jag undrar hur priserna ser ut i i de länderna? Är min idé om att Schweiz är dyrare än Frankrike vilket i sin tur är dyrare än Italien riktig eller är det helt från ort till ort?

Allt gott !

Puder v.14 - v.15
AntonAsplund sa:
Tack för superba svar!

O.T.
Det verkar ju finnas många orter på hög höjd där Frankrike, Italien och Schweiz möts så jag undrar hur priserna ser ut i i de länderna? Är min idé om att Schweiz är dyrare än Frankrike vilket i sin tur är dyrare än Italien riktig eller är det helt från ort till ort?

Allt gott !
Schweiz helt säkert dyrast, gav CHF 30 (drygt 250 SEK) för en pizza och en vatten i backen idag. Hört att franska alperna inte är direkt billigt heller, så Italien lär vara minst dyrt. Sen varierar det säkert från ort till ort, ju större och kändare ju dyrare, och särskilt om det är ett ställe som lockar jet-settare.

Puder v.14 - v.15
De två senaste åren har vi fått kräkdump i Val Thorens precis efter valborg, och liftarna rullar till åttonde maj. Och i år är basen helt bananas tjock uppe på höjd efter stormarna i januari så jag håller tummarna för ännu en najs säsongsavslutning. :)

Vad gäller matkostnad så brukar en stor öl i byn kosta 5-6 euro, och en schysst pizza eller burgare mellan 10 och 15. Lägg på några alpdollar till för motsvarande käk på berget. Misstänker att priserna är typ samma i merparten av Savoie, undantaget typ Courchevel och Megeve.

Tillbaka
Topp