Puderjakt i Canada!!!

CAFR

Medlem
Puderjakt i Canada!!!
Hej, hej!

Jag och min tjej planerar att åka till Canada i vinter, typ 2 veckor i slutet av februari för att jaga lite puder. Det är första gången för oss båda så det vore trevligt med lite tips på bra puderhålor som inte är överbefolkade av turister. Vi kommer att flyga till Vancouver och hyra bil där för att kunna ta oss runt i BC-området.

Alla tips och kommentarer är som sagt välkomna...

Tack o hej - Fredrik

Puderjakt i Canada!!!
Om ni vill söka er bort från de allra mest tursittäta orterna så skulle jag rekommendera att flyga in till Calgary istället. I närheten av Vancouver har du i stort sett bara Whistler som alternativ. Iof ett mkt bra alternativ. Från Calgary når du lätt Fernie, Red Mountain, Whitewater, Kicking Horse utan att behöva tillbringa all tid i bilen. Mindre orter med charm och oändligt med puder, om ni har turen med er.

Ett tips annars är att åka med Langley och ta en Ski Across eller Ski Around i Canada, se www.langleytravel.com. Mkt bra alternativ om man vill se fler orter. Prisvärt och bekvämt. Har gjort båda och kan varmt rekommendera detta.

Puderjakt i Canada!!!
Hej!
Macke(?) har helt rätt. Ska ni ut till "the backwoods" så är det bättre att flyga till Calgary. Två veckor är aningen begränsad tid, men varför inte...

Landa i Calgary, hyr bil. Kör ner till Kensington (10th street NW) och knalla in på Fresh Sports eller the Source och fråga om var de tycker ni ska åka. De har koll på var det är bäst för tillfället.

Hoppa i bilen och kör upp till 16th avenue (Trans Canadian Highway). Sväng vänster (västerut) och ta er till Stadium Shopping Centre och Double Mo Café. Double Mo är ett klättercafé och där har de också koll på saker och ting. Drick några koppar kaffe, ät mat och fundera. Tanka bilen på macken mitt emot, köp ett dussin doughnuts på Tim Horton´s, rulla ut på Trans Canadian Highway och kör mot bergen.

Men... Två veckor! Vad är det för fel att boka upp sig i Whistler och helt ärligt få den överlägset bästa åkningen i Canada? Turister (läs svenskar) lär ni inte kunna undvika om åker till Fernie osv.

Puderjakt i Canada!!!
Tack för de utförliga svaren. Jättebra tips... Har någon nån synpunkt på när det är bäst att åka map snökvalitet och snömängd? Är mitten av februari för sent?

Ytterligare tips på bra ställen mottages tacksamt.

Ha det bra - Freeriderik

Puderjakt i Canada!!!
Tjaaa. Var nere i Banff I vintras när jag bodde i Canada. Och kunbde konstatera att det finns mycket backar omkring, Så Ta in på något billigt ställe i Calgary eller Banff och hyr en bil.
Läste i en Tidning att Castle Mountain, ska vara det bortglömda puder paradiset, Inga liftköer och oändligt med linjer, tyvär fick jag inte ta mig dit.
Andra heta alternativ ska vara Kicking Horse även i Alberta.
Var även i Alberta i somras närmare bestämmt Jasper och snackade med en skidguide, han sa att vissa dagar hade dom 10 stycket betalande i hela systemet, som för övrigt tar 10,000 pers i timmen.

Annars om du inte är kåt på liftar, så åk till "the summit" på gränsen mellan Whitehorse i Yukon territories och Skagway i Alaska och hyr en skoter och och en husbil och bara njut av snön upp till 7 meter på vissa ställen.

Ursäkta den dåliga svenskan..

Puderjakt i Canada!!!
När är det bäst att åka? Det är en svår fråga, det beror på vädret som ni kan förstå. Februari är troligen den säkraste månaden, det är inte för sent.

Ni verkar inte få några mängder med tips om resmål, så... Jag ser Canada främst ur ett Alberta-perspektiv eftersom jag har bott i Calgary, men flyger man till Vancouver är mitt tips faktiskt att åka söderut över gränsen. Vill man komma bort från folk så finns ställen som Mt Baker och Stevens Pass mm. Man kan få trängas med folk från städerna (Seattle, Bellingham m.fl) under helgerna men annars kan man inte klaga på att de är överbefolkade orter. Ska man som ni säger hitta "puderhålor" så är det här man ska leta. Mt Baker har Nordamerikas rikaste nederbörd, B.C har inget att sätta emot där, och området är helt fantastiskt.

Man kan även ta färjan ut på Vancouver Island och hitta platser där tiden stått stilla, men de kan få enorma mängder snö. Eller, ta en lång road-trip norrut. Man måste väl bara skriva namnet för att man ska förstå, Powder King.

Jag skenar lätt iväg när det gäller resetips, men jag kan ju avsluta med att avslöja min egen plan för jul och nyår. Flyger till Calgary - åker i Fernie/Lake Louise/Sunshine/Kicking Horse beroende på väder och förhållanden. Sen tar jag flyget till Vancouver (ca1000sek) och åker i Whistler, sen flyg hem från Van.

Lycka till!

Tillbaka
Topp