Puderlagg till åkare på 100kg.

Mitt råd: http://www.hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=39

Håller inte alls med om att denna skida skulle vara för mjuk bara för att man väger 100kg. Om jag inte minns fel så är den t.o.m hårdare i år.

Vet flera som kör på Rhinon och som väger runt 100 kg. Grym skida även för välvuxna karlar... Skitsnack att den skulle vara för mjuk.

Dessutom så har jag svårt att ta folk seriöst som säger "den skidan är inte rolig när det blir hårt och uppkört". Vilken skida är "rolig" då? Handlar väl snarare om vilken som är "minst tråkig" och visst, säkert finns det bättre alternativ till den kategorin men man vill väl inte köpa en skida bara för att åka i skitförhållanden?

Jeffa

The_teo sa:
Så du tror de skulle passa honom Carled?
Jag vet inte om Schabraken är lika rolig som Lotusarna, det får Glisseur bedömma, han har ju åkt på dem... Men jag tror Lotusarna kan vara mycket mer lättjobbade och manövrerbara i tajta lägen..

jeffa sa:
Mitt råd: http://www.hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=39

Håller inte alls med om att denna skida skulle vara för mjuk bara för att man väger 100kg. Om jag inte minns fel så är den t.o.m hårdare i år.

Vet flera som kör på Rhinon och som väger runt 100 kg. Grym skida även för välvuxna karlar... Skitsnack att den skulle vara för mjuk.

Dessutom så har jag svårt att ta folk seriöst som säger "den skidan är inte rolig när det blir hårt och uppkört". Vilken skida är "rolig" då? Handlar väl snarare om vilken som är "minst tråkig" och visst, säkert finns det bättre alternativ till den kategorin men man vill väl inte köpa en skida bara för att åka i skitförhållanden?

Jeffa
Möjligt att årets Rhino klarar åkare på 100 pannor, Henrik har kanske en helt ny konstruktion i dem - vad vet jag. Men för 5 månader sen tog jag själv några svängar med Mr Hendryx själv, och enligt honom själv så erkände han att hans egna skidor inte var någon höjdare i den dagens uppkörda, bitvis mjuka, bitvis hårda snö. Han hade själv föredragit ett par monster 103, legends eller squads eller de lotus 120 jag själv åkte på den dagen.

Dock kan man inte carva pist så axlarna skrapar i snön med dessa skidor, det kan man på ett par hendryx...

Det rhinon faller på är inte att den är för mjuk, det är den grundläggande konstruktionen och filosofin bakom den. Det är en fin skida, men i det här fallet, av vilken information vi har från Axxeel, är en rhino helt åt skogen enligt min mening.

Att jag bedömmer rhinon för vek för en god åkare på 100 kilo är att jag själv upplevde den för vek, instabil och med för dåligt flyt för mina egna 80 pannor. I pisten var det dock andra bullar... Herrejävlar!

Nojlas sa:
jeffa sa:

Jeffa
Möjligt att årets Rhino klarar åkare på 100 pannor, Henrik har kanske en helt ny konstruktion i dem - vad vet jag. Men för 5 månader sen tog jag själv några svängar med Mr Hendryx själv, och enligt honom själv så erkände han att hans egna skidor inte var någon höjdare i den dagens uppkörda, bitvis mjuka, bitvis hårda snö. Han hade själv föredragit ett par monster 103, legends eller squads eller de lotus 120 jag själv åkte på den dagen.

Dock kan man inte carva pist så axlarna skrapar i snön med dessa skidor, det kan man på ett par hendryx...

Det rhinon faller på är inte att den är för mjuk, det är den grundläggande konstruktionen och filosofin bakom den. Det är en fin skida, men i det här fallet, av vilken information vi har från Axxeel, är en rhino helt åt skogen enligt min mening.

Att jag bedömmer rhinon för vek för en god åkare på 100 kilo är att jag själv upplevde den för vek, instabil och med för dåligt flyt för mina egna 80 pannor. I pisten var det dock andra bullar... Herrejävlar!
Smaken är som baken...

Har aldrig förstått Hendryx-åkarnas närmast religiösa inställning till skidorna. Visst, dom är bra, till och med riktigt bra i rätt förhållanden, men dom är fan inte lösningen på alla problem från bristande skare till svälten i Afrika.

Carled sa:
Jag vet inte om Schabraken är lika rolig som Lotusarna, det får Glisseur bedömma, han har ju åkt på dem... Men jag tror Lotusarna kan vara mycket mer lättjobbade och manövrerbara i tajta lägen..
Dom Schabrak som jag testade var en av dom första prototyperna så allting var väl inte helt som den är i produktionsvarianten. Till exempel så var spannet på tok för högt vilket gjorde att dom högg lite i puder. Men dom som går att köpa nu ska vara i princip helt platta så den biten är väl löst. Däremot så blev jag grymt impad över konstruktionen och vilket jävla klipp det var i skidan, dom var faktiskt ganska lika mina gamla favorit-Lotus. Lotus är nog ändå mer lekfull, mest pga lite mer rocker och lägre vikt. Men Schabrak går faktiskt riktigt bra i pist för att vara så bred. Som skida till en tung åkare tror jag dom kan vara klockrena, glömde bort dom i början.

Har aldrig förstått Lotusåkarnas sektliknande inställning till sina skidor...

Kan kanske ha att göra med att dom använder sig av pyramidspelsliknande metoder för att värva kunder till att köpa deras skidor???

Om du säljer så många par får du så många par tillbaka o.s.v....

Jeffa

Ps. Mina Hendryxskidor tog väldigt illa upp av ditt påhopp och sitter just nu och skissar på en lösning på Afrikaproblemet....

fantastiskt att se hur alla bara uppar sina egna favoriter.
carled maler på om lotus i vanlig ordning, pnyberg om ehp 193 och hendryxåkarna om hendryxskidorna.

Japp! Dock ska jag se till att testa EHP, tror att jag lika gärna skulle kunna rekommendera dem. De är ju ändå gjorda med Lotus i bakhuvudet! Men Hendryx vettefan, inte min åkstil helt enkelt...

Nä jag mal på om massa andra skidor då jag fortfarande anser att han är för tung för en Hendryx skida.

Men det VIKTIGASTE är att jag hoppas han lyssnar på tipsen och sedan PROVÅKER skidorna

För han har förmodligen en hel del egna uppfattningar. Man kan inte köpa en skida baserad på vad vi säger här.

//H

Senast ändrad:
jeffa sa:
Smaken är som baken...
Om vi ska ta ett exempel, så menar jag att killen frågar efter en stor rymlig terrängbil med fyrhjulsdrift och ett rejält flak att skyffla grus på, och du rekommenderar honom en röd ferrari...

Glisseur sa:
Har aldrig förstått Hendryx-åkarnas närmast religiösa inställning till skidorna. Visst, dom är bra, till och med riktigt bra i rätt förhållanden, men dom är fan inte lösningen på alla problem från bristande skare till svälten i Afrika.
Bra skrivet. Precis min mening.

Sedan när blev jag klassad som "hendryxåkare"?????

Körde till 70% på Line förra säsongen....

Jeffa

Glisseur sa:
jeffa sa:
Sedan när blev jag klassad som "hendryxåkare"?????
Kanske för att du konstant nämner Hendryx i dom här diskussionerna?
Gör jag???

Tror det hänt max 5 ggr att jag rekomenderat skidor på Freeride överhuvudtaget...

Brukar överlämmna rekomenderandet till proffsen... Och sånna finns det ju gott om på denna sida eller hur???

Jeffa

s0cker sa:
fantastiskt att se hur alla bara uppar sina egna favoriter.
carled maler på om lotus i vanlig ordning, pnyberg om ehp 193 och hendryxåkarna om hendryxskidorna.
Jag skulle nog lika gærna kunna rekommendera ett par Lotus 120 men jag tycker inte priset ligger riktigt rætt nær det gæller dom skidorna. EHP193 kan man køpa før vældigt lite pengar och det ær en fantastisk skida som klarar av det mesta.
Jag ær vældigt intresserad øver andra skidor som kommer i år. kuro, SC108, huge trouble. Men ær lite svårt att verkligen rekomendera så mkt mer æn det man sj vet hur det beter sig.
Kanske inte 193an ær den optimala skidan før alla men med min vikt och åktsil så passar dom perfekt och væger man lite till så står den skidan pall.
Ær ju inte så många skidor som læmpar sig till det han søker och søkfæltet blir ju vældigt smalt.
Håller væl med om att man blir lite væl nyanserad med vad man rekommenderar før skidor. Men det ær ju svårt att rekommendera en skida baserat på siffror och dimensioner.

Tillbaka
Topp