puderskida

Teh_Wovk

Medlem
puderskida
Hej freeride jag undrar hur lång puder skida jag ska köpa.
jag är 170 cm lång.
och väger 65 kg
och är ganska av slapnad i min åk stil.
men är avancerad åkare.
och ska hoppa med skidorna off pist.

puderskida
De säger ju att man oftast åker på för korta skidor generellt.. men runt 180-185 där emellan

Jag själv är 173 och åker på 183

Om det är är blandat med skogsåkning så är det bra om de inte är för långa för svängradiens skull, men handlar det om öppna och branta ytor så är det bättre med lite längre runt 190

Oftast så försvinner en del av kontaktytan med rocker osv.

puderskida
Okej, okej. Bara för att bena ur lite ting hära då. SVÄNGRADIEN spelar väldigt liten roll när det kommer till skidorna svängegenskaper i offpiståkning speciellt när vi snackar segmentet PUDERskidor.
Att en skida har lång radie behöver inte betyda att den är svårtåkt i skog då det är andra faktorer som spelar mycket större roll. Flex, monteringspunkt och shape (indrag, andel rocker, taper) spelar betydligt större roll än vad skärningen någonsin kommer att göra och ett extremt bra exempel på det är gamla 4frnt EHP186 som är en rätt mjuk skida med tip och tailrocker och var gjord för att vara en fin allroundpuderskida som var extremt smidig i skogen...radien då?? Blygsamma 40m. Det har med hur en skida beter sig i sladd och hur lätt den är att pivota (rotera runt sin roteringspunkt, alltså där du står) och detta är helt klart enklast om du står på ett runt objekt.

Nu är det JÄTTESVÅRT att åka på en boll eller tom ett tefat, så närmaste man kommer det är en skida med omvänd skärning (se Volant Spatula, Praxis Pow, Armada ARG, DPS Lotus 138, Moment Donnerparty etc).

Nu för att hjälpa till lite.
Du får gärna utveckla vad du menar med "är ganska av slapnad i min åk stil". Sover du när du åker? Planerar inte så mycket inför hinder utan tar dem som dem kommer? Hänger i pjäxorna för att visa hur lite ansträngning du behöver lägga in för att åka dina avancerade åk?
Jättesvårt att förstå vad som menas.

Men att hoppa med skidorna...ja..det går att göra med alla. Jag antar att du vill ha en lekfull, lättåkt och relativt lättsnurra skida att åka offpist med? Jag hade då tittat på 4frnt YLE 177, CRJ180, CMD Wizard 181, K2 Shredditor 120 179cm, Line EP Opus 178, Moment Gost Train 178.
Alla dessa går under kategorin "hoppa-skutta-lek"puderskidor och dem går att åka hårt på ändå eftersom dem har en bra shape (YLE är väl den som står ut mest i gänget eftersom den har rätt mkt taper...är mer som en förstorad parkskida än en jibbig puderskida).

puderskida
Syftar inte på skidans teoretiskt bestämda svängradie. Menar att en "lite kortare" skida generellt brukar vara mer lättmanövrerad i kuperad terräng än en "lite längre"… men det är ju svårt att åka på en boll eller tom på ett tefat.

puderskida
sparksykkel sa:
Syftar inte på skidans teoretiskt bestämda svängradie. Menar att en "lite kortare" skida generellt brukar vara mer lättmanövrerad i kuperad terräng än en "lite längre"… men det är ju svårt att åka på en boll eller tom på ett tefat.
Fast du skrev ju "Om det är är blandat med skogsåkning så är det bra om de inte är för långa för svängradiens skull," så då var det kanske bara lite dåligt formulerat :)

puderskida
Ja jag snubblade omkring lite klumpigt bland termerna :) men rätt ska vara rätt, annars är det fel!

Tillbaka
Topp