hellbergarn sa:
Vad galler hendryx ar dom sakert bra i sverige dar det mest ar hart kanske. Har dock svart att tro att den sjuka skarningen kan ibjuda till stabil akning i hogre farter, och stompar man inte perfekt sticker ju skidorna ifran an. Plus att du far ett par RIKTIGA pist-racers och ett par RIKTIGA friakningslagg till priset av en Hendryx. Gillar man konceptet tycker jag dock att man helt klart ska stotta svenska skidindustrin!
Svårt att tro, ok (?), ut och
pröva själv istället så kan du säga att du utifrån personliga erfarenheter upplevt, det är i sammanhanget mycket mer värdefull information. Det är dock fortfarande dina personliga upplevelser, tänk på det!
Vad är ett par RIKTIGA friåkningslagg enligt dig?
Tycker man om att åka rakt ner och kanta lite i fallinjen mest hela tiden, trots att jag aldrig ha förstått den typen av åkning, kommer man inte trivas med ett par Hendryx/Line eller andra skidor som tycker om att svänga. Då ska man nog kika på ett par långa raka spett med ingen sväng what so ever (man utnyttjar ändå inte skidans radie).
Skidor som Hendryx gillar dynamik, fart, kraft och de gillar att åkas på kant, vilket i och för sig alla skidor gör, tyvärr har dock inte alla riktigt förstått det. En kantad skida är en en stabil skida, även i det opistade
http://www.stompa.se/admin/show_image.php?id=779 (2008 Hendryx Rhino Chaser 186 cm, 161/118/141 cm, r=17 m)
Jag hade gärna haft 5 par lagg, ett par DP Skis Lotus 138 för de bottenlösa dagarna, ett par 4Frnt EHP när det ska matas på i knädjupt men kanske inte hela tiden perfekt snö, ett par Dynastar Pro Rider 115 när jag inte vågar svänga (vilket är väldigt sällan), ett par Hendryx 917 när jag vill svänga mycket i pisten efter några repor i valfri Svensk skog och ett par Line Stepup när det ska parkas. Och sen ett par riktiga GS-lagg och SL-lagg (från valfritt märke som är representerat på Alpina Världscupen) när det enbart ska matas pist och ett par Head Supershape Magnum att undervisa på. Oj, det blev tydligen 8 par lagg, dammit

.
Ni tänker kanske, vart vill han komma med det här...
Jo, ju färre lagg man har ju mer lär man kompromissa, för det är vad det handlar om, KOMPROMISSA!
Jag personligen avskyr att byta lagg (ja, helst har jag bara ett par) så jag kan offra en del egenskaper som stabilitet när man åker rakt ner i dåligt före (alltså vem värdesätter det egentligen)?
Jag vill ha en skida som flyter jäkligt bra i det djupa mjuka men jag kan kompensera en del midja med god teknik, dock hellre bredare midja än 205 cm långa. Det som skiljer mina önskemål från många andras är dock att jag tycker det är förbannat roligt att "armbågscarva" och värdesätter därför även bra pistegenskaper, trots en midja på 110-120 mm. Sen ska laggen även kunna hantera att jag vill ta vägen förbi parken och smeka av en cork 540 innan vi är tillbaka vid liften igen.
Jag vet således exakt vilka sorters skidor jag gillar och inte gillar, trots att alla må vara bra skidor.
Vad ni föredrar är upp till er men försök att sluta bestämma vad folk ska köra på för lagg, skilj på vad DU TYCKER, vad som är REN FAKTA och vad som är REKOMMENDATIONER.
Pröva själv är som alltid det bästa knepet, efter att man förslagsvis här på Freeride har diskuterat sig fram till 2-3 olika eller lika alternativ. Ibland är det bra att pröva ytterligheter för att finna en slags median, både vad det gäller lagg och teknik.