Puderskidor med pistkänsla sökes

joakimjo

Ny medlem
Hej!

Vet inte om det är förbjudet eller omöjligt. Men söker en offpistskida som uppför sig i pisten på en vettigt sätt.
Är gammal tävlingsåkare och har svårt att släppa pisten helt. Medan turer och puder lockar, säger ekonomin att ett par skidor får räcka.

Vilka modeller ska jag titta på? Jämför gärna modeller emellan! :)

"Medan turer och puder lockar, säger ekonomin att ett par skidor får räcka."

Bägge tipsen hittills kostar ju fan som två par skidor! :D

Smakar det så kostar det Lee-nus, hah.
Budgetalternativet till ovan nämnda lagg, men fortfarande möjligt att armbågscarva och köra djup fin snö i samma åk:
http://alpingaraget.se/sv/product/1504/line-prophet-100-m-marker-griffon (låg inte med i Skiddatabasen)

Jag jämför Purple Haze (2008)-Rhino Chaser (2008)-Line Prophet 100 (2010)-Line Blend (2009) i en annan tråd, sök reda på den. I vinter blir det dock nya Prophet 115, tappar garanterat lite i pisten men plockar poäng i det mjuka och tänker fortfarande att de kommer leverera bra i pisten.

jag vill som alltid rekommendera nordica girish (egentligen blower, som den hette fram till 2007/8), gick som ett lok i stora svängar på hårt underlag, hur stabil som helst! årets modell, dvs girish, har early rise och nollspann vad jag förstått, garanterat ännu bättre utanför pisten!

PS. Alla vet att Hendryx med fans är en sekt... :)

Hej!

Om du är gammal tävlingsåkare tycker jag du ska sikta på lagg som är byggda som raceskidor fast bredare. Eftersom jag inte vet hur lång du är, hur mycket du väger, var eller hur du åker så är det svårt att ge ett perfekt svar med du kan få några tips på skidor som jag tror skulle passa en gammal racer.

Lite smalare (94-98mm) Mer sväng, roligare i pist, lite sämre OP.
Völkl Mantra https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/mantra.html
Nordica Enforcer https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/enforcer.html

Lite bredare (100-110mm) Bättre flyt och stabilare OP.
Völkl Katana https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/katana.html
Nordica Girish https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/girish.html
Dynastar Pro Legend/Coreupt (Samma skida men olika målade) https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/dynastar/legend-pro-rider.html finns löjligt billigt på http://achat-ski.glisshop.com/ski_alpin/coreupt/guerlain_chicherit_xxx_ray-5224.html Är som sagt samma skida men med olika färg :)

Mantra och Katana hittar du på www.sport-conrad.com till bra priser. Nordica blir svårare att hitta billigt men man får också vad man betalar för ;)

Lycka till!

hellbergarn sa:
Hej!

Om du är gammal tävlingsåkare tycker jag du ska sikta på lagg som är byggda som raceskidor fast bredare. Eftersom jag inte vet hur lång du är, hur mycket du väger, var eller hur du åker så är det svårt att ge ett perfekt svar med du kan få några tips på skidor som jag tror skulle passa en gammal racer.

Lite smalare (94-98mm) Mer sväng, roligare i pist, lite sämre OP.
Völkl Mantra https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/mantra.html
Nordica Enforcer https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/enforcer.html

Lite bredare (100-110mm) Bättre flyt och stabilare OP.
Völkl Katana https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/katana.html
Nordica Girish https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/girish.html
Dynastar Pro Legend/Coreupt (Samma skida men olika målade) https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/dynastar/legend-pro-rider.html finns löjligt billigt på http://achat-ski.glisshop.com/ski_alpin/coreupt/guerlain_chicherit_xxx_ray-5224.html Är som sagt samma skida men med olika färg :)

Mantra och Katana hittar du på www.sport-conrad.com till bra priser. Nordica blir svårare att hitta billigt men man får också vad man betalar för ;)

Lycka till!
nordica enforcer är lite mjukare än mantra, värt att ha i åtanke om man är en tekniskt duktig åkare...
de andra alternativen är bra allihop!

nordica är rätt mycket billigare än völkl i butik sett till ordinarie pris. beklagligt att tysken styr marknaden...

Instämmer, bra alternativ där hellbergarn. Jag skulle vilja slå ett slag för ett par budget lagg Head John

Köpte ett par förra säsongen med mojo 15 bindning (Snyggaste bindningen ever?:P) för 3500 spänn. Lätt värt pengarna för så bra skidor. Perfekt skida för svenska förhållanden. Vet inte hur mycket du väger men är det mer än 90kg så kanske du skulle titta mer på mantran, eller någon annan hårdare skida instället.

Lycka till!

Tyder inte recensionerna på k2 hardside i bla Åka Skidor att det kan vara något?
Jag sökte själv efter puderskida (nåja offpist iaf) som också funkar bra i pisten och köpte ett par sådana, men har inte testat ännu. Jag ville åtminstone ha en skida för offpisten som också funkar när det är isigt och brant.

SNDVLL, MM och Lima-Ko tycker jag har plockat fram de vettigaste alternativen, jag skulle dock vilja lägga till Scott P4, vilka inte finns kvar till i år verkar det som men hittar du något begagnat eller någon butik som har något par kvar kan det bli riktigt billigt. Riktigt bra skida i pisten, inte lika bra som Hendryxarna (finns det några bredare skidor som är lika bra som dem i pist?) men som Lima-Ko sa om Line P100 så går dessa också att armbågscarva med och de har riktigt fint flyt för sin bredd (106-108 beroende på längd och lite early rise i tip/tail). Årets motsvarighet verkar vara Dozer men den verkar svår att hitta reensioner på.

Extrem Å-bahn har ganska lika mått som Hendryx Voodoo, det skulle också kunna vara något, jag har dock inte åkt på dessa och vet inte heller vad som skiljer sig i skidan.

K2 Hardside verkar idealiska för kombinationen offpist / pist... själv gillade jag mina Völk Mantra tills jag bröt dem i vintras. :( Funderar nu på Black Crows som alternativ, ska vara jäkligt bra!

Jerryn kan ocksa va nagot. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/head/jerry-104.html

Dom tva modeller av P4an som jag kort har varit extremt mjuka. Gillade inte alls skidan. Har svart att se att en racer skulle uppskatta dom egenskaperna. En polare brot sin P4 forra sasongen nar vi lag pa skra o raka korsa en back, den knacktes av en liten snokulle. nja, p4 ar nog ingen hit for en lite tyngre akare iaf.

Vad galler hendryx ar dom sakert bra i sverige dar det mest ar hart kanske. Har dock svart att tro att den sjuka skarningen kan ibjuda till stabil akning i hogre farter, och stompar man inte perfekt sticker ju skidorna ifran an. Plus att du far ett par RIKTIGA pist-racers och ett par RIKTIGA friakningslagg till priset av en Hendryx. Gillar man konceptet tycker jag dock att man helt klart ska stotta svenska skidindustrin! :)

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
Jerryn kan ocksa va nagot. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/head/jerry-104.html

Dom tva modeller av P4an som jag kort har varit extremt mjuka. Gillade inte alls skidan. Har svart att se att en racer skulle uppskatta dom egenskaperna. En polare brot sin P4 forra sasongen nar vi lag pa skra o raka korsa en back, den knacktes av en liten snokulle. nja, p4 ar nog ingen hit for en lite tyngre akare iaf.
Vilka årsmodeller var det? Skidan som gick av måste det ha vart något fel på. Inga skidor, oavsett märke, går av för att man kör på en snökulle, skidor med metall har ju lättare att bockas än de utan men det är ju en annan femma. Nog för att de inte är styva men så mjuka är de då inte, snarare medel än mjuk, de GS-skidorna jag hade innan som numera PNyberg äger är ungefär lika styva.

Jarle sa:
hellbergarn sa:

Vilka årsmodeller var det? Skidan som gick av måste det ha vart något fel på. Inga skidor, oavsett märke, går av för att man kör på en snökulle, skidor med metall har ju lättare att bockas än de utan men det är ju en annan femma. Nog för att de inte är styva men så mjuka är de då inte, snarare medel än mjuk, de GS-skidorna jag hade innan som numera PNyberg äger är ungefär lika styva.
Jag provade forsta arsmodellen och sedan den senaste. Kom da direkt fran EHP 193 sa kanske blir ett ganska stort hopp mellan typ av skida och styvhet. Ingen personlig favorit men det betyder ju inte att alla ogillar dom. An sa lange vet vi ju faktiskt inte ens vilken vikt han har eller var han kmr att aka, haha.

Pa ta om allroundskidor, sjalv har jag gatt och kopt mig ett par Salomon ShoGun 191, tankte det va dags att prova nagot nytt och lekfullt. Kan komma med en review efter helgens akning. Kanske ocksa kan vara ett bra verktyg for tradskaparen. Eller vad tror ni, nagon med egna erfarenheter av shogun? Lee-nus? ;)

hellbergarn sa:
Jarle sa:
hellbergarn sa:

Jag provade forsta arsmodellen och sedan den senaste. Kom da direkt fran EHP 193 sa kanske blir ett ganska stort hopp mellan typ av skida och styvhet. Ingen personlig favorit men det betyder ju inte att alla ogillar dom. An sa lange vet vi ju faktiskt inte ens vilken vikt han har eller var han kmr att aka, haha.

Pa ta om allroundskidor, sjalv har jag gatt och kopt mig ett par Salomon ShoGun 191, tankte det va dags att prova nagot nytt och lekfullt. Kan komma med en review efter helgens akning. Kanske ocksa kan vara ett bra verktyg for tradskaparen. Eller vad tror ni, nagon med egna erfarenheter av shogun? Lee-nus? ;)
Helgens åkning??? WTF

PNyberg sa:
hellbergarn sa:
Jarle sa:

Helgens åkning??? WTF
Lite pissed är man ju att man måste sitta på kontor 9-5 och jobba 5 dagar i veckan. Fördelen är att man kan va nere i alperna 365 dagar om året :) Engelberg valde nämligen att öppna glaciären redan förra helgen. Helt OK snö faktiskt.

hellbergarn sa:
PNyberg sa:
hellbergarn sa:

Helgens åkning??? WTF
Lite pissed är man ju att man måste sitta på kontor 9-5 och jobba 5 dagar i veckan. Fördelen är att man kan va nere i alperna 365 dagar om året :) Engelberg valde nämligen att öppna glaciären redan förra helgen. Helt OK snö faktiskt.
Okej...ska gå iväg och gråta lite nu...

PNyberg sa:
hellbergarn sa:
PNyberg sa:
Helgens åkning??? WTF
SRY för OT.
haha, gör inte det. Jag kommer gråta floder var dag på jobbet medan bekanta dunkar puder veckan lång i engelberg. Blir det inte säsong för dig i år också?

hellbergarn sa:
PNyberg sa:
hellbergarn sa:
SRY för OT.
haha, gör inte det. Jag kommer gråta floder var dag på jobbet medan bekanta dunkar puder veckan lång i engelberg. Blir det inte säsong för dig i år också?
nope...mem hela min semester går till att dunka puder i kicking horse..samt arrangera en tävling :D

Nån som har åsikter om rossignol s3? Kollat på ett tag och är jäkligt sugen, dock sjukt tråkig layout jämfört med föregående år :\'(

Tack för all info gott folk! Ser ut som att man kommer ligga sömnlös många nätter innan man bestämt sig för vilken investering som ska göras i höst.

Har tidigare varit sugen på mantran, min kompis bröt också ett sånt par i chamonix i våras, (kan dock ha berott på felmontering utav bindningen hos sport-conrad) men nu har fler dörrar öppnats. Skulle gärna se en skidprovarhelg för vår kategori framåt veckan för att få prova de olika modellerna.

Hendryxarna verkar intressanta, inget märke jag hört om tidigare, men dess egenskaper verkar i vissa recensionärers ögon vara oslagbara, dock lite mysko (?) Pistskidan; känns som om att om man sätter i en kant så sprätter skidan iväg i sväng och överkroppen hänger inte med, hur klarar den högre hastigheter? Känns tunt med 17 meters svängradie på 178 cm? Och med 186 cm får man ingen 720 gjord, är det något man klarar av att handskas med?
Den andra, offpistskidan verkar lite fet och skulle vilja veta om den är bra eller grymt bra i pist. (Ännu mindre svängradie)

Jag åker 70% pist och 30% OP, landet runt och nån alpresa, (sugen på ryssland?). Längd 176 vikt 70 kilo, men trycker ut det mesta ;)))

Senast ändrad:
Som du vet så blir det ett kompromissköp Pist/Tur/Puder egenskaper.

Men jag tolkar det som att du vill ha en skida som håller för höga hastigheter i pisten men även klara sig bra offpist!?

Mitt bästa tips är då nya Legend Pro Rider 115
http://www.dynastar.com/SE/SE/legend-pro-rider-115_DA0R901_product_dynastar-skis-men.html

Legend Pro Rider har som du säkert redan vet varit en skida å lita på i alla fören. Och nu när man till för rockern så borde det ge ännu bättre Offpistegenskaper.

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/dynastar/legend-pro-rider.html

hellbergarn sa:
Vad galler hendryx ar dom sakert bra i sverige dar det mest ar hart kanske. Har dock svart att tro att den sjuka skarningen kan ibjuda till stabil akning i hogre farter, och stompar man inte perfekt sticker ju skidorna ifran an. Plus att du far ett par RIKTIGA pist-racers och ett par RIKTIGA friakningslagg till priset av en Hendryx. Gillar man konceptet tycker jag dock att man helt klart ska stotta svenska skidindustrin! :)
Svårt att tro, ok (?), ut och pröva själv istället så kan du säga att du utifrån personliga erfarenheter upplevt, det är i sammanhanget mycket mer värdefull information. Det är dock fortfarande dina personliga upplevelser, tänk på det!
Vad är ett par RIKTIGA friåkningslagg enligt dig?

Tycker man om att åka rakt ner och kanta lite i fallinjen mest hela tiden, trots att jag aldrig ha förstått den typen av åkning, kommer man inte trivas med ett par Hendryx/Line eller andra skidor som tycker om att svänga. Då ska man nog kika på ett par långa raka spett med ingen sväng what so ever (man utnyttjar ändå inte skidans radie).

Skidor som Hendryx gillar dynamik, fart, kraft och de gillar att åkas på kant, vilket i och för sig alla skidor gör, tyvärr har dock inte alla riktigt förstått det. En kantad skida är en en stabil skida, även i det opistade http://www.stompa.se/admin/show_image.php?id=779 (2008 Hendryx Rhino Chaser 186 cm, 161/118/141 cm, r=17 m)

Jag hade gärna haft 5 par lagg, ett par DP Skis Lotus 138 för de bottenlösa dagarna, ett par 4Frnt EHP när det ska matas på i knädjupt men kanske inte hela tiden perfekt snö, ett par Dynastar Pro Rider 115 när jag inte vågar svänga (vilket är väldigt sällan), ett par Hendryx 917 när jag vill svänga mycket i pisten efter några repor i valfri Svensk skog och ett par Line Stepup när det ska parkas. Och sen ett par riktiga GS-lagg och SL-lagg (från valfritt märke som är representerat på Alpina Världscupen) när det enbart ska matas pist och ett par Head Supershape Magnum att undervisa på. Oj, det blev tydligen 8 par lagg, dammit ;).

Ni tänker kanske, vart vill han komma med det här...
Jo, ju färre lagg man har ju mer lär man kompromissa, för det är vad det handlar om, KOMPROMISSA!
Jag personligen avskyr att byta lagg (ja, helst har jag bara ett par) så jag kan offra en del egenskaper som stabilitet när man åker rakt ner i dåligt före (alltså vem värdesätter det egentligen)?
Jag vill ha en skida som flyter jäkligt bra i det djupa mjuka men jag kan kompensera en del midja med god teknik, dock hellre bredare midja än 205 cm långa. Det som skiljer mina önskemål från många andras är dock att jag tycker det är förbannat roligt att "armbågscarva" och värdesätter därför även bra pistegenskaper, trots en midja på 110-120 mm. Sen ska laggen även kunna hantera att jag vill ta vägen förbi parken och smeka av en cork 540 innan vi är tillbaka vid liften igen.
Jag vet således exakt vilka sorters skidor jag gillar och inte gillar, trots att alla må vara bra skidor.
Vad ni föredrar är upp till er men försök att sluta bestämma vad folk ska köra på för lagg, skilj på vad DU TYCKER, vad som är REN FAKTA och vad som är REKOMMENDATIONER.
Pröva själv är som alltid det bästa knepet, efter att man förslagsvis här på Freeride har diskuterat sig fram till 2-3 olika eller lika alternativ. Ibland är det bra att pröva ytterligheter för att finna en slags median, både vad det gäller lagg och teknik.

Senast ändrad:
joakimjo sa:
Hendryxarna verkar intressanta, inget märke jag hört om tidigare, men dess egenskaper verkar i vissa recensionärers ögon vara oslagbara, dock lite mysko (?) Pistskidan; känns som om att om man sätter i en kant så sprätter skidan iväg i sväng och överkroppen hänger inte med, hur klarar den högre hastigheter? Känns tunt med 17 meters svängradie på 178 cm? Och med 186 cm får man ingen 720 gjord, är det något man klarar av att handskas med?
Den andra, offpistskidan verkar lite fet och skulle vilja veta om den är bra eller grymt bra i pist. (Ännu mindre svängradie)

Jag åker 70% pist och 30% OP, landet runt och nån alpresa, (sugen på ryssland?). Längd 176 vikt 70 kilo, men trycker ut det mesta ;)))
Jag anser att det vore smart att pröva ett par själv så får du själv bilda dig en uppfattning. Känner du att du inte har ekonomin så är Line, säg Prophet 100, eller rent av 115 lite billigare lagg som påminner en del om Hendryx Voodoo Child/Funkallistic/Purple Haze. Pröva gärna ett par antagonister också, typ Black Crows Corvus med mer spann än ett par längdskidor.

Man behöver inte vara NASA-forskare för att lista ut att jag inte är något fan av Black Crows/Dynastar och andra märkens spett, därmed inte sagt att det är dåliga skidor. Men jag kommer mest troligt "aldrig" köpa ett par personligen. PRÖVA gör jag dock gärna, gör det ni också, det är mitt hetaste tips.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
För mig handlar det helt enkelt om att hitta en "sweetspot" vad gäller radien på skidan.
Gillar man armbågscarving så är juh en tightare radie att föredra och gillar man större svängar så
siktar man på en större radie (som dock inte är allt).

Det kändes som att det var ngt sånt du ville komma fram till...?

Nåja, jag började fundera lite på det du sa om att en kantad skida är en stabil skida även i djup snö och jag undrar helt enkelt varför den är det. Jag har inget egentligt motargument än så länge, eftersom skidorna är byggda för att åkas just på kant, men jag tänkte mig att ngn med insikt i skapade krafter vid åkning skulle kunna förklara.

Som gammal tävlingsåkare och skidlärare själv så kan jag verkligen rekommendera Majesty Superior som jag provade i Sälen i våras... Blev nästan chockad när jag provade dem i pist! går sanslöst bra även på hårt underlag och rocker fram och bak samt spann i mitten . Tror nog det beror på den seriösa träkärne uppbyggnaden som gör dem så bra..
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/majesty/superior.html

Lycka till!

Lima-ko sa:
Svårt att tro, ok (?), ut och pröva själv istället så kan du säga att du utifrån personliga erfarenheter upplevt, det är i sammanhanget mycket mer värdefull information. Det är dock fortfarande dina personliga upplevelser, tänk på det!
Ska faktiskt ta och testa ett gæng Hendryx nær jag drar upp till Åre før skidtestarhelgen...ska bli sjukt intressant. :)

Tillbaka
Topp