R2 108 vs. Opus

Sockerfarsan

Aktiv medlem
R2 108 vs. Opus
Jag vill utöka skidgarderoben med ett par kul leklagg (till rimligt pris) - typ en skapligt mittmonterad 5-point runt 115 mm under foten och ca. 190 cm lång.

Hittade precis bra priser på Salomon R2 108 och Line Opus. Jag körde ett par veckor på Bent Chetler i 183 och är ute efter något i den stilen, men lite längre och lite smalare. Kör mer i Kittelfjäll än aplperna...

Förhoppningen är att R2:an ska bete sig som Bent Chetler, men vara längre å smalare. Frågan är bara om 111 mm är lite väl smalt för den typen av skida.

Jag har andra skidor som funkar till det mesta (Scimitar och Katana), men jag vill hag något gladare.

Någon som kört alla tre och kan bjuda på en jämförelse?

R2 108 vs. Opus
Du har inte skrivit vad du väger men jag kan säga att 192 opus är hård! Om man jämför med rocker 2 och Bent Chetler så skulle jag säga stenhård till och med. Jämför man med ett par stenhårda skidor så är dom bara hård.

Väldigt överraskad över detta då man kollar på Pollards åkstil. Den kortare längden ska väl dock vara mjukare. Jag som väger ett deciton fick pressa som fan för att ens få upp opus på nosarna för att göra butters. Annars en kvick skida edge - edge. Har inte åkt rocker 2 men den ska tydligen vara lik bent chetlern.

R2 108 vs. Opus
Synd, inte alls vad jag är ute efter. Såg även på TGR att fler reagerat på att 192:an är så väldigt mycket hårdare än 185:an. Jag väger in på 90 pannor och har flera rejält hårda lagg, vill verkligen ha något mjukt å lättsamt nu.

Jag är lite nyfiken på nya Völkl One och Two som verkar vara på ingång i butikerna snart.

R2 108 vs. Opus
AugustAhlnas sa:
Du har inte skrivit vad du väger men jag kan säga att 192 opus är hård! Om man jämför med rocker 2 och Bent Chetler så skulle jag säga stenhård till och med. Jämför man med ett par stenhårda skidor så är dom bara hård.

Väldigt överraskad över detta då man kollar på Pollards åkstil. Den kortare längden ska väl dock vara mjukare. Jag som väger ett deciton fick pressa som fan för att ens få upp opus på nosarna för att göra butters. Annars en kvick skida edge - edge. Har inte åkt rocker 2 men den ska tydligen vara lik bent chetlern.
Äh du snackar skit August ;)

Jag har hur som helst ett par Line Opus 192 och visst de är styvare än många andra bc jibb skidor men de är enligt mig en väldigt skön och lekfull skida ändå. Själv så väger jag in på ca 85000 gram.
Men då ska det också sägas att jag inte jibbar överdrivet mycket men tycker att dom är helt suveräna när man droppar, hamnar med lite bakvikt eller behöver lite mer respons från skidan över lag.
Med andra ord är jag supernöjd med mina!

R2 108 vs. Opus
theoskarw sa:
AugustAhlnas sa:

Jag har hur som helst ett par Line Opus 192 och visst de är styvare än många andra bc jibb skidor men de är enligt mig en väldigt skön och lekfull skida ändå. Själv så väger jag in på ca 85000 gram.
Men då ska det också sägas att jag inte jibbar överdrivet mycket men tycker att dom är helt suveräna när man droppar, hamnar med lite bakvikt eller behöver lite mer respons från skidan över lag.
Kan jag hålla med om, Bent Chetler blir lite mjuk för mig vid dropp osv. Så vid sådan åkning hade jag nog föredragit Opus. Det mesta handlar om att jag trodde att Opus skulle vara världens mjukaste skida!

R2 108 vs. Opus
AugustAhlnas sa:
theoskarw sa:
AugustAhlnas sa:

Kan jag hålla med om, Bent Chetler blir lite mjuk för mig vid dropp osv. Så vid sådan åkning hade jag nog föredragit Opus. Det mesta handlar om att jag trodde att Opus skulle vara världens mjukaste skida!
Det håller jag också med om, precis som du säger så tänker man att den ska vara mjuk eftersom han är typ "the butter-father" med mjuk och flytande åkstil.

R2 108 vs. Opus
Kollat in Skilogik Rock Star i 188? Mjuk, lekfull, 117 i midjan. Har kört på mina i en säsong och är sjukt nöjd!

R2 108 vs. Opus
Har också ett par Line Opus 192 och kunde inte vara nöjdare :)
Positivt överraskad att en så pass styv skida fortfarande är lekfull. Har bytt lagg varje år senaste 15-åren och aldrig träffat så här rätt. Väger in på 80 kg och mäter 180 cm.

R2 108 vs. Opus
Tack för svaren. Får ta och kolla om Opusen finns för en handbesiktning någonstans... Referensramarna för "väldig hård" varierar ju med vad man brukar åka på.

R2 108 vs. Opus
Om du inte åker så mycket baklänges så borde Automatic stå med på din lista....lite smalare än BC och lite stabilare+ carvar fantastiskt bra för sin storlek = mycket trevlig skida

R2 108 vs. Opus
Stefans sa:
Om du inte åker så mycket baklänges så borde Automatic stå med på din lista....lite smalare än BC och lite stabilare+ carvar fantastiskt bra för sin storlek = mycket trevlig skida
+1

Har själv ett par automatic. Det går att få rejäl kantning i pisten, har själv inte åkt på något så pass stort innan med bra tryck i pist. Kanske inte precis en jättenudel till skida dock. ligger lite metall i dem, men inget som gör dem ultrastyva. Gillar dock den spänsten som skidan får tack vare det, hjälper till bra vid drop/hopp. Väger själv in på 72kg/174cm. och kör på 186cm. Blir lite bökigt ibland att köra i skogen med ( iallafall den japanska) men det har väl med mer min ganska lätta/ vertikalt handikappade kropp ;)

R2 108 vs. Opus
Automatic står absolut högt på listan. Tyvärr var jag lite långsam eftersom jag inte kunde bestämma mig för längd, hade helst sett en 189:a. Och nu är den slutsåld... :(

Tror jag skippar reorna i år, provkör lite lagg och väntar in prylarna för 13/14.

@Von_vettet: Jag är väldigt inkörd på styva oldschool-lagg så Automatic kommer säkert kännas pigg och glad. Kommer nog kunna testa den nästa helg. Har du några exempel på andra skidor du gillar?

R2 108 vs. Opus
Sockerfarsan sa:
Tack för svaren. Får ta och kolla om Opusen finns för en handbesiktning någonstans... Referensramarna för "väldig hård" varierar ju med vad man brukar åka på.
Därför jag skrev "Om man jämför med rocker 2 och Bent Chetler så skulle jag säga stenhård till och med. Jämför man med ett par stenhårda skidor så är dom bara hård."

Återigen, en bra referens till styvhet är att jag knappt kan få upp dom på nosarna om jag så lägger alla mina 1000hg på dom i en butter. Medan jag kan få bent att överflexa vid samma butter.

R2 108 vs. Opus
AugustAhlnas sa:
Återigen, en bra referens till styvhet är att jag knappt kan få upp dom på nosarna om jag så lägger alla mina 1000hg på dom i en butter. Medan jag kan få bent att överflexa vid samma butter.
Det blir till att testa. Jag var ju skapligt nöjd med bentens flex, mest bredd å längd som inte var helt 100 för mig.

R2 108 vs. Opus

@sockerfarsan: Tror inte tyvärr att jag kan hjälpa dig alltför mycket i det fallet, det enda jag har att jämför med i det segmentet är ett par Amplid Hill Bill ( tung som ett ankare, mjuk som en nudel) :P Åker just nu även på ett par pon2oon's som jag verkligen diggar (179cm) Dock känns den helt annorlunda på snön, inte lika krispig i känslan, mer dämpad. Annars kanske Helldorado kan vara något? en del metall i dem med. Kanske blir för styv? Eller den snällare versionen Soul rider?

R2 108 vs. Opus
Väcker tråden till liv nu när jag kan köpa Opus i 185 till vrakpris. Är det korkat för en herre på 85 kilo att ens överväga den korta längden för skogsåkning modell Kittelfjäll? Hittar bara 192:an till fullpris...

R2 108 vs. Opus
Sockerfarsan sa:
Väcker tråden till liv nu när jag kan köpa Opus i 185 till vrakpris. Är det korkat för en herre på 85 kilo att ens överväga den korta längden för skogsåkning modell Kittelfjäll? Hittar bara 192:an till fullpris...
Så länge du inte tror att du aldrig ska uppleva nå tipdive när du åker i djupare snö så tror jag att du kommer att tycka om 185an. Jag har själv bara testat 185an i slask och återfruset och där var de helt fantastiska (kontra mina föraningar). Var mer stabila än vad jag först trodde att de skulle vara men samtidigt otroligt lekfulla.

Håller för övrigt med om att 192an är styva, men jag tycker samtidigt inte att de är så mycket styvare än tex Bent Chetler 192. Om något så har den en styvare tail men resten är ganska likvärdig IMHO.
Har aldrig riktigt förstått varför längsta längden på lekskidor är så mycket styvare än "orginal" längden..? Hur mycket bör man väga för att få samma känsla på 192an som man får på 185an om man väger in på 75-80kg?

Tillbaka
Topp