Raceskidor ~17m radie

Rasmuski

Ny medlem
Raceskidor ~17m radie
Hej! Jag tänker förmodligen köpa ett par raceskidor
Och är intresserad av en svängradie någonstans emellan
Slalom och storslalom typ17 m.
Jag har tittat på fischers rc4 rc wc, dynastars speedcourse ti
Och völkls racetiger gs.
Undrar om någon har erfarenheter av dessa eller andra märken/modeller
Med samma egenskaper.
Har inte åkt någon av dem så kom gärna med förslag
Måste inte vara de märkena jag skrev. :)

Raceskidor ~17m radie
Du går inte fel med någon av de du räknar upp, d v s om du tänker köra pist. Denna kategori kallas i bland "butiks-race", skidor för just piståkning, men med race-liknande egenskaper, smal midja (65-70 mm), snabba kant till kant, mycket bra kantgrepp på hårt underlag, etc. De uppfyller däremot inga FIS-regler för mått, i första hand längd och sidoskärningsradie. Det är alltså inga skidor någon tävlar (...race) på, men funkar riktigt bra för snabb, aktiv åkning i preparerade pister.

Den kategorin som tävlingsåkare åker på benämns lite olika, "FIS-race", "race-stock", "Original Rennski", "fabriks-race", m m. Skidorna i denna kategori är fantastiska i hårda pister för en kompetent åkare. Prestanda ligger över butiks-race. Utbudet av dessa börjar breddas något också, speciellt på div. internet-siter. Tidigare köpte man dessa direkt från specialbutikrer, generalagenten eller via alpinklubbarna. Naturligtvis finns inom gruppen FIS-race många olika underkategorier, kvalitéer, serier, varianter ...rena djungeln!

Ett tips är ju f ö att kolla på alpinklubbarnas "köp och säljsidor". Ett par begagnade FIS-race, 1- 2 år gamla, kan fortfarande ha mycket att ge. GS-kategorin är dock rätt ointerssant för de flesta. Radien har ökat från 21 m i början på 2000-talet, till 27 m (2007?) för att nu vara upp i 35 m (2012/2013). SL-skidor med sina typ 12-13 m är dock helt kanon att lattja runt med i pisten!

G'morrn önskar
Eder
Ace DG

Senast ändrad:
Raceskidor ~17m radie
Ace_DG sa:
Ett tips är ju f ö att kolla på alpinklubbarnas "köp och säljsidor". Ett par begagnade FIS-race, 1- 2 år gamla, kan fortfarande ha mycket att ge. GS-kategorin är dock rätt ointerssant för de flesta. Radien har ökat från 21 m i början på 2000-talet, till 27 m (2007?) för att nu vara upp i 35 m (2012/2013). SL-skidor med sina typ 12-13 m är dock helt kanon att lattja runt med i pisten!

G'morrn önskar
Eder
Ace DG
Ett par damGS skidor från förra säsongen brukar ligga runt 23.5 - 25 m och funkar fint att trycka runt i pisten om man har lite vikt att lägga bakom. Vet att det såldes några stycken på bytardagar förra veckan för runt 3000:-..

Raceskidor ~17m radie
Eftersom jag tävlat alpint så har jag både slalomskidor med 12 meter radie och storslalom med 23 m radie. (Storslalomskidorna är förövrigt väldigt roliga att även åka friåkning med)
Men jag tänkte att om ett par skidor med typ 17 m radie skulle bli något mittemellan sl och gs så är det vad jag söker...

Raceskidor ~17m radie
Jag har kört på ett par Stöckli world cup laser sc i några år som enda pistskida. Otroligt fina skidor med fantastiska egenskaper! Har sedan 2007 inte hittat några andra skidor som ger mig lika mycket tillbaka, vad det gäller piståkning. Det får bli mitt tips i debatten!

Erik

Raceskidor ~17m radie
Rasmuski sa:
Eftersom jag tävlat alpint så har jag både slalomskidor med 12 meter radie och storslalom med 23 m radie. (Storslalomskidorna är förövrigt väldigt roliga att även åka friåkning med)
Men jag tänkte att om ett par skidor med typ 17 m radie skulle bli något mittemellan sl och gs så är det vad jag söker...
Men då vet du ju redan rubbet om race-lagg och race-lagg...
Jag skulle föreslå att du kikar på de vassare varianterna av de något bredare (80-100 mm) pistlagg som kommit de senaste åren. Lite okänsligare för underlaget, d v s går bra i uppkörda pister också, vilket inte smala race-lagg alltid gör.
T ex (...finns fler)
Völkl RTM 84
Ross Experience 88
Nordica Fire Arrow 84
Fischer Progressor 900 i lång längd
Hendryx GLH
Hendryx 917
/A

Senast ändrad:
Raceskidor ~17m radie
Kan du tänka dig och gå lite bredare men kanske inte ända upp till +80 kategorin är Völkl The Code en skön skida. Med sin midja på 76 mm och tip- och tailrocker fortsätter den att glänsa även när en smalare racecarver börjar gräva sig ned i den uppkörda snön. Perfekt skida för den som vill ha exaktheten, den snabba kantväxlingen, dämpningen från en racesskida men vill gå lite bredare för att få mer allroundmöjlighet. Du får fördelarna med en skida som Völkl Racetiger GS Speedwall utan dess nackdelar ... (nja, men det låter ju bra... )!

/MM

Raceskidor ~17m radie
Ja, det är vad jag söker, men om man inte vill gå på de allra senaste modellerna som kanske är lite för dyra enligt mig, finns det något liknande fast något år äldre som man kan hitta begagnad till bra pris?

Raceskidor ~17m radie
Någon som provat atomics nomad crismon ti/blackeye ti De verkar bra
Eller savage ti som de nyare heter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp