Racetiger GS vs Deacon 76

Markus N

Medlem
Hej alla,

Har sökt på detta och tittat på reviews på båda varianterna. Det går köpa båda i något äldre modell och få dem som pro variant med annan platta, vilket är den som finns i deras nya master modeller som jag förstår. Jag undrar om det finns någon på forumet som testat dessa och har en jämförelse att kunna ge, förutom det uppenbara med svängradie etc. Är ute efter körglädje, fart, hanterbarhet, samt även om de har potential för lugnare åk när man tröttnar senare på dagen. Undrar också om någon känner en skillnad mellan pro/icke pro varianten. Eller om man borde försöka hitta en Deacon 76 Master. Kan få en sån för ok pris men den är 8 cm längre än mig. Vet inte hur den går utan att testa den. Längd på åkare, 173, vikt ca 70.

Kört Deacon 76 master och en racetiger GS ifrån 2017 så inte helt samma men kan kanske ge lite perspektiv ändå. 76 master är lite av en best, den är tung, sitter som berget oavsett sväng och underlag men är inte så livlig. Den behöver fart och lutning för att vara kul helt enkelt.

Racetiger GS har jag kört över en miljon fallhöjdsmeter på, alltifrån portar till offpist och gröna familjebackar. I grunden är det såklart en stabil skida men jag upplever den ändå som hyfsat lekfull även när du kör långsamt om du är lite finkänslig i fötterna. På skär sitter den fast i alla underlag, i kortsväng sitter den lite sämre än 76 master.

Tack för svar, det var kanske lite som jag misstänkte om några av skillnaderna dem emellan. Har ibland haft ett par gamla GS skidor i lugnare backar när man tittar till barnen innan man smiter iväg o bränner spår i en annan backe. Så det är bra om de inte är alltför tunga att rodda med, har andra skidor som gör det åt mig. Vikten, (eller upplevd vikt) av skidorna och tröghet i svängar etc, gör att det blir svårare åka många dagar aggressivt och fort. Såklart när tekniken sitter bra så släpper det i viss mån, men det tar inte bort skillnaden mellan olika skidor. Utgår ifrån att pro modell är att föredra, med "piston" platta, då detta verkar ha inkommit på fler märkesskidor och sitter på master varianten.

Tillbaka
Topp