Råd angående montering dps lotus 120 184cm

stigg

Medlem
Köpte ett par lotus 120 184cm pure för några månader, dock utan bindningar. Har bestämt mig för att sätta på ett par guardian nu men velar över monteringen.

Spontant känns rekommenderad montering väldigt långt bak då jag är van att åka på mer "bc-jibb"-orienterade skidor i offpisten. Funderar därför på att flytta fram ett par cm.

Skidorna ska användas till att turning och offpiståkning.

Jag är duktig åkare som åker aggresivt, snabbt och "lekfullt".

Någon med erfarenhet som kan ge råd angående monteringen?

tacktack

Vet inget om monteringspunkten men Guardianbindning för att "touring" känns mycket fel! Och framför allt på en Pure skida.

är ingen extremtouring vi snackar om, men kan hålla med dig. Har dock ingen lust att köpa dynafitpjäxor också.

Lotus120's monteringspunkt ser väldigt långt bak ut pga geometrin i förhållande till brättet.
Ur minnet så är det typ -7 mot mitten av totallängd, vilket gör att det ser långt bak ut, men bara -4 från mitten av effektiv-kant vilket är ganska normalt.
Det är nog inget problem att montera en tumbredd längre fram om du har en normal friåknings-stance och, som du skriver, är van vid "bc-jibb" monteringar.
Vad en fram-montering kan göra är att man får för mycket kraft och böjer igenom det rockrade brättet om man är typen som åker med "race-mycket" plöstryck.

fwiw.

-peace
/r

Lotus 120 är grym med guardian/duke. Det är en köttig konstruktion och en köttig bindning tycker jag gör skidan rättvisa. Dynafit eller tech-bindningar är det enda reella alternativet IMO för den här skidan.
Då du inte ska hardcore-topptura, tror jag du har gjort ett ypperligt bindningsval.

Lotus 120 ska monteras på midsole, eller på +1.
+1 passar bättre för alperna/skandinavien, midsole passar bättre för nordamerika och stora snömängder.
+1 får skidan att plana lite bättre, vilket många uppskattar.
Jag röstar för +1.

Har du fler monteringsfrågor är det bara att skicka PM till mig.

Nojlas sa:
+1 passar bättre för alperna/skandinavien, midsole passar bättre för nordamerika och stora snömängder.
Jag röstar för +1.

Vad gör den bättre på midsole? :P

Nojlas sa:
Lotus 120 är grym med guardian/duke. Det är en köttig konstruktion och en köttig bindning tycker jag gör skidan rättvisa. Dynafit eller tech-bindningar är det enda reella alternativet IMO för den här skidan.
Då du inte ska hardcore-topptura, tror jag du har gjort ett ypperligt bindningsval.

Jag röstar för +1.

Varför inte Marker F12 då? Vridstyvare än Duke och lätt? Märkligt att du rekommenderar Dynafit/Techbindning eller Guardianbindning men inte F12? Varför?

Guardianbindning är en superbindning och har den själv men föredrar F12 eller Dynafit på Touring. (Alltså mer än 40 min gång)

Midsole? Hur kan "Midsole" vara en monteringspunkt på skidan? Midsole kan ju inte vara något annat än den mätmässiga mitten på skosulan, eller?

Jag blir bara så irriterad på alla dessa monteringspunkter och förvirrande begrepp ... Är "midsole" detsamma som Corecenter, Truecenter, Factory/Teamline eller ytterligare en linje?

;-) / MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp