Rädda snö kampanj!

Rädda snö kampanj!
Tror fortfarande på teorin om att golfströmmen inte längre kommer vara vår elaka granne. Sötvatten är lättare än saltvatten, smält is är kallt sötvatten. Detta kommer lägga sig ovanpå golfströmmen som då helt enkelt får maka sig ut i atlanten.

Det som då inträffar är en sk liten istid. Detta inträffade också en gång, för inte allt för längesedan, och då låg det is i Holland fortfarande i maj/juni.

KÖR MER BIL!

Fast det är ju alltid bra att värna om miljön.

Rädda snö kampanj!
JAG ÄR PÅ.. jag har redan börjat, stänger alltid av teven helt, och släcer alltid ljus och skit. det är nice.. håller på med värsta miljöuppdraget i skolan

Rädda snö kampanj!
alpvalp-> Okej, det du säger låter faktiskt både logiskt och lovande.. Jag hoppas verkligen att du har rätt!:D

Rädda snö kampanj!
Så vad har ni tänkt er egentligen?
>Köper du svensk fisk som INTE har fraktats till kina för att fileas?
Jag äter bara den fisk ja själv har fiskat upp

>Köper du ekologiskt odlade varor?
Jag äter rotfrukter och grönsaker som är odlade på vårat eget land

>Köper du lokalt odlade varor?
När vi väl köper köper vi ekologiska

>Var är den svenska fläskfilén du åt igår EGENTLIGEN styckad? Stans egna lilla slakteri eller Polen?
danmark

>Vägrar du köpa tandrämsförpackningar som är förpackade i ytterligare en förpackning?
Eldorados duger

>Använder du skonsamma tvättmedel?
de vet du

>Har du funderat på hur du kan använda bil mindre?
Jag cyklar till skolan, åker buss/tåg om jag ska någon längre sträcka

>Har du påverkat din arbetsplats/skola så att man källsorterar och återvinner mer?
just nu håller vi på med ett miljöarbete i skolan, så dom är väl informerade

>Om du har bil: Kan etanolbil/hybridbil vara ett alternativ för dig?
keine Auto

>Vad har du gjort för att sänka din elförbrukning?
stänger av tv:n på riktigt, inte bara med fjärrkontrollen, släcker lysena när jag inte är i rummet, laddningsbara batterier, värmer huset med ved och inte med olja eller el.

>Vad har du själv gjort IDAG för att rädda snön?
där har du svaren unge herr..

kan inte alla börja med det?

använd nojlas vackra inskick som en läxa..

/Chilla på freeride

Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
Senast ändrad:
Rädda snö kampanj!
KALABALIK!!

Man kan i alla fall börja lite lätt, för att tänka på barnbarnsbarnen =)
-Dra ur mobilladdaren, stänga av dataskärmen, släcka ute lampan, stänga av stereon som brukar stå på 18/7, inte hålla kylskåpet öppet lika länge som jag egentligen vill.

Det är lite av vad jag kan erbjuda för tillfället. Och kanske det kan vara några alternativ för er andra :)

- Stay cool, stay fish!

Rädda snö kampanj!
Av: Huggybear Online | 2006-12-10 19:16 Citera
vi fick en saab 9.5 biopower i fredags, så jag bidrar som fan.

tråkiga är att en biopower, när du kör den på etanol så drar den ca 30% mer än med ren bensin och nu när etanolen är uppe i nästan 9 kr så tjänar man inget på att köra på etanol, om blåa partien kunde ta bort momsen på etanol så skulle fler köpa "miljöbilar" men men nu är det inte så och vi kör oxå biopower sedan april.

Rädda snö kampanj!
golfarn:

Det är varken de blåa eller rödingarna som sätter stopp för borttagande av moms på etanol. EU-lagstiftning omöjliggör detta, för att det skall gå att genomföra måste det göras i hela EU och beslutet därmed tas på central europanivå. Vad jag vet så är det dock inget av partierna som propagerar för detta i EU-parlamentet, har iofs inte läst igenom något partiprogram, men man hör ju inget om nåt förslag på nyheterna iaf.

Jag undrar om det finns nån forskning på vilken grönsak/växt/träd som käkar upp mest koldioxid, rent tekniskt så borde det kunna gå att börja odla denna sak nåt så in i helvete på varenda öppen yta som finns för att komma tillrätta med problemet. Vissa bönder redovisar och betalar ju co2-skatt utifrån principen utsläppt värde - vad odlingen käkat upp, om detta är mätbart så borde ju uträkningen gå att applicera på alla verksamheter och därmed kan man ju börja ställa krav att exempelvis ett åkeri med 2 lastbilar måste äga 700 hektar odling av växt X för att ge nettoutsläppet noll så hade man kanske löst Afrikas hungerproblem också.... Ifall inte växt X visar sig vara cannabis eller opium förstås...

// Filosofen

Tillbaka
Topp