Raila på PVC-rör

MarksW

Ny medlem
Raila på PVC-rör
Jag är lite ny på det här med att raila och hade tänkt lära mig det i vinter :) Så därför byggde jag en rail förra helgen av PVC-rör, men när jag hade byggt klar railen och skulle testa den (inte åka på den bara dra skidorna på den) upptäckte jag att om lutade jag dom minsta lilla mot åkriktningen hakade stålkanterna fast SOM SATAN!

Mina skidor är ganska nya och jag har som sagt inte åkt rail förut så det jag undrar är vad jag ska göra åt problemet?
Ska jag helt enkelt tänka på tekniken och aldrig råka lägga min fråmre stålkant mot railen eller ska jag t.ex. slipa ner stålkanten på mittendelen av skidorna? Jag skulle helst inte vilja tappa allt för mycket av åkkänslan i backen så jag vill inte slipa bort för mycket om det skulle vara så.

Raila på PVC-rör
Samt att nybörjare har en tendens att inte luta sig såpass mycket framåt.

Dom vanligaste felen jag sett är att folk antingen inte vrider skidorna 90° utan stannar på 45 och tror det ska gå bra eller har alderless för mycket "bakåtvikt" så man ramlar i sidled

Raila på PVC-rör
Jag fattar ju dock inte varför du ska luta skidorna "framåt" på räcket åt det hållet du ska åka. Jag skulle vilja se någon som lutar sitt främre ben framåt när man åker räcke. Klart man hugger då!!! Det du ska göra är att om du vill kunna åka på riktiga räcken sen i backen så ska du fila ner kanterna lite (runda av dom) ta en metallfil och runda av kanterna under foten där skidan kan tänka sig att ha kontakt med pvc/stålrör som de flesta boxar/rails är byggda av. Sen gäller det att våga satsa också. Det blir mycket värre om du står smalt med skidorna och lutar dig bakåt! våga hoppa upp ordentligt till 90 grader så ska du se att det löser sig!

Raila på PVC-rör
Kan förmodligen bero på att dina stålkanter är vassa? Men de kommer "slipas" ner efter ett tag.. men det är riktigt läskigt i början enligt mig att raila med nya skidor för ibland kan dom bara "hugga" till i railen.

Och sen lite tips, som en vis man sade: Kom ihåg att rotera 90 grader och inte 45 som de flesta nybörjare gör.
Ett annat nybörjarmisstag är att man lutar sig "bakåt" (alltså lutar sig med railen), gör du detta kommer du förmodligen få en lårkaka. Luta dig "framåt". Så kommer du efter ett tag att klara dig.

Tyngden på dalskidan, älskling.

Tillbaka
Topp