Räkna dagar?

• Trådstartare Trådstartare GNU
  • Start datum Start datum

GNU

Aktiv medlem
Räkna dagar?
Hmm, antal skiddagar verkar vara viktigt? Men hur räknar man?
Räknar man bara dom dagar som man åker från det liften öppnar tills den stänger fram på eftermiddagen?
Eller räcker det med att krypa upp ur sängen, bakfull som griseknoen, göra 2 skakiga åk för att sedan sätta sig vid bardisken igen för att det ska räknas som en skiddag?
Och i så fall kan kanske en skidåkare åka mer skidor på 30dagar än vad en annan åker på 100 skiddagar?
Eller kanske tom. en dag med extrem flackåkning, längdåkning alltså, kan räknas som en skiddag?
Med lite bra svar så kanske man snart kan börja räkna…

Räkna dagar?
Att höra hur någon berättar hur många skiddagar han haft den senaste säsongen eller hur djup lössnön var han åkte i är nått som alltid blir ytterst subjektivt. Precis som när fiskaren ska berätta om hur stora fiskar han fångat.
Vissa upplever det som en skiddag bara de tillbringat den i en skidort, andra om dagen inneburit att de åtminstonne tagit på sig skidorna och vissa andra anser att det inte är en skiddag om inte skidorna har suttit på 90% av dyngets ljusa timmar.

Därför håller jag med Gnu att någon som säger att han haft 100 skiddagar kan ha åkt betydligt mindre än en annan som uppger att han åkt 30 dagar.

Sen finns även andra problem, ofta verkar många ha problem med siffror. Så att när antalet skiddagar ska jämnföras så uppskattas dess istället för att sammaställas med en enkel addition.

Räkna dagar?
Antal fallhöjdsmeter är ju ett mått som inte går av för hackor. Sysslar man med flackåkning i dess rätta bemärkelse får man dock problem eftersom det inte ger något utslag alls, även om man åker fjorton varv Vänern runt. Fallhöjdsmeter säger dock inget om hur brant man åker. Tvåtusen meter en dag i Himalaya är förmodligen lite mer upphetsande än tvåtusen meter på en soptipp i 08-området. Dock krävs betydligt större tålamod för att få till tvåtusen meter i 08-land eftersom det innebär ca 40 varv i ankarliften. Ett annat mått som definitivt beskriver brantheten är Durchschnittsgefälle som tyskarna säger, eller genomsnittlig lutning. Det ultimata måttet för en alpin åkares CV bör därför vara antal fallhöjdsmeter dividerat med genomsnittlig lutning. Med denna koefficient kan man lugnt attrahera galanta damer/herrar efter en dags hårt åkande. När säsongen är över vinner helt enkelt den som når högsta siffran. Som het kandidat till vinnare säsongen 2001/2002 borde därför Lukas Knutsson platsa med ett enda åk som kan ses på denna sida: http://www.peakperformance.se/templates/template8.asp?ID=14885&SID=51,64,14885&L=1

Som McOla påpekar här nere hade jag inte min hjärncell helt aktiv när jag skrev detta, vinnaraspiranter enligt min teori bör alltså multiplicera antal fallhöjdsmeter med genomsnittlig lutning.

Räkna dagar?
Jäkligt bra initiativ... Nu kanske man äntligen kan få reda på vem som är ballast och åker mest. Nån slags standard borde väl gå att få till. Mitt förslag är att bara man åkt så räknas det som "skiddag". Avbruten åkning pga bakfylla och dåliga förhållanden är giltigt förfall. Extrem flackåkning är ett gränsfall.... Tycker att det skall bokföras i en speciell kvot för sig. Typ 123+4 skiddagar. Då kan man också dubblera dvs åka längd kvällstid efter "riktig" åkning räknas då som 1+1. Kvällsskidåkning däremot räknas in i redan bokförd skiddag.

Räkna dagar?
Bra initiativ.

Jag är inne på Rodelsmurfens resonemang, men istället borde man räkna fallhöjdsmeter multiplicerat med genomsnittlig lutning. Annars blir det ju ganska galet.

3000m/90 grader blir ju ett lägre tal än 3000m/10 grader, medans det första alternativet är betydligt brantare och tuffare an alternativ två.

Senast jag loggade höjdmetrar kom jag upp i 5600 m på en dag, dagen efter sa vi att vi skulle göra fler höjdmetrar än Mt Everest, det misslyckades, vi kom inte ens upp i lika många metrar som dan innan, trots ett antal 11:or. Men jag är övertygad om att det går.

Räkna dagar?
Fan vilken bra grej, jag ska köpa mig en loggbok så att jag ärligt kan bevisa att jag faktiskt åkt så mycket. Behöver nog en ny digitalkamera också ifall någon kräver fotobevis...

Räkna dagar?
skiddagar är egentligen inget speciellt, men det är nåt man kan säga till märken när man vill ha sponsor men annars äre bara för en själv... detär inte så kul att lyssnna på folk som skryter om hur mycket man åkt... det är inte det som är viktigast, det som är viktigaste är att ha kul och hur man åker...

Räkna dagar?
Att räkna skiddagar är ungefär som att räkna hur många skivor eller mäta hur stor kuk man har. Alla gör det men man vågar lixom inte riktigt slänga ur sig det oprovocerat för då skryter man och det är osvenskt.
Om någon frågar så är det OK att lite slött svara "hmmmmm, ungefär X dagar, själv då?" med X ersätt av jämnt 10-tal eller jämnt 50-tal om antalet överstiger 150 dagar.
Svaret MÅSTE dock innehålla en kontrafråga om hur många dagar motparten har eftersom skälet till att han/hon frågade dig egentligen var för att få berätta hur många dagar/skivor/cm som han/hon själv har.

Sådeså, nu vet ni mer.

Räkna dagar?
De dagar man har laggen under fötterna och har gjort minst ett "riktigt" åk är en skiddag. Man kan alltså inte skotta upp en snöhög på baksidan där man bor och sedan glida nedför den och tro att man har gjort en dag. Inte heller räknas barnbackar m.m
Har man tagit anlägningens hela fallhöjd på ett åk, så ar det inget tvivel om att det är en skiddag.

Räkna dagar?
Vissa räknar nog med bilresan upp, planeringen vid köksbordet och besöket på resebyrån när dom ska summera sina åkdagar. Och när sen proffsen snackar om 250 dagar så tror jag dom bara tar 365 dagar minus de dagar dom tillbringar hemma. Resten räknar dom som åkdagar.

Överkurs: Man kan kanske räkna fram något index genom en formel som tar med variabler som genomsnittlig branthet, antal åktimmar, om man hikade eller tog släpliften osv. Sen vägs dessa ihop genom decimaler och summeras till ett. Men det skulle vara väldigt jobbigt att räkna ut så antagligen skulle 3-4 åkdagar gå förlorade bara på själva räknandet.

Räkna dagar?
Visitor, jag måste bara fråga: Ett barn som tillbringar en hel dag i barnbacken får alltså ingen skiddag för d? eller en nybörjare som kör en heldag i barnbacken?

Räkna dagar?
En skiddag = från morgon till kväll! Max 1 timmes lunch och en paus på eftermiddagen (en kort på förmiddagen kan vara OK också). Ride on!

Räkna dagar?
Även om man åker 300 dagar om året, kanske bara 50 av dom var något att minnas. Så räkna dom där kanon dagarna när solen sken och snön var som bomull.

`The happiest of people don`t necessarily have the best of everything,
they just make the most of everything that comes along their way.`

Räkna dagar?
Ber om ursäkt Snajgel.
Ligger man på den nivån så får man väl lov att räkna dagarna i barnbacken.
Trodde att alla som skulle läsa detta hade gått förbi det stadiet. (man får ju för sig det när man läser alla inlägg...)
Vill med detta oxå säga att jag på intet sätt ser ner på nybörjare, bara de håller sig undan från mig.

Räkna dagar?
....å andra sidan ang. nybörjare o. barnbackar!
Räkna antalet ksiddagra, jag menar skiddgara, f-n vad vin i kroppen gör det svårt att skriva, skiddagar i förhållande till anatl levda dagar slår min dotter på de flesta, å hon har dessutom lämnat det ovan nämnda. Minst rött eller utanför pisten ska det vara...
...hon har precis fyllt sju!!

...själv säger jag bara SSSUUUUUUUCK!

Skönt att man slutat jämföra, men det beror väl på liten penis, typ, eller....

Tillbaka
Topp