Ram eller tech?

Ram eller tech?
Tjena lena Freeride,
Har tänkt att börja tura denna säsongen, men tänkte fråga er (som är lite mer erfarna med detta ämne) om vad jag ska skaffa.
För tillfället har jag ett par alpinpjäxor som jag är mycket nöjd med, men är det bäst att ändå byta helt setup till techbindning å toppturpjäxor? Eller funkar rambindningar bra?

För- o nackdelar med båda?
Tack på förhand!

Ram eller tech?
Det enkla svaret är ja, det är bäst att byta. Skillnaden att gå i alpinpjäxor och rambindning gentemot hybrid- eller turpjäxor och techbindning är enorm.

Det mer invecklade svaret är att det beror på. Din ekonomi och hur mkt du ska tura är ett par avgörande faktorer.

Fördelar med rambindning - typ inga faktiskt, förutom att du kan använda dina gamla skidor och bara köpa bindning.

Fördelar med tech - lätt, effektivt och rätt.

Rambindning är lite som en spork, den gör jobbet, men nog fasen är det bättre med kniv, gaffel och sked.

Ram eller tech?
Håller med, kör på rambindning endast om du har extremt tight budget och mest testar turande för att det är inne och inte räknar med att spendera någon större tid på det.

Om du är nervös för tech nedför, kolla de moderna hybridbindningarna som Shift, Tecton och Duke PT. Alla kräver dock pjäxor med tech-inserts för att tura med.

Ram eller tech?
Jag håller helt med @fati .
Mitt råd är att du köper ett par beg rambindningar o beg hudar o börjar så.
Tycker du sedan att det är skitkul och du börjar knata många turer på flera timmar så kanske det är värt att lägga massor av pengar på dyr utrustning.
Visst är det bekvämare o roligare att gå på riktigt bra o lätta prylar, men det är en rejäl investering om du varken har tech-bindningar eller fungerande pjäxor.

Själv har jag båda varianterna,
Om jag åker till alperna i jan/feb tar jag breda skidor med rambindningar eftersom jag vet att jag mest kommer åka puder i skog, men vill kunna dra på hudar om jag hamnar helt fel eller vill gå upp på någon mindre topp.
På resan m familjen till alperna blir det lite smalare skidor men oftast med rambindningar eftersom jag mest åker pist, men kanske får till någon tur eller två.
På vårresor t alpena m skidpolare tar jag techprylarna för att kunna gå längre och kanske sova på berget några nätter.

Lättare gör det alltså roligare, men kostar ofta rejält och är i vissa situationer lite "mekigare" att använda....

Tillbaka
Topp