Ramundberget/Funäsdalen

Ramundberget/Funäsdalen
Hej Allsvetande forum!

Ska bege mig till ovan nämnda områden till v.8.
Skulle bli väldigt glad för input på följande fokusområden:

- Möjlighet till lättillgänglig offpist och i så fall var?
- Möjlighet till helikopterskidåkning/catskiing/skoter mm

Någon som har koll?

Mvh

Ramundberget/Funäsdalen
Kolla på fliken skidorter, klicka dig fram till Ramundberget eller Funäsdalen och sen kan du kolla på offpistrepor där!
Finns mycket bra, jag ska dit i påsk...

Ramundberget/Funäsdalen
Är du ute efter heliskiing är det Ramundberget som gäller. Vill du åt lättillgänglig offpist är Ramundberget bra eftersom det endast är natursnö där. Annars är Tänndalen att rekommendera. Där finns härlig skogsåkning precis utanför pisten och det är väldigt sällan det är mycket folk där. Funäsdalsberget i sig är ingenting att ha enligt mig, inte åkmässigt i alla fall. Det är ofta isigt och det brukar vara ganska mycket folk. De har dock en skaplig park.

Ramundberget/Funäsdalen
Du ska upp till Ramundberget om du vill åka BRA off pist. Skogsåkningen är sagolik och det snöar där jämt! (I alla fall när jag varit där). Ett minus är att det blåser gaska ofta också.

Ramundberget/Funäsdalen
Jag ska dit v.10.. Någon annan som ska dit då?

Kan vara kul att dra ihop något.

Edit: kanske ska svara på frågan också.. :-)

Kolla ramundberget.se eller googla din fråga så kommer massa svar upp!

Senast ändrad:
Ramundberget/Funäsdalen
I ramis finns som sagt en hel del skogsåkning. Osthang eller skars är oftast bäst, skars är lite flackare men brukar å andra sidan bli uppåkt senare... Funäsberget sägs ju ha blivit riktigt bra sen dom byggde ut, jag har dock inte hunnit testa det själv än. Om du vill åka helikopter / cat så ring till Ski in, i alla fall heliskin kan bli uppbokad rätt fort vid loven. www.skiin.se
Mycket nöje!

Ramundberget/Funäsdalen
Trevligt att du kommer till Funäs:) Ville bara säga det.
Jag tänkte att jag skriver lite kortfattat om vad jag tycker om de olika ställena.

Tänndalen - Störst. Flest backar, flest liftar, mest plats. Tänndalen är en helt ok anläggning, men enligt mig är den lite för monoton. Alltså, många backar är lika varandra. Off-pisten är heller ingenting att jubla över, men den finns om man letar lite.

Funäsdalen - Bästa pisterna i Västra Härjedalen. Ärligt talat. Alla backarna där är branta och omväxlande. Mycket bra piståkning. Det ligger värre till med off-pisten där. Självklart finns det. Men skogen är generellt sett väldigt tät och ganska svåråkt. Det går att åka tills benen blir trötta tack vare den snabba liften.

Ramundberget - Relativt stor anläggning. Definitivt den bästa off-skin. Någon nämnde Skars, jag antar att han/hon menar Skogsparken. Skogsparken är ett mysigt ställe, det finns drops och lines i varierande svårighetsgrader. Tyvärr blir det uppåkt väldigt fort eftersom det är så lättillgängligt. Osthangsliften har många sköna off-pist åk. De är ganska mycket brantare än i Skogsparken.
På slutet av transportleden mot Osthang finns bäckravinen.. den nästan lovar fluffigt, underbart puder.
Nackdel med Ramund, speciellt Osthang är den söliga liften. Även de liftköer som kan uppstå, i alla fall vid Stjärnliften och Solliften.

Senast ändrad:
Ramundberget/Funäsdalen
Tänkte fylla på lite med ett litet smultronställe när de gäller skogsåkning, inte så långa åk men härlig åkning liftnära med klippor i massor... Tännäskröket e absolut värt att prova! Allt annat än offpisten e väl sådär i år men den e värd ett besök...

Ramundberget/Funäsdalen
Jag har vart i funäsdalen/ramun/hamra i många år. Så mycket att jag börjat tröttna på pisterna men ramundsbergets park är grymt bra. Kom ihåg en vecka speciellt mycket, då det var 20-30 cm nysnö i pisterna! Hoppas du får en sån dag/vecka :)

Ramundberget/Funäsdalen
Om du är ute efter offpist så är funäsdalen det rätta stället! du har näst intill oändliga offpistmöjligheter då du har möjlighet till catskiing, heliskiing och även liftnära offpist. I ramundberget finns helt klart den bästa skogsåkningen och i tänndalen är kalfjället inbjudande och fint, skogen här är inte heller så pjåkig.

Du kan även åka vessla upp till våffelstugan (eller vad det nu är) på kariknallarna, sedan har du ett (tror det är) 5-6 km åk ner till bruksvallarna, i orörd natursnö. Och vill du prova lite park så kan du alltid ta trôtparken i funäsdalsberget, väldigt central åkning men även väldigt bra! (obs! missa INTE kvällsåkningen där onsdag & torsdag)

Senast ändrad:
Ramundberget/Funäsdalen
puder4life sa:
Hur är det med afterski samt om man vill ut kvälls-/nattetid i Ramundberget?
utelivet i ramundberget är ju i det närmaste obefintligt, men vi har nattklubb en dag i veckan, och after ski är det åtminstone på onsdagar, fredagar och lördagar om jag inte misstar mig.

Tillbaka
Topp