RAND - ett skidbyggarprojekt

oscarius

Ny medlem
Hallå,

Som utlovat har vi knåpat ihop en blogg om vårt projekt med att bygga skidor.

Här ska vi få med så mycket text, bilder och filmklipp som möjligt som involverar vårt skidbyggandet.
Den är nyskapad och inte helt fullständig - men kommer att uppdateras allt eftersom.
Håll er uppdaterade!

http://randproject.wordpress.com/

Senast ändrad:
Najs att ni dragit upp en blogg. Skall följas. Har själv tänkt mig att bygga en snökanon som ska funka i 0 gradigt väder. Kommer nog att auktioneras ut här på freeride eftersom jag inte har något behov av den:P. Har tänkt att posta upp här undertidens jag bygger den.

RichardL sa:
Medforss sa:
det syns att ni inte tänkt på hållbarheten
Hur fan ser du det på dessa bilder??
Det vill jag också gärna höra! Vår avsikt, eller "tanke", är att bygga bra skidor. Inte bara att lyckas bygga skidor.

Det enda vi vet inte är helt optimalt är att stålkanterna inte går hela vägen runt. Det är på gott och ont - vilket vi skrivt om.

Senast ändrad:
oscarius: Det tror jag inte spelar så stor roll. Kolla på snowboards så är det inte så många som går helt runt. Så länge de är "välförslutna" med skidan så.

RichardL sa:
oscarius: Det tror jag inte spelar så stor roll. Kolla på snowboards så är det inte så många som går helt runt. Så länge de är "välförslutna" med skidan så.
Absolut!
Det ända är då spetsarna går mot sten och liknande och då är det ju bättre med en skyddande stålkant än plast... Men det vi kör på nu är säkrare om man är orolig för delaminering, så det är ju alltid nåt.

Jarle sa:
Kanske en dum fråga men hur länge ska ni låta skidorna ligga i press och hur fäster ni sidewallen?
Ligger i press i ca 8h (värme skulle korta tiden avsevärt).
Vi fäster sidewallen med epoxi.. Så den måste alltså värmebehandlas först.

oscarius sa:
Jarle sa:
Kanske en dum fråga men hur länge ska ni låta skidorna ligga i press och hur fäster ni sidewallen?
Hur kommer det sig att det är 8 timmar då, det känns som rätt kort tid för epoxyn tar väl 24-48 timmar innan den är härdad? Jag trodde det tog mycket längre tid. Kul att lära sig nytt :)

Senast ändrad:
Jarle sa:
oscarius sa:
Jarle sa:
Hur kommer det sig att det är 8 timmar då, det känns som rätt kort tid för epoxyn tar väl 24-48 timmar innan den är härdad? Jag trodde det tog mycket längre tid. Kul att lära sig nytt :)
Det varierar ju som fan beroende på om du bara lägger en tunn yta eller bygger upp en tjock massa... Sen spelar ju blandningen och allt det där in också. Så det kan säkert variera, dock har jag aldrig hört mer än 12h eller så för ett par skidor. fridens!

Som Oscarius skrev ovan varierar härdningstiden beroende på ett antal faktorer. Den epoxi som vi använder, West Systems, har när den används som lim (alltså ett tunt lager) en härdningstid på 7-8 h i rumstemperatur och sedan når den sin maximala styrka efter 3-4 dygn (allt enligt användarhandboken).

Tillagt i favoriter.

Ska bli väldigt intressant att läsa! Säg som sagt till om ni behöver någon som testkör grejerna här i Norrland!

Sweet! ser fram emot läsningen!

Min åsikt är att det e bättre me stålisar som inte går runt, för att om man pajjar nosen så är det bra mycket svårare att laga med en bucklad stålkant mitt i allt :)

Vi kör för fullt nu!
Andra testskidan åker snart in i ugnen! Kolla bloggen för den första testskidan..
Vad bilderna inte förtäljer är att vi nu sågat av tipen för att se alla lager - och allt sitter bra! Skidan är nu också slipad runt om men vi väntar på frässtål med vinkel för lite lutning på sidewallen...

Kul att ni lägger ner så mycket energi på att få alla delar bra.

Såg blogen först nu, skitkul!

Jag tycker verkligen ni har lyckats med shapen på skidorna! Ska bli grymt kul att följa detta projekt, mer, bilder, mer text kör och hårt boys...

SICK! Ser helt galet bra ut! Ser verkligen fram emot nästa update, måste vara riktigt mkt stoke på att åka på skidor man byggt själv. Hoppas dom fungerar lika bra som dom ser ut att göra!

jonathan_chips sa:
SICK! Ser helt galet bra ut! Ser verkligen fram emot nästa update, måste vara riktigt mkt stoke på att åka på skidor man byggt själv. Hoppas dom fungerar lika bra som dom ser ut att göra!
tack tack!

Niklas-Borg sa:
Såg galet bra ut!
Rocker var inte att leka med :) Vart ska ni testa dem?
I åre i helgen och sen drar christoffer dill utah över nyår!

Fett!
Skidorna ser inte ut att vara så breda som 125, snyggt!
Jag måste också säga att grafiken var stokad!
Bara att hålla tummarna för att dom blir så goa som dom ser ut ;)

Ett grymt bra och seriöst arbete, kan bara gratta till det mvg som det där bör medföra om ni nu bara fixar en lika schysst presentation

Riktigt rolig läsning.
Keep up the good work!!!!!
Skall bli intressant och läsa när ni börjat provåka laggen ordentligt.
Lycka till!
T-son

Inte för att bumpa upp trådarna gång på gång...
Men kolla bloggen igen för att se ett litet filmklipp på hur det såg ut när vi gjorde skidorna.

Schysst video!!!

Om ni vill ha någon utomstående som provkör så ställer jag gärna upp som "försökskanin", speciellt när ni blir färdiga med en "styvare version"... ;-)

... lets cut the crap, jag vill VERKLIGEN prova skidorna!

Gedigen projektplan btw, man känner igen VRG-nivån... ;-)

OJ oj vad fint! Verkligen perfekta mått och rocker-profilen ser löjligt bra ut!
Signar också upp mig på testpilot listan!
Hårdtest i Chamonix en månad kan utföras! :)

Tillbaka
Topp