Randonné/ Telemark/ Crossplate?

• Trådstartare Trådstartare EagleOne
  • Start datum Start datum
E

EagleOne

Guest
Tänkte utöka min skidutrustning men vet inte hur jag skall göra:

Har alltid åkt mestadels pist, åker på Rossignol B1, men har på senare tid blivit allt mer intresserad av offpist. Samtidigt är jag interesserad av att börja åka telemark.

Mest lutar det åt att köpa ett par mer allroundskidor (typ B2) och använda som slalomskida både i pist och off-pist. I så fall sätter jag telis-bindning på mina B1.
Ett annat alternativ är att helt enkelt köpa telis utrustning som komplement till mina B1.
Har även varit inne på att sätta crossplate på mina B1.

Tips och synpunkter mottages gladeligen!

Är också nyfiken på synpunkter om randonnébindningar, är det värt även om man åker mestadels pist? Tappar man helt meningen med randonné om man inte har randonnéskor utan vanliga alpinpjäxor?

Jag kör med freeride diamir på ett par seth pistols när jag kör alpint och ett par 10ex som telisskidor. Crossplaten tycker jag suger numer. Tror jag gav den bra betyg för några år sedan, men har sedan lyckats knäcka två par utan att köra nämnvärt agresivt.

Jag har vanliga pjäxor i randobindnignar, funkar på kortare turer, men inget man vill gå med ett par dagar då jag brukar låna/hyra ett par rando pjäxor. Har inte gjort några riktigt långa turer sista åren, men gick Monte Rosa Haute Ruoute 04 som är en 1.5 dags knatning på 4k, och det funkade ju bra...

Men gör inte ministereofelet och köp crossplate, då får du bara halvkasst. Köp hellre det du helst vill ha och se till att skaffa bra prylar! Halvmesyrer ångrar man bara i efterhand...

Tack för svaret!

Jo jag har hört lite blandat om crossplate så det blir det nog inte...

Ang. randonné så är det bara kortare hajkar som är aktuellt så det kan nog passa ganska bra då. Tappar man mycket i utförsåkningen jämfört med "riktiga" bindningar?

Randonnébindningar och B2 är för tunna små frassar. Satsa stort, satsa på riktigt alpinbiningar typ S914 och alpinetrekkers för hiken och +100mm plankor för snabb nedfärd utanför systemet. low weight, week shit...

Tillbaka
Topp