Randonnepjäxor och Vanliga bindningar

marcusen

Medlem
Har funderat att tag gällade gummisulan på randonnepjäxor mot en vanlig alpinbindning, antar att utlösningsförmågan hos bindning påverkas negativt av gummisulan. eller har jag fel?

Gäller detta alla bindningar, eller är typ Diamir/Naxo och Marker Duke anpassade till den typen av sulor?

/m

Du har helt rätt, randopjuck och "vanliga bindningar fungerar dåligt, Salomons bindningar går att ställa lite i höjd på tådelen och då fungerar det bättre.
Naxo, Diamir och Duke är anpassade för att fungera med randopjuck.

Det stämmer att utlösningsfunktionen kan påverkas negativt i form av att det kan krävas större och ganska oberäknelig kraft för att lösa ut en randonnepjäxa ur en vanlig alpinbindning. Som du gissar greppar gummisulan fast i bindningen.

Turbindningar har generellt en en platta under framkant på pjäxan som kan glida åt vardera håll. Tex hos marker duke ja. Jag har även sett en variant på salomon-bindning som hade en sån glidande platta under framkant och då borde turpjäxor funka bra även i denna bindning.

Finns en tråd på TGR med nån nisse som mätt kraften osv i en ordentlig maskin och fick rätt oberäkneliga resultat med randopjäxa i jämförelse mot alpinpjäxa (i vanlig alpinbindning)

Ledd av dessa svar kommer då följdfrågorna, den platta du nämner får mig att tänka på look
/ross bindningar, alla dessa har ju en bananformad glidplatta i fram, skulle dessa bindningar har en "bättre" anpassning mot randopjuck än andra?

/m

På vissa rando pjäxor kan du enkelt byta mellan gummi och plastsulor. Garmont Adrenalin och Endorphin t e x...
Men plastsulan får man mkt bättre åkegenskaper. Med gummisulan bättre grepp att gå, bekvämare, mindre halt osv...
HAr testat Endorphin på salomon bindning och det fungerade jättebra.
Mvh ianan

Tillbaka
Topp