Rapport från ett varmt Alperna!

AdamClaeson sa:
Men va fan, lyssna på JFR, ingen som har status på Serre? Drar ju dit om 9 dar och är i puderbehov!!! :)
Ta med skridskor. Är du i behov av puder så skulle jag se till å börja be till varenda vädergud jag kan komma på! Fördelen med vädret är ju att brännan blir schysst!

Gaaah! Brännan skiter jag fullständigt i... Är du precis hemkommen eller befinner du dig i Serre nu? Inte ens bra mellan lärkträden? Är det så isigt alltså. Ovanligt för alperna... :( Jag får väl hoppas på att dumpen kommer nästa fredag! :) Serre har ju trots allt 300 soldagar per år. Så det är väl inte helt oväntat. Det blir snödansen, be till snögudarna, kanske offra något för att vara på den säkra sidan... Hoppas Kung Bore är oss nådiga! :)

Någon som har koll på snöläget i Val disere? Enligt hemsidan har det inte kommit snö sedan 10/1..... :(:(

AdamClaeson sa:
Gaaah! Brännan skiter jag fullständigt i... Är du precis hemkommen eller befinner du dig i Serre nu? Inte ens bra mellan lärkträden? Är det så isigt alltså. Ovanligt för alperna... :( Jag får väl hoppas på att dumpen kommer nästa fredag! :) Serre har ju trots allt 300 soldagar per år. Så det är väl inte helt oväntat. Det blir snödansen, be till snögudarna, kanske offra något för att vara på den säkra sidan... Hoppas Kung Bore är oss nådiga! :)
Jag är här nu och har varit här sen i december. Vi har inte sett snö falla från himlen på ett par veckor. Letar man sig till grannsystemen åker man dock knä/midjedjupt. Eller ja grannsystem och grannsystem, 30minuter med bil

Senast ändrad:
somebody sa:
AdamClaeson sa:
Jag är här nu och har varit här sen i december. Vi har inte sett snö falla från himlen på ett par veckor. Letar man sig till grannsystemen åker man dock knä/midjedjupt. Eller ja grannsystem och grannsystem, 30minuter med bil
Hej, vilka system och riktning tänker du på? La Grave?

Här kommer en rapport från helgens tripp till Tre Dalarna:

Andra gången på ganska kort tid jag befinner mig på detta ställe, nu var det tyvärr riktigt dåligt med snö.
Barmark upp till Les Menuires(1850m) har jag inte aldrig varit med om i Januari och då har jag över 10-år tilbaka att jämföra med.
Pisterna över Val Thorens (2300m) är helt ok.
Men gör inte misstaget att besöka Courchevel, Meribel. Där är snöläget inget annat än katastrof, det ser ut som det brukar göra i slutet på April för tusan.

Passar på att tipsa om restaurang Montana, som lyft sig ordentligt och nu serverar riktigt sjysst lunch till ett helt ok pris.

Senast ändrad:
Man blir ju riktigt opeppad när man läser dessa inlägg. Solsemester har vi tid för senare. Sticker till Tignes inatt och hoppas att höjden kan ge någorlunda snökvalitet.

Somebody: har du någon rapport från Tignes?

Monterosa v 4 - "tyvärr" sol och kallt ,få moln och mycket lite nysnö . Pisterna bra , och som vanligt välpreppade . Lättåtkomlig offpist var modell tvättbräda. Den offpist guiden tog med oss på var mycket lärorik och danande ...snabbt skiftande förhållande, han sa att de nog fanns fluff med en promenad på 1-2 timmar ( ingen personlig info där ) .

JFR sa:
somebody sa:
Hej, vilka system och riktning tänker du på? La Grave?
Det är bättre med snö i riktning mot Italien. I Montgenevre har det varit ok med snö utanför pisterna i veckan och i Sestriere gick det att köra upp emot 50 cm ospårad snö på vissa ställen igår. Men det behövs mer snö.

Var i Tignes/Valdi veckan som gått och jag fick väl totalt åka 10 svängar i orörd snö. Allt är uppkört och dessutom isigt och hårt. Pisterna isiga. Sol precis varje dag utan uppehåll. Skaljacka och underställ räcker. Kom precis till Engelberg där man på hotellet sa att detta är den sämsta perioden hittills under säsongen. Har dock inte varit uppe på berget än. Nån som har några tips i området kring Engelberg? Med "kring" menar jag en rätt vid radie - börjar bli desperat.

Kom just hem från Serre. Det är gott om snö men den är hård. Hittade ett par svängar orört igår men det ligger väldigt högt upp och rör sig just om bara ett par svängar. I Sestriere och Montgénevre så har det kommit mellan 20 och 50 cm i början av veckan. Där var det väldigt bra åkning, går säkert att hitta orört där även i nästa vecka men vädret såg ut att bli lite mildare över helgen så det är möjligt att det blir skare.. Stor lavinfara på branta sluttningar i Sestriere, åk klokt.

Någon som vet hur snöläget är i Saalbach? Kollat lite på prognoserna och de har ju haft +10 nu i några dagar. Ser ut att komma både snö och regn i slutet av veckan.

Tog en sväng ner till alperna i förra veckan (v. 5)

Hade hyrbil, något som räddade hela resan.
Första dagen tog vi i Chamonix, där var det schysst hockeyföre om man säger så. Efter en dag med legendariskt dålig åkning så kollade vi lite snörapporter, och styrde kosan mot Sauze d'Oulx, 2,5h därifrån.

Tokdumpat hela helgen, när vi tar liften upp i systemet skiner solen från klarblå himmel, och på berget ligger 30-50 cm fresh. Helt ensamma i systemet lägger vi egna spår, varje åk, varje dag.

Botten var tyvärr inte 100%-ig, så lite sten + lavinrisken gjorde att vi tog det rätt lugnt, men ändå galet bra.
Dag 2-4 var det där med egna spår varje åk inte helt sant kanske, solen tog som satan, och det var bara skuggsidorna som hade kall snö. Men när vi åkte, efter 4 dagar, fanns det fortfarande nordsidor kvar att lägga first tracks i. I alla fall om man orkar gå lite för det!

+12 i Gressoney/Champoluc idag, men det är ju skönt på sitt sätt :cool:

felix sa:
+12 i Gressoney/Champoluc idag, men det är ju skönt på sitt sätt :cool:
På tal om varmt
167099_498883848014_732793014_6369532_2219616_n.jpg

Inte långt ifrån toppen av berget :P

mmmmm sa:
Jarle sa:
Hann bara testhoppa innan skuggan kom men vi ska tillbaka snart, film kommer i nästa avsnitt
Snälla visa lite av Luddes muskulösa bringa då!
Vill inte att Arnold ska bli avundsjuk

STORPOTATEN sa:
Ja det är varmt, och ja det är mkt mindre snö än vanligt. Men det går dock att hitta på skoj saker ändå: http://altabloggen.wordpress.com/
Den som ändå hade så mkt snö!

STORPOTATEN sa:
Är det så illa i BG?
Deras blogg är ju från La Plagne, mitt i snöfattighetens högborg!
Det är mestadels brunt med inslag av grönt och smutsvitt.
Helt sjukt faktiskt, ingenting som är i närheten av brant har någon snö alls, mer eller mindre inga klippor har snö i uthoppet eller landningen. Kicken vi byggde häromdagen, ja, landningen är grön (2000+ möh)

Ja ä int bitter :P

Senast ändrad:
Jarle sa:
STORPOTATEN sa:
Är det så illa i BG?
Deras blogg är ju från La Plagne, mitt i snöfattighetens högborg!
Det är mestadels brunt med inslag av grönt och smutsvitt.
Helt sjukt faktiskt, ingenting som är i närheten av brant har någon snö alls, mer eller mindre inga klippor har snö i uthoppet eller landningen. Kicken vi byggde häromdagen, ja, landningen är grön (2000+ möh)

Ja ä int bitter :P
Inte bitter, men du kanske dricker en hel del bitter. Sadla om tilll barbum månne?

King Edward: Barbum låter, tro det eller ej, inte det minsta lockande. I dagsläget lite mer än annars kanske men ändå långt borta. En och annan fernet har väl slunkit ner men det känns rätt trött att befinna sig mer i dimman än på berget.

Du vet inte vart man får tag på rullskidor med larvfötter på? Har för mig att jag såg någon slalomtävlingar med sådan för några år sedan.

Andermatt har massa snö och massa hård snö ;) Puder saknas men snö är det ;)

Snön är ju fan hemma när ja är här... Det suger då...

Hasse_Lindborg sa:
Andermatt har massa snö och massa hård snö ;) Puder saknas men snö är det ;)

Snön är ju fan hemma när ja är här... Det suger då...
Såg det, trist åt dig men du ska väl å andra sidan inte klaga, bilderna du har skickat är ju inget fel på direkt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp