Rapport från ett varmt Alperna!

STORPOTATEN sa:
Onlytelemark sa:
strålande sol i Chamonix idag, men stenhårda pister, ramla brant, o du får hämta skidorna 1km högre upp,,
Yepp, låter som Chamonix.
Interresant detta, Jag använder för det mästa ett brittiskt forum (snowheads) där är det många som totalt idiotförklarar mig, då jag skriver om snötillgången, ell snarare bristen på snö. de säger att snötillgången är bra???? möjligt att scandinaver har högre krav, de jämför väl med highlands, där de mestadels åker på en mix av is, lera och gräs, men faktum är att Skottland nu har bättre förhållanden än vad som som råder i norra delen av franska alperna.

STORPOTATEN sa:
Onlytelemark sa:
strålande sol i Chamonix idag, men stenhårda pister, ramla brant, o du får hämta skidorna 1km högre upp,,
Interresant detta, Jag använder för det mästa ett brittiskt forum (snowheads) där är det många som totalt idiotförklarar mig, då jag skriver om snötillgången, ell snarare bristen på snö. de säger att snötillgången är bra???? möjligt att scandinaver har högre krav, de jämför väl med highlands, där de mestadels åker på en mix av is, lera och gräs, men faktum är att Skottland nu har bättre förhållanden än vad som som råder i norra delen av franska alperna.

Onlytelemark sa:
STORPOTATEN sa:
Onlytelemark sa:
Att det är mindre snö än vanligt är väl inget att prata om. Sen kan man ju alltid diskutera om det är helt värdelöst, eller inte. Beror troligtvis på hur pass mkt man orkar knata. Är övertygad om att det finns fin snö att hitta, om man orkar leta upp den.

STORPOTATEN sa:
Onlytelemark sa:
STORPOTATEN sa:
Att det är mindre snö än vanligt är väl inget att prata om. Sen kan man ju alltid diskutera om det är helt värdelöst, eller inte. Beror troligtvis på hur pass mkt man orkar knata. Är övertygad om att det finns fin snö att hitta, om man orkar leta upp den.
Pratade med en guide här igår, han sa att de hade svårt att hitta bra repor, men de finns,, sen är det ju så att om man pröjsat för en skidresa, så vist åker man och försöker se possitivt på situationen:) men om man som jag bor i området,, ja,, då har man blivit kräsen, och jag tillhör nog veteranerna,, var i Chamonix första gången 1976,, hur många på detta forum va födda då?

Just hemkommen efter en vecka i La Grave kan jag meddela att det inte snöat på flera veckor där. Dock finns det OK med hård snö som ger bra grepp, typ krita. Ned mot P1 är det lite isigare. I närområdet så är turande i Col du Lautaret med juste vårsnö det trevligaste.

I Montgenevre fanns i veckan riktigt bra skogsåkning, mycket snö och hyggligt brant. Risk för att det är uppåkt nu.

Rapport från förra veckan i Zillertal/Österrike.

Kom hem i lördagsnatt 12/2 efter en vecka med i stort sett bara bara solsken.
I alla pistrna är snöläget bra och det är bara isigt på enstaka ställen. I stort sett ingen sten eller genomslag utom i några få pister i söderläge.
Utanför pisterna finns det hyfsat med snö utom i söderlägen och under trädgränsen, men allt är i stort sett sönderblåst. Jag hade breda skidor med turbindningar men önskade att jag istället hade tagit med "pistraketerna". Dessa hade fungrat alldeles utmärkt även i offpisten eftersom allt var så hårt. Naturligtvis kanske det hade varit möjligt att hitta något vettigt om man har riktigt bra lokalkänedom och vet vart vinden inte brukar förstöra snön, men jag har svårt att se att de skulle vara ovan trädgränsen.....
Parkerna såg välskötta ut och det var ingen snöbrist där.
Innan det kommer mer snö så rekomenderar jag alltså välslipade carvingskidor eller jibbplank om ni ska till denna delen av Österrike!

//H

Plenum sa:
Prognosen för val d isere i vecka 6 ser inte bra ut. 1-5 plusgrader och sol.
Precis hemkommen efter en varm vecka i valdi. Sol varje dag, ingen snö, blir mer och mer barmark. Fin slaskåkning fanns att hitta, men inte mycket snö å tala om.

Får dom inte mer snö så lär det inte hålla länge till.

sitter och planerar en resa ner till alperna, vart bör man åka med dom snö förhållande som är nu , lr är det bara o skita i allt?

Om du inte vill riska att det inte kommer mer snö kör pa glaciär, fran öster till väster ungefär: mölltaler, kitzsteinhorn, hintertux, stubai, sölden, pitztal, kaunertal, zermatt, saas-fee, glacier 3000, tignes, les2alpes.

Lägg till Dachstein och Kaprun på den listan.

Ska komma snö i Salzburgerland och Kärnten from söndag. Finns några orter som har snö men det var ett tag sedan det snöade.

Sticker till Saas-Fee om en timme. Har hört att Zermatt/Cervinia har fått en del plus att saas-fee ska få under kvällen och natten.

Kan lämna update om någon önskar?

offline sa:
Enligt skiinfo snöar det äntligen i Serre igen... finns det ngn där som kan bekräfta?
är iofs i Val T, men min rumskompis drar över till Serre imorgon - han har polare som är där denna veckan och det har tydligen kommit en halvmeter.
snyft. ibland suger det verkligen att ha jobb.
(jag saknar aiguiletten. och snö i största allmänhet.)

ska till livigno den 12/3 och undrar om någon vet hur det är med snö där nu? har hört ryktas att dolomiterna fått en hel del snö i jämförelse med resten av alperna... stämmer det?

Kan uppdatera lite om Schweiz: Just nu ligger ca 1 dm i prognosen för söndag, sen ytterligare ngra dm under nästa vecka. Kruxet är att de ändrar sig hela tiden (förra fredagen väntade de massa snö den här veckan, men det fastnade på den italienska sidan mest, Andermatt fick dock ca 15 cm), så man kan ju aldrig vara säker förrän man ser det själv eller på radarbilderna.

Personligen åker jag just nu bara till ställen som ligger över 2000 meter, där är iaf pisterna i bra tillstånd. Denna vecka har dessutom varit betydligt kallare från 2000 m och uppåt... Utanför pisterna finns det så högt upp också snö så klart, men allt rejält packat av sol och vind. I lägre belägna områden är det mest gräs runt pisterna...

Alla vet ju att Sälen bara är skit ... men snö finns det! Från idag! 2 dec lätt torr snö på en halvfastbas, är betydligt brantare än vad bilden ger sken av!

;-) / MM

Var helt okej pudersnö min sista dag i Jochtal i förrgår, innan det hade det inte varit alls bra tyvärr. Men fick en bra dag iaf :)

någon som vet hur snöläget är i Bad Gastein? finns puder högre upp i systemet?

Snöar i Schweiz idag iaf! \o/ Var 10 cm nysnö i backen i morse och jag var ensam upp med första gondolen. :D Fick dock grymma problem med kontrasten, måste nog kolla på ett par goggles till. De jag har nu passar nog bäst till soligt väder (som ju är regeln här ;)).

Jungfrauregionen har i alla fall inte speciellt mkt snö, var precis där i helgen och i Wengen var det värsta påskvädret, barmark i hela byn. Ngt bättre i Mürren/Schilthorn och i Männlichen, Kleine Scheidegg var också hel OK, dock inte ngt puder/löst att tala om. Fanns potentiellt fantastiska repor i männlichen alldeles utanför pisten men dessa var helt ihoppackade och hårda. Idag regnade det dessutom. Höll på att få köld/snöchock när vi landade på Arlanda...

Spanade vädret på TV nu ikväll, kommit 10-40 cm på nordsidan av alperna här i Schweiz (inklusive Jungfrau-regionen), och de räknar med lika mkt till imorrn. Var som sagt ca. 10 cm nysnö uppe på 3100 meter där jag var i morse, och snöade större delen av dagen. :)
Prognosen för resten av veckan säger just nu att det kommer minst 2 dm till framåt tors-fre. Let's see.

Kom hem från Champoluc i lördags, kom ca 2-3 dec där ons-tors, 3-4 dec i gressoney. har blivit hel del spårat men det va inte mkt folk så det finns mkt ospårat att hitta.

Vad tror ni som är på plats i Chamonix-dalen om de kommande dagarna? Prognoserna säger ett par decimeter med största dumpet på lördag. Vågar man hoppas på det?

Kalle_Bern sa:
Spanade vädret på TV nu ikväll, kommit 10-40 cm på nordsidan av alperna här i Schweiz (inklusive Jungfrau-regionen), och de räknar med lika mkt till imorrn. Var som sagt ca. 10 cm nysnö uppe på 3100 meter där jag var i morse, och snöade större delen av dagen. :)
Prognosen för resten av veckan säger just nu att det kommer minst 2 dm till framåt tors-fre. Let\'s see.
Ska till jungfrau-regionen (Mürren) 17 Mars, hoppas det dumpar riktigt mycket fram tills dess!

Nykomling i området, så tar gärna emot tips Kalle om du har några ess! =)

kan rapportera snöläget från stanton, snöat lite 2 dagar nu men annars jävligt dåligt med snö utanför pisterna! +10 för ett par dagar sen!
Nu är det dax för Afterski, KK ska rivas!

Chris84 sa:
Kalle_Bern sa:
Prognosen för resten av veckan säger just nu att det kommer minst 2 dm till framåt tors-fre. Let\'s see.
Ska till jungfrau-regionen (Mürren) 17 Mars, hoppas det dumpar riktigt mycket fram tills dess!

Nykomling i området, så tar gärna emot tips Kalle om du har några ess! =)

kan rapportera snöläget från stanton, snöat lite 2 dagar nu men annars jävligt dåligt med snö utanför pisterna! +10 för ett par dagar sen!
Nu är det dax för Afterski, KK ska rivas!
Hoppas också att det håller i sig! Ser lovande ut för den här veckan iaf... Stället där jag var igår (Lauchernalp, i Wallis) rapporterade 42 cm nysnö imorse. Stämmer nog med tanke på hur mkt det redan hann komma medan jag var där igår. Är för övrigt ett rätt okänt off-pist paradis enligt flera källor här. Kan intyga att det är grymt stora ytor som nås med lift + lite promenad. Ser ut lite som i Flims-Laax, man kan åka överallt.

Är dessvärre rätt ny här i området, och har precis startat upp skidåkningen igen efter 19 år, så har inte koll på Mürren än. Jungfrau-regionen är tyvärr rätt kass att ta sig till för en dag, för många byten på små och långsamma järnvägar och gondoler. Kommer snabbare och bekvämare till tex. Zermatt eller Saas-fee fast de ligger dubbelt så långt bort!

Snöar i Sölden, inte så att det kräksnöar men det ramlar ned snö. Dock barmark häromdagen i byn och nu <5cm.

Tillbaka
Topp