Rapport från ett varmt Alperna!

Prognosen för frankrike nästa vecka, ingen ny snö att vänta, men satelitbilderna visar att sedan kan det hända något, bara att hoppas, men det är bra förhållanden i frankrike nu, inte kanon, men som sagt vad det är bra, så nu ska jag slita mig från frukosten o ut o köra,,

felix sa:
chrtur sa:
MrHotDog sa:
Ser ut som det fortfarande snöar stämmer det Felix? Åker ner till Alagna på lördag verkar bli en bra vecka :)
Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning.... :)
Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.

Jag noterar en åkare utan ryggsäck, va fan gör han där?

Utter sa:
felix sa:
chrtur sa:
Lite mer västerut åkte jag knädjupt puder i solsken hela dagen igår, hann bara spåra upp halva berget.......nu under natten kommer det att komma en halvmeter till.....återkommer efter morgondagens åkning.... :)
Stämmer bra! Dumpar som aldrig förr... jag tror det är nu det kommer! Äntligen lite revansch för den dåliga början av vintern. Idag kommer bli sjukt! Men akta lavinerna, verkar lite halvlöst på sina ställen, det här monstret till bergsvägg släppte bara 5 meter från mig igår. Flatljus somfan så ni ser antagligen inget, men kolla hur stenen där nere får sig en våg. Nu gick det dock bra, förutom en skida som lär smälta fram till sommarn.

Får man inte åka utan ryggsäck? :D

felix sa:
Utter sa:
felix sa:

Jag skulle då aldrig åka i lavinterräng med någon utan ryggsäck. Denne skulle lämnas vid dalstationen. De har absolut inget utanför pisten att göra.

Men om ni inte vill bli uppgrävda så är det så klart upp till er.

Har precis plockat tussilago här utanför huset i Bad Gastein...
Annars bjöd sporten idag på snö som var mjuk, det var länge sedan :)

Utter sa:
felix sa:
Utter sa:
Jag skulle då aldrig åka i lavinterräng med någon utan ryggsäck. Denne skulle lämnas vid dalstationen. De har absolut inget utanför pisten att göra.

Men om ni inte vill bli uppgrävda så är det så klart upp till er.
Jag kan väl inte ansvara för vad andra gör? Det där var en italienare som befann sig på samma ställe som vi, värt att notera är väl att det här är alldeles intill pisten... ska jag ställa mig och skälla ut han för att han åker utan ryggsäck? Om du dessutom kollat klart filmen ser du att vi är ett helt gäng som går och sondar efter skidan... mitt eller någon annans liv hängde nog inte för fem öre på den där italienarens val av att åka off-pist utan ryggsäck.

Snälla Utter, väx upp och sluta gnäll... alla vet att du är en amatöråkare så bete dig inte som om du vore professionell.

Senast redigerad av en moderator:
Felix visar sitt rätta jag som vanligt. Det påhoppet passar in hurdå?

Filmen visar någon som åker fram till denne personen och det börjar pratas på svenska, då är det ju självklart att han är italienare och inte åker med er...

Kvittar förövrigt om det är ett helt gäng som går och sondar. Vad skulle hänt (om han hade varit en del av ert gäng) om alla utom han blev begravda? Så ja, det är helt klart rätt att säga till en person att dom inte borde vara där ute om dom inte har lavinutrustning.

Ditt svar på min första fråga skulle alltså varit "ingen aning, det var en italienare som vi inte åkte med".

Utter sa:
Felix visar sitt rätta jag som vanligt. Det påhoppet passar in hurdå?

Filmen visar någon som åker fram till denne personen och det börjar pratas på svenska, då är det ju självklart att han är italienare och inte åker med er...
Det påhoppet grundade jag inte på det du skrivit nu, utan på allt skit du vräker ur dig i tron om att framstå som någon allsmäktig skidgud. Your not! Och kommer aldrig att bli.

Allt han säger i filmen är "Yeeeah"... hur du får det till svenska vettefan?

Alla tycker vi olika, vill man gå omkring med en pinne i röven så visst, läxa upp dom åkare du ser utan utrustning! Jag sköter mitt eget och ser dessa åkare som "inte närvarande"... dvs, inget jag litar på att bli räddad av.

Samma brukar jag säga till mina vänner de dagar jag bestämmer mig för att åka utan lavinutrustning (för det gör man ju ibland). Se mig som luft helt enkelt.

Istället för att "bråka" här på forumet så ger jag Er dagens recept:

Same skiresort not even worth to mention + Knee- to Waistdeep powder offpist skiing + More then a handfull skiers (Coomback are the smallest size skies around) + Parents and their childrens + Sun and perfect views + 2 lifts + 1200 m pure offpist runs + A even bigger smile on your face.....and you are done!

After 7 runs (7 x 1200 m) only offpist skiing with new tracks on every run.....the legs are screaming of joy!

PS. Jag höll inte på att ta mig ur bilen när jag kom hem....benen satt fast!

"Nej nej nej" "Fan" sägs det i filmen.

Låt mig ge dig ett tips, det finns en liten knapp som heter blockera. Använd den, det tänker jag göra.

Din inställning till kamraträddning och beteende i lavinområden är helt åt helvete och skrämmande. Jag vill kunna rädda nån som hamnar under och inte behöva springa runt utan någon utrustning att både lokalisera och att gräva upp med, oavsett om det är en vän eller nån jag aldrig träffat. Jag vill också att andra som rör sig i sån terräng runt mig har samma inställning och utrustning. Annars har dom inget där att göra.

Utter sa:
"Nej nej nej" "Fan" sägs det i filmen.

Låt mig ge dig ett tips, det finns en liten knapp som heter blockera. Använd den, det tänker jag göra.

Din inställning till kamraträddning och beteende i lavinområden är helt åt helvete och skrämmande. Jag vill kunna rädda nån som hamnar under och inte behöva springa runt utan någon utrustning att både lokalisera och att gräva upp med, oavsett om det är en vän eller nån jag aldrig träffat. Jag vill också att andra som rör sig i sån terräng runt mig har samma inställning och utrustning. Annars har dom inget där att göra.
Det är jag som pratar med mina svenska medåkare, är ingen italienare med i den konversationen.

En sak är i alla fall säker, dig hade jag INTE grävt upp oavsett utrustning! :cool:

Hatar att ge trollet rätt men det är tamigfan en italienare i filmen..
/Gustav på plats.
Och felix nu är du skyldig mig en öl.

gurchan sa:
Hatar att ge trollet rätt men det är tamigfan en italienare i filmen..
/Gustav på plats.
Och felix nu är du skyldig mig en öl.
Jag tror du har druckit tillräckligt ikväll. Varför denna "goodwill" till höger och vänster? Du är inte min vän.

"Snälla Utter, väx upp och sluta gnäll... alla vet att du är en amatöråkare så bete dig inte som om du vore professionell." Finns fett med pros på forumet eller?:D Nä, tror de flesta på freeride tror sig vara riktigt bra skidåkare med fett med stake för att dom tagit ett drop på 10m en gång. Sen finns det säkert ett par som är riktigt duktiga men för majoriteten är det ju en hobby:=

Perkal sa:
"Snälla Utter, väx upp och sluta gnäll... alla vet att du är en amatöråkare så bete dig inte som om du vore professionell." Finns fett med pros på forumet eller?:D Nä, tror de flesta på freeride tror sig vara riktigt bra skidåkare med fett med stake för att dom tagit ett drop på 10m en gång. Sen finns det säkert ett par som är riktigt duktiga men för majoriteten är det ju en hobby:=
Vet inte om du menar Utter men han var då en av Sveriges bästa friåkare då när han bodde i Åre. Och han kör förmodligen från 97% här inne fortfarande.

Hasse_Lindborg sa:
Perkal sa:
Vet inte om du menar Utter men han var då en av Sveriges bästa friåkare då när han bodde i Åre. Och han kör förmodligen från 97% här inne fortfarande.
Syftade mest på att freeride är fullt med folk som är stora i orden:)

Perkal sa:
Finns en hel del riktiga pros här faktiskt.

Hasse Lindborg är dock inte en av dem och knappast rätt person (i mina ögon) att försvara Utter hahaha...

Annars så är det riktigt varmt i Monterosa, snön är tung, blöt och tror det finns risk för fin skare om det blir kallt igen. Ingen snö närmsta veckan enligt Snow-forecast.

felix sa:
Annars så är det riktigt varmt i Monterosa, snön är tung, blöt och tror det finns risk för fin skare om det blir kallt igen. Ingen snö närmsta veckan enligt Snow-forecast.
Jag åker till italien på torsdag och tänkte sticka upp till alagna men är det dålig med snö i område?

En rätt rejäl lavinolycka igår här i Italien....sol och söndag efter snöfall och ett rejält skutt i temperaturen....stora risker med offpiståkningen!!

Runt 20 st begravda, 2 omkomna, 6 skadade på sjukhus (2 ganska allvarligt) och något att tänka på? Händelseförloppet verkar fortfarande vara ganska oklart, dock med allt fler regler kring ansvarsfrågan kring offpiståkning här i Italien, så kan det vara väldigt intressant att följa det rättsliga efterspelet (då det även är bergsguider inblandade)....även om det inte kommer att hjälpa de nära och kära med sina förluster..

chrtur sa:
En rätt rejäl lavinolycka igår här i Italien....sol och söndag efter snöfall och ett rejält skutt i temperaturen....stora risker med offpiståkningen!!

Runt 20 st begravda, 2 omkomna, 6 skadade på sjukhus (2 ganska allvarligt) och något att tänka på? Händelseförloppet verkar fortfarande vara ganska oklart, dock med allt fler regler kring ansvarsfrågan kring offpiståkning här i Italien, så kan det vara väldigt intressant att följa det rättsliga efterspelet (då det även är bergsguider inblandade)....även om det inte kommer att hjälpa de nära och kära med sina förluster..
Kan man få källa på det? Befinner mig i området och har bara hört rykten.

Finns fortfarande skön snö att hitta i Chamonix, inget fjärdelätt puder men nog finns det mjukt orört vårpuder alltid. Uppe på midin är det väldigt vindblåst på alla som ligger det minsta sydvänt, nordsluttningarna är fortfarande OK.

gurchan sa:
chrtur sa:

Kan man få källa på det? Befinner mig i området och har bara hört rykten.
En enkel källa:

http://www.ansa.it/web/notizie/regioni/piemonte/2011/03/07/visualizza_new.html_1558974259.html

Annars om du gogglar på Valanga, Biella, Oropa så hittar du mer läsbart. Men som jag har förstått (och som ofast) så får man ta vissa delar av informationen med en nypa salt (kvällstidningsinformation). Men allt är på italienska, någon utländsk källa har jag inte?

Då många läser tråden så hoppas jag inte att lavininformation stör trådens inriktning? Men kan vara nyttigt att veta för många? Här i Italien så börjar man bli hårdare och hårdare vid lavinolyckor och ansvarsfrågor.....

I dagarna så orsakade en finländsk skidåkare en lavin i Claviere (Italien), där han även drogs med och blev skadad, men blev samtidigt polisanmäld för orsak till "valanga colposa" (vet ej riktigt hur jag skall översätta detta). Alltså tänk till en extra gång när Ni åker offpist i vissa områden, tex skidorter,......?

Någon som har rapport för snöläget i sydfranska alperna, typ La Grave, Alpe dHuez, Serre chevalier. Kommer från Grenoble för att spendera en vecka i La Grave på Skiers Lodge men har några dagar då vi ska åka själva innan och undrar om det är värt att åka över Col du Lautaret eller om vi ska stanna i Alpe dHuez.

chrtur sa:
Då många läser tråden så hoppas jag inte att lavininformation stör trådens inriktning? Men kan vara nyttigt att veta för många? Här i Italien så börjar man bli hårdare och hårdare vid lavinolyckor och ansvarsfrågor.....

I dagarna så orsakade en finländsk skidåkare en lavin i Claviere (Italien), där han även drogs med och blev skadad, men blev samtidigt polisanmäld för orsak till "valanga colposa" (vet ej riktigt hur jag skall översätta detta). Alltså tänk till en extra gång när Ni åker offpist i vissa områden, tex skidorter,......?
Tkr detta är helt rätt! Finns många som skulle behöva ta sig en tankeställare om hur de beter sig när de rör sig utanför pisten. Det har vi ju sett exempel på i den här tråden också, nu vill jag inte slänga mig in i diskussionen om att åka utan lavinutrustning men jag blir ju lite fundersam över hur vissa människor resonerar när det kommer till det.

Fint vårpuder i Chamonix idag btw.

Vi plockade perfekt snö idag.....en dagstur på 1300 höjdmeter och nytt spår hela vägen (pjäx- till knädjup fin lössnö)..så dagens recept blir:

5 skiers + Backcountry setup + -5 at the parking + Italian Sun with no clouds + Extremely nice panoramic views + Very nice snow (Boot- to Kneedeep) + Nice picknick at the top + Nice food at the bar + Racing with a 71 year old man + Just a smile on everyones face.... and you are done!

snow.jpg

chrtur sa:

"valanga colposa" betyder orsak till lavin

macmac sa:
Nån som har koll på vintern i St Sorlin?
Ska själv till Les Sybelles första veckan i april, det ser dåligt ut nu, men jag är inte orolig, det kan hända mycket på 3 veckor, sedan i julas har det inte kommit mycket snö alls, men det ska snöa nu till helgen, så vi får se, mest snö i alperna nu har Alp maritimes, och pyreneerna har väldigt bra med snö, men för les sybelles så går det nog inte nu att hitta något orört, synd då St Sorlin normalt är ett offpistparadis,

Dr_Snow sa:
Utan att säga för mycket, håll er till ämnet tack. Tråden städad igen.
Ja, förstår inte varför folk ska hoppa på mig så mycket. Tack för att du kom och städade upp!

I alla fall...

80cm sammanlagt fram till Onsdag i Alagna. Längre än så räcker inte snow-forecast, men man kan ju undra hur rapporten följer... kan bli episkt!

Halloj folket.
Jag e nyss hemkommen från Mayrhofen.
Vi har haft sol hela veckan. Sista dagen var det 19grader i dalen.... Dock ligger den på 650meter så höjdskillnaderna räddar en hel del. MEN... Hochzillertal på 2000möh var ren slush. Jösses. Samma med Penken, den börjar bli blöt.
Det är bara på glaciären som det är schysst gissar jag, om det inte blir kallare och kommer lite vitt.
Har den värsta pandabrännen ever sen jag började gästa alperna.
Men totalt sett är jag ändå nöjd. Hade vatt najs med en dump, men sol och vindstilla funkar det med. :P
Lägger en bild från Zillertal.

Ganska så nyss hemkommen från Verbier, är det kanske läge för en rapport därifrån.

Nordsidan i baren bjuder fortfarande på en del ospårade skönheter, medans sydsidan som vanligt är full av urspårade chalet-girls.
Väst och öst är ganska kört, men det kan finnas enstaka fina "face" kvar.

I backen då? Varmt varmt varmt. Och kanske 1-1 1/2 meter snö mindre än normalt. Snön är dock kall på nordsidor, och orkar man knata finns fin snö. Men gott om hajar!
Åkte sjysta svängar, även om det vara ganska så spårat, på Plan de Prafleuri tex. Kan därför tänka mig att Gl. du Mourti, Gl. de Prafleuri, Gl. de Sovereu och Gl. de Parenne har finfina förhållanden just nu. Le Metailler har säkert fin snö också.

Så, med det sagt, gnäll inte på snöläget, utan på med hudarna och lev enligt den flotta devisen "earn your turn".

Senast ändrad:
Snö på ingång till Courmayeur nu, snöade ca 15-20cm igår. Rapporten säger ca 50-60cm på onsdag, ska dock vara varmt med 0-gradigt till 2000m så Hellbronner är nog enda alternativet.

Tillbaka
Topp